مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه

صادرات | صادرات نفت

طالبان در حال همکاری با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز منطقه ای تجارت انرژی است که فروش نفت از روسیه به جنوب آسیا را تسهیل می کند.

به گزارش میجیک، اخیرا نمایندگان افغانستان، قزاقستان و ترکمنستان در کابل درباره ایده ایجاد مرکز انرژی و لجستیک در ولایت هرات در غرب افغانستان گفتگو کردند.

نورالدین عزیزی، وزیر موقت تجارت طالبان به رویترز گفت: این سه کشور قصد دارند در این مرکز سرمایه گذاری کنند که پیش بینی می شود مرکز فروش نفت روسیه به کشورهای جنوب آسیا از جمله پاکستان باشد.

این مقام طالبان گفت: بر اساس بحث ما، یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد می شود که می تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.

عزیزی به رویترز گفت که پس از نشست سه جانبه هفته گذشته در افغانستان، یک تیم فنی از افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان در دو ماه آینده توافقنامه ای را تنظیم خواهند کرد که در آن برنامه های رسمی برای مرکز انرژی جدید مشخص خواهد شد.

به گفته عزیزی، این مرکز لجستیکی در ابتدا باید یک میلیون تن ظرفیت داشته باشد، اما مشخص نکرد که این مرکز چه زمانی می تواند راه اندازی شود.

وزارت تجارت قزاقستان در بیانیه ای به رویترز گفت که قزاقستان به نوبه خود به دنبال توسعه جاده ها و راه آهن از طریق افغانستان برای اتصال به خلیج فارس و جنوب آسیا است.

امروزه صادرات نفت خام قزاقستان به لجستیک در روسیه و بنادر دریای سیاه بستگی دارد.

طالبان برای فروش نفت روسیه مشکلی نخواهند داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در پاییز 2022 وزیر تجارت طالبان اعلام کرد که بر اساس قرارداد با روسیه، افغانستان یک میلیون تن بنزین، یک میلیون تن گازوئیل، 500 هزار تن گاز مایع دریافت خواهد کرد. و 2 میلیون تن گندم در سال.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا