مخالفت دیوان محاسبات با فعالیت صندوق توسعه ملی در حوزه میادین مشترک نفتی

توسعه ملی | دیوان محاسبات

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه با پیشنهاد صندوق توسعه ملی برای فعالیت در حوزه مشترک یا انرژی به شدت مخالفیم، گفت: صندوق باید پشتیبان بخش خصوصی باشد تا از منابع عمومی حمایت کند. دلیلی برای کارآفرینی یا اقدام مستقیم صندوق توسعه ملی در سرمایه گذاری در بخش دولتی وجود ندارد.

به گزارش میجیک، احمدرضا دستغیب در چهارمین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی با عنوان «نقش صندوق توسعه ملی در اجرای برنامه هفتم» با بیان اینکه با همه مشکلات بن بست نداریم و وجود دارد، گفت: ظرفیت حل مشکلات و موقعیت‌هایی است که می‌خواهیم ترسیم کنیم: دیوان محاسبات، جدای از فرآیند و اینکه دیوان عالی دارایی است، سال گذشته بخشی از تلاش خود را صرف تنظیم اقتصادی کرده است. ، و با جمعی از سازمان ها و هیات مدیره بانک ها و شرکت ها جلسه ای داریم.

وی ادامه داد: روز گذشته درباره صندوق توسعه ملی جلسه داشتیم و چند نکته مطرح شد. اولین نکته استقلال صندوق ها است. در دسترس ترین منابعی که باید برای تسهیلات و تولید وجود داشته باشد را نمی توان به وجوهی که برای این صندوق ها در دسترس نیست تبدیل کرد. اگر صندوق بخواهد به حرکت خود ادامه دهد باید ارتباط با بانک مرکزی بهبود یابد. بهترین و در دسترس ترین وجوه به دست آمده از منابع صادرات نفت در اختیار صندوق قرار گیرد. اعضای هیئت مدیره صندوق نیز باید قدرت نظارت و مدیریت حساب ها را داشته باشند.

رئیس دیوان محاسبات کشور در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین باید به گونه ای انجام شود که از منابع موجود صیانت شود. اما روش ها باید تغییر کند. ما نمی‌توانیم به راه قبلی ادامه دهیم. اگرچه ما به شدت با پیشنهاد بودجه در مورد فعالیت در حوزه عمومی یا انرژی موافق نیستیم. من مخالف کارآفرینی و مشارکت در صندوق توسعه ملی هستم.

دسغیب ادامه داد: صندوق توسعه ملی نباید شرکت های جدید ایجاد کند، بلکه باید از بخش خصوصی حمایت و تشویق شود تا بخش خصوصی بتواند از این سرمایه و سایر سرمایه های بخش خارجی استفاده کند. با توجه به ظرفیت های موجود در کشور، صندوق توسعه ولی باید با هم افزایی به توسعه ملی منجر شود. با این حال، صندوق مجبور به انجام عملیات اجرایی و شرکتی نیست. این مسیر که ممکن است در سال های بعد پشیمان شود، منحرف نمی شود.

وی گفت: مشاهده در خصوص بخش خصوصی صحیح است. منبع مالی نباید در اختیار نهادهای نیمه دولتی قرار گیرد. شبه دولت ها خودشان می توانند منابع دولتی داشته و دارند. ما باید روی بخش خصوصی تمرکز کنیم. طبق آمار تقریبا یک سوم تسهیلات ارائه شده در اختیار بخش خصوصی واقعی قرار گرفته است و این مشکل بزرگی است. شش تا هفت درصد از کل منابع مالی به بخش خصوصی داده شده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه با صندوق موفق نشدیم به معنای بی اثر بودن صندوق نیست، افزود: صندوق اقدام مهمی است و باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کرد اما این کار را نکردیم. . از وجوه به درستی استفاده کنید این سرمایه ها باید پشت سر بخش خصوصی گذاشته شود. بخش خصوصی واقعی باید بتواند از منابع مالی برای پیگیری فعالیت های خود در زمینه های مختلف استفاده کند. اگر در کشور اتفاق نظر در راه نباشد، دلیلی برای عدول از اهداف اصلی و اعتقادات اصلی صندوق وجود ندارد.

دسغیب با تاکید بر موضوع شفافیت گفت: بحث شفافیت موضوع مهمی است. هیچ چیز پنهانی در این مورد وجود ندارد. بسیاری از گزارش ها به صورت طبقه بندی شده منتشر می شوند. طبق قانون بخشی از منبع فروش نفت باید در اختیار صندوق حمایت از تولید قرار گیرد و این دیگر پوشیده نیست. بهترین نظارت، نظارت عمومی است و مردم باید منبع بودجه را بدانند و بخش خصوصی نیز باید آن را مطالبه کند.

وی در پایان تصریح کرد: در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نامیده می شود، بانک باید برای دریافت تسهیلات تسریع کند. نباید افراد زیادی در صف تسهیلات باشند. این صندوق باید توسط بخش خصوصی حمایت شود تا از منابع عمومی حمایت شود. دلیلی برای کارآفرینی یا اقدام مستقیم صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در بخش دولتی وجود ندارد. صندوق باید حمایت کند و منابع را تامین کند و با همکاری بانک ها امکاناتی را برای بخش خصوصی در مسیر درست فراهم کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا