اقتصادی

قیمت جهانی غذا در پایین‌ترین سطح دو سال گذشته

شاخص قیمت جهانی آژانس غذای سازمان ملل متحد در ماه مه به پایین‌ترین سطح خود در دو سال گذشته رسید، زیرا قیمت روغن‌های گیاهی، غلات و محصولات لبنی از افزایش شکر و گوشت پیشی گرفت.

به گزارش میجیک، این آژانس روز جمعه اعلام کرد که شاخص بهای سازمان خواربار و کشاورزی فائو در اردیبهشت ماه به طور میانگین 124.3 واحد در مقایسه با ماه قبل از آن 127.7 بوده است.

شاخص ماه می کمترین میزان از آوریل 2021 بود که 22 درصد نسبت به اوج ثبت شده در مارس 2022 پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین کاهش داشت. شاخص قیمت غلات فائو در ماه می نسبت به ماه قبل 5 درصد کاهش یافت.

فائو گفت که قیمت های بین المللی برنج در ماه مه به افزایش خود ادامه دادند که بخشی از آن به دلیل عرضه کم در برخی از کشورهای صادرکننده بود. ماه گذشته این آژانس نسبت به افزایش قیمت کالاهای اساسی ابراز نگرانی کرده بود.

در این گزارش همچنین آمده است که شاخص قیمت روغن نباتی فائو حدود 9 درصد در ماه کاهش یافت که منعکس کننده ذخایر بالای دانه های روغنی و تقاضای ضعیف برای روغن پالم است، در حالی که قیمت جهانی شیر در بحبوحه افزایش فصلی تولید شیر در نیمکره بیش از 3 درصد افزایش یافت. زمین شمالی . درصد کاهش می یابد.

فائو اعلام کرد که قیمت شکر برای چهارمین افزایش ماهانه متوالی در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد الگوی آب و هوایی ال نینو که خطرات عرضه جهانی را افزایش می‌دهد، 5.5 درصد نسبت به آوریل افزایش یافت.

فائو در گزارش جداگانه‌ای درباره عرضه و تقاضای غلات، تولید جهانی غلات در سال جاری را 2.813 میلیارد تن پیش‌بینی کرد که یک درصد افزایش در سال 2022 است.

به گزارش رویترز، پیش‌بینی می‌شود که ذخایر جهانی گندم سالانه 1.7 درصد افزایش یابد و به رکورد 873 میلیون تن در فصل 2023-2024 برسد که نشان‌دهنده ذخایر بزرگ‌تر ذرت، برنج و جوجوبا است. با این حال، انتظار می رود با کاهش تولید، ذخایر گندم کاهش یابد در حالی که انتظار می رود تقاضا ثابت باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا