اقتصادی

رالی قیمت جهانی طلا ادامه خواهد داشت؟

قیمت جهانی طلا برای اولین بار در تاریخ به 2400 دلار رسید و اظهارات مقامات فدرال رزرو باعث افزایش ارزش دلار آمریکا می شود که باد مخالفی برای قیمت طلا است.

در حالی که تحلیلگران این سوال را مطرح می کنند که آیا افزایش قیمت جهانی طلا می تواند ادامه یابد یا خیر، به نظر نمی رسد عوامل حمایت کننده از افزایش اخیر در ماه های آینده ناپدید شوند. دو عامل اصلی حمایت کننده از طلا، تنش های ژئوپلیتیکی و پیش بینی کاهش نرخ بهره است.

قیمت جهانی طلا در معاملات اروپا در مسیر دومین افزایش متوالی افزایش یافت و برای اولین بار در تاریخ در بحبوحه تقاضای قوی برای پناهگاه امن به دلیل تنش ها بین ایران و رژیم صهیونیستی، بالای 2400 دلار معامله شد. آخرین اعداد تورم ایالات متحده به نوسانات فلزات گرانبها دامن زد. پس از انتشار شاخص قیمت مصرف کننده، این فلز بدون بازده به 2303 دلار سقوط کرد. اما این کاهش به دلیل کاهش فشارهای تورمی در پی انتشار گزارش شاخص قیمت تولیدکننده کوتاه مدت بود.

افزایش شاخص جهانی دلار

بر اساس گزارش FX-Treat، شاخص جهانی دلار آمریکا نیز شاهد افزایش چشمگیر بود و بیش از 0.64 درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح 106.10 رسید. سوزان کالینز، رئیس فدرال رزرو بوستون گفت که اولین کاهش نرخ بهره ممکن است به تعویق بیفتد، در حالی که او اضافه کرد که انتظار دارد به جای سه بار، دو بار نرخ بهره را کاهش دهد.

این فلز گرانبها چهارمین افزایش هفتگی متوالی خود را ثبت کرد که طولانی ترین روند صعودی هفتگی از دسامبر 2022 تاکنون است، در حالی که انتظار می رود این فلز در آینده نزدیک به 2500 دلار برسد. قیمت جهانی طلا در روز جمعه با 1.2 درصد افزایش به 2400 دلار و 69 سنت در هر اونس رسید که رکوردی بی سابقه است.

افزایش خرید بانک مرکزی

بر اساس آمارهای بازار، قیمت طلا در سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است. این افزایش به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره آمریکا در اواخر سال جاری و با خرید شمش توسط بانک های مرکزی در بحبوحه تشدید تنش های ژئوپلیتیکی است. کنسرسیوم طلای جهانی اعلام کرد که بانک خلق چین بزرگترین خریدار فلز زرد در ماه فوریه بوده و ذخایر خود را با افزایش 12 تنی به 2257 تن رسانده است.

بازدهی خزانه داری 10 ساله ایالات متحده در روز جمعه 1.25 درصد کاهش یافت و به بالاترین حد در پنج ماه گذشته یعنی 4.593 درصد رسید که از دارایی های بدون بازده حمایت می کند. این کاهش پس از آن اتفاق افتاد که داده های ضعیف قیمت تولیدکننده ایالات متحده از انتظارات فدرال رزرو در مورد کاهش نرخ بهره در سال جاری حمایت کرد.

نرخ بهره

معامله گران اکنون به دنبال دو کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال جاری هستند که در مجموع 50 واحد پایه کاهش می یابد که از 75 واحد قبلی کاهش یافته است. بانک سوئیسی UBS در زوریخ اکنون انتظار دارد که فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر آغاز کند.

به گزارش اقتصادنیوز، تحلیلگران جی پی مورگان پیش بینی می کنند که قیمت طلا در سال جاری به 2500 دلار در هر اونس برسد. ذخایر طلا در SPDR Gold Trust با 2.3 تن افزایش به 830.75 تن رسید که بالاترین سطح از 4 آوریل است.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند قیمت طلا در سطوح فعلی با مقاومت روبرو شود. با این حال، برخی دیگر معتقدند که قیمت همچنان در حال افزایش است. تحلیلگران JPMorganChase طلا را به عنوان برترین کالای خود معرفی کردند و پیش بینی کردند که قیمت تا پایان سال به 2500 دلار آمریکا خواهد رسید.

شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی MarketWatch اعلام کرد که افزایش فلز گرانبها ناشی از انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، ریسک های ژئوپلیتیکی بالا و تقاضای فعال بانک های مرکزی است. تحلیلگران پیش بینی می کنند که این عوامل از بین نخواهند رفت و این روند ادامه خواهد یافت.

به گزارش 24 ایتالیا، جنگ رژیم صهیونیستی با حماس و جنگ روسیه و اوکراین از نقش طلا به عنوان آخرین دارایی امن حمایت می کند. هنگامی که در سطح بین المللی عدم اطمینان وجود دارد، بهتر است روی شمش تمرکز کنید. اینگونه بود که بن بست مذاکرات آتش بس در خاورمیانه منجر به افزایش قیمت طلا شد.

از سوی دیگر، زمانی که انقباض پولی کاهش می یابد، طلا در بازار جذابیت بیشتری دارد. در واقع، زمانی که نرخ بهره وام ها کاهش می یابد، بازده ابزارهای با درآمد ثابت نیز کاهش می یابد و سرمایه گذاری در طلا می تواند جذاب تر از سرمایه گذاری در اوراق قرضه باشد. پس از آخرین اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا، در صورت ادامه کاهش تورم، اولین کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن انجام خواهد شد.

تورم آمریکا

طلای جهانی برای اولین بار در تاریخ از آستانه 2400 دلار در هر اونس عبور کرد و به رکورد 2410 دلار رسید. این افزایش رکورد توسط داده های تورم ایالات متحده پشتیبانی می شود که انتظارات تحلیلگران را شکست.

طلا که مدت‌ها به عنوان محافظی در برابر تورم و عدم اطمینان اقتصادی تلقی می‌شد، در پاسخ به داده‌های اقتصادی منتشر شده در ایالات متحده به میزان قابل توجهی افزایش یافت. افزایش نرخ تورم در ایالات متحده باعث نگرانی سرمایه گذارانی شده است که به دنبال پناهگاهی امن برای محافظت از دارایی های خود در برابر زیان های احتمالی ناشی از کاهش ارزش پول هستند.

در حالی که افزایش قیمت جهانی طلا ممکن است خبر خوبی برای سرمایه‌گذارانی باشد که قبلاً طلا دارند یا روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما می‌تواند چالشی برای سایر بخش‌های اقتصاد مانند تولید و شرکت‌هایی باشد که به قیمت کالاها وابسته هستند. طلا به عنوان نشانه ای از افزایش هوشیاری و ایمنی سرمایه گذاران در شرایط نامشخص اقتصادی و ژئوپلیتیکی به رکورد بالایی رسید. با این حال باید دید که آیا این روند در بلندمدت ادامه خواهد داشت یا یک پدیده موقتی و مرتبط با شرایط کنونی جهانی است.

روزهای درخشانی برای فلز زرد در پیش است

آخرین بررسی توسط گلدمن ساکس، یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیای مالی انجام شده است و پیش‌بینی‌های جدید حاکی از روزهای درخشان‌تری برای این فلز شگفت‌انگیز است. دیوید روزنبرگ، اقتصاددان ارشد گفت: طلا با کاهش بعدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در آستانه رسیدن به 3000 دلار در هر اونس است. این به معنای افزایش احتمالی 30 درصدی نسبت به سطح فعلی است.

دیوید روزنبرگ، اقتصاددان برجسته، می گوید که قیمت طلا در بهترین حالت خود قرار دارد، زیرا نه تنها از بیت کوین و هر ارز دیگر بهتر عمل می کند، بلکه می تواند بر مسائل کلان معمولی که اغلب قیمت ها را پایین نگه می دارد غلبه کند. از آنجایی که کشورهایی مانند ژاپن، روسیه، ترکیه و لهستان از وابستگی به دلار آمریکا می ترسند، بسیاری از آنها برای ایمنی در برابر خطرات اقتصادی خاص به طلا روی آورده اند.

استفاده صنعتی از فلز طلا

طلا در بازارهای نوظهور مانند هند و چین درخشان‌تر می‌درخشد، در حالی که سرمایه‌گذاران غربی با کاهش نرخ‌های بهره بالا و رونق قیمت سهام، جذابیت طلای کم بازده را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، افزایش استفاده صنعتی، به ویژه در بخش الکترونیکی بسیار فعال، یکی دیگر از فشارهای قیمتی است. به گفته کارشناسان، رونق تولید مدار برای عرضه مدل‌های مرتبط با هوش مصنوعی به ناچار منجر به تقاضای فیزیکی طلا خواهد شد که از بین نخواهد رفت.

تنش‌های ژئوپلیتیکی، عدم اطمینان اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید-19 و سیاست‌های پولی اتخاذ شده توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی به حمایت از قیمت طلا کمک کرد، که همچنان به رکورد بالایی ادامه داد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا