طلا، ذرت و موبایل ۳ کالای عمده وارداتی به کشور از ابتدای سال

کالای عمده | موبایل

به گفته رئیس گمرک ایران، طلای خام، ذرت و گوشی هوشمند سه کالای وارداتی در پنج ماهه نخست امسال هستند.

به گزارش میجیک، به نقل از گمرک ایران، محمد رضوانی فر گفت: صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه امسال با 10 درصد افزایش به 21.9 میلیارد دلار رسید. وزن صادرات غیرنفتی در 5 ماهه امسال 60.5 میلیون تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش نشان می دهد.

وی در خصوص میزان صادرات نفت خام و نفت کوره در پنج ماهه امسال گفت: در این زمان 19 میلیارد و 500 میلیون دلار نفت خام و سوخت صادر شد.

رئیس کل گمرک ایران کل صادرات شامل نفت خام و کوره نفت، خدمات فنی مهندسی و صادرات تجارت چمدانی در 5 ماهه امسال را 41 میلیارد و 700 میلیون دلار اعلام کرد.

وی گفت: 3 کالای اصلی صادراتی در پنج ماهه امسال گاز مایع با 2.2 میلیارد دلار، پروپان مایع با 1.4 میلیارد دلار و متانول با 1.1 میلیارد دلار افزایش 2.56 درصدی به 362 دلار رسیده است.

رضوانی فر، مقصد اصلی کالاهای صادراتی ایران در پنج ماهه امسال شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه، افغانستان، پاکستان و هند است و این 7 کشور 81 درصد وزن و 82 درصد سهم را به خود اختصاص داده اند. ارزش کل صادرات کشور

بر اساس این گزارش، در پنج ماهه امسال صادرات محصولات پتروشیمی 24 میلیون و 500 هزار تن به ارزش 9 میلیون و 800 میلیون دلار بوده که از نظر وزنی 12.5 درصد و از نظر ارزشی 1.8 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: در بین 10 قلم اصلی صادراتی گاز نفت و گاز هیدروکربن مایع، فیلم پلی اتیلن، گاز طبیعی مایع بیشترین افزایش و شمش آهن و فولاد، بوتان مایع و پروپان مایع بیشترین کاهش را داشته اند.

رضوانی فر در خصوص واردات کالا به کشور در پنج ماهه امسال گفت: در این زمان 15 میلیون و 700 هزار تن کالا به ارزش 26 میلیارد و 300 میلیون دلار وارد کشور شد که 7.93 درصد وزن و 5.53 است. درصد از نظر مقدار درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، طلای خام با یک میلیارد و 600 میلیون دلار، ذرت دامی با یک میلیارد و 400 میلیون دلار و گوشی هوشمند با 893 میلیون دلار 3 کالای اصلی وارداتی در این پنج ماه هستند.

رضوانی فر تصریح کرد: بیشترین افزایش در بین 10 کالای اول وارداتی کنجاله سویا، طلای خام و گوشت گاو و بیشترین کاهش مربوط به روغن تخمه آفتابگردان، دانه سویا و برنج بوده است.

وی بیان کرد: 7 کشور اول مبادلات تجاری با ایران در پنج ماهه نخست امسال شامل امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان، هند، روسیه و هنگ کنگ است که 76 درصد وزن و 82 درصد سهم را به خود اختصاص داده اند. ارزش کل واردات کشور به تنهایی ارسال شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا