اقتصادی

صنعت اسباب بازی در انتظار تصمیمات جدید

پس از یک دوره ممنوعیت کامل، واردات اسباب بازی در سال 1401 به صورت محدود و تنها در بخشی که تولید داخلی وجود ندارد از سر گرفته شد، اما در پایان سال گذشته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد. که وارد این حوزه شده و بلافاصله واردات اسباب بازی متوقف شده است و پیگیری های میجیک نشان می دهد که این موضوع در وزارت امنیت در حال بررسی است و علاوه بر آن وزارت حراست به دنبال ایجاد شهر اسباب بازی ویژه است. .

به گزارش میجیک، از سال 1396 واردات اسباب بازی به دلیل محدودیت های ارزی ممنوع شد، اما از بهمن ماه سال گذشته واردات این کالا با محدودیت هایی باز شد. بر این اساس، به گفته مهدی زاده، رئیس دبیرخانه هیأت نظارت بر اسباب بازی، واردکنندگان باید تجربه و تخصص داشته باشند، تولیدکنندگان در اولویت واردات قطعات یدکی و ماشین آلات، واردات اسباب بازی و قطعات یدکی و واردات کالاهای مشابه هستند. تولید داخلی نیز مجاز نیست.

به عبارت دقیق تر، بر اساس اعلام وزارت امنیت، ثبت سفارش واردات از طریق کارتابل فنی انجام می شود، به این معنی که ابتدا در سامانه توانیران قابلیت های داخلی زیر سوال می رود و در صورت عدم امکان تولید و عرضه. . از داخل، کالاهای ارائه شده از طریق ثبت سفارش واردات.

ممنوعیت واردات در آن مرحله منجر به رونق قاچاق در بازار شده است، اما به گفته مسئولان مختلف، واردات محدود بر اساس نیاز بازار باعث کاهش قاچاق شده است. به عنوان مثال مهدی زاده اخیرا گفته است که با آزادسازی واردات اسباب بازی، قاچاق کالا کاهش یافته و تخمین زده می شود که سهم کالای قاچاق در این بازار حدود 30 درصد باشد.

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزش وزارت حراست نیز سال گذشته گردش مالی این صنعت در سال 1398 را حدود 900 میلیون دلار اعلام کرد و در آن زمان بر اساس گزارش ستاد جنگ مرکز کالا. قاچاق حدود 550 میلیون دلار از این بازار از طریق قاچاق تامین می شود. اما آمارهای غیررسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نشان می دهد که قاچاق کالا در سال های 1400 و 1401 به کمتر از 300 میلیون دلار کاهش یافته است.

اما اخیرا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اواخر سال گذشته اعلام کرد که در حوزه اسباب بازی، اقدامات برخی تشکل ها به تولید اسباب بازی های ایرانی آسیب وارد کرده است، اما این سازمان وارد عمل شده و حتی اعلام کرده است که شکایت خواهد کرد. به مراجع ذیربط و توقف فوری واردات

اما پیگیری های میجیک حاکی از آن است که این موضوع در وزارت امنیت در دست بررسی است و تصمیمی در خصوص ممنوعیت بیشتر واردات اسباب بازی گرفته نشده است. با این حال به نظر می رسد امسال تصمیم گیری شود.

همچنین در سال گذشته یکی از نمایندگان دفتر صنعت خلاق و ورزش وزارت حراست اعلام کرد که وزارت حراست به دنبال رشد صنعت اسباب بازی در یک شهر ویژه اسباب بازی است و پیگیری، مکاتبات و توافقات در حال انجام است. درجا. در این رابطه ساخته شده است. بنابراین باید دید امسال این طرح به کجا خواهد رسید.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا