اقتصادی

صندوق‌ سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت یکی از انواع صندوق‌هایی هستند که بازده خوبی را با حداقل ریسک برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند. در واقع بازدهی این صندوق ها نوسان چندانی ندارد و نرخ سود قابل پیش بینی دارد. این صندوق ها معمولا به عنوان صندوق های بدون ریسک شناخته می شوند.

به گزارش میجیک، در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کم ریسک‌ترین هستند. زیرا بین 70 تا 90 درصد از کل وجوه جمع آوری شده از سرمایه گذاران در دارایی های بدون ریسک سرمایه گذاری می شود که شامل اوراق مشارکت، سپرده های بانکی و سایر اوراق با درآمد ثابت می شود. این مدیر صندوق تنها مجاز است بخش کوچکی از پرتفوی تحت مدیریت را در دارایی های پرریسک سرمایه گذاری کند.

صندوق های با درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت (درآمد ثابت) یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است که بازدهی خوبی با حداقل ریسک برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند. صندوق های با درآمد ثابت با ارائه راهکارهای متناسب، ورود افراد غیرحرفه ای به بازار سرمایه را تسهیل می کند. از طرفی می توانند ریسک سرمایه گذاری را کاهش دهند و در عین حال بازدهی مناسبی را کسب کنند.

مزایای صندوق های با درآمد ثابت

نقدینگی بالا، در دسترس بودن ضامن نقدینگی، سود تضمینی، امکان سرمایه گذاری با حداقل سرمایه و ریسک کم از جمله ویژگی های صندوق های با درآمد ثابت است. صندوق‌های با درآمد ثابت موظفند بیش از 70 درصد از دارایی‌های خود را به اوراق با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده‌های بانکی اختصاص دهند. بنابراین ریسک صندوق های با درآمد ثابت در مقایسه با سایر ابزارها کمترین میزان را دارد.

با توجه به اینکه مابقی دارایی های صندوق در ابزارهای بازار سرمایه با ریسک بالاتر سرمایه گذاری خواهد شد، بازدهی صندوق های با درآمد ثابت در بیشتر موارد بیشتر از سود سپرده های بانکی است. اکثر صندوق های با درآمد ثابت سود سهام را در یک دوره زمانی مشخص به سرمایه گذاران پرداخت می کنند. البته صندوق های با درآمد ثابت دیگری نیز وجود دارند که به جای پرداخت سود، ارزش خالص دارایی ها را افزایش می دهند و سرمایه گذاران از تفاوت قیمت خرید و فروش بازدهی دریافت می کنند.

از طرفی دیگر مزیت صندوق های با درآمد ثابت نقدینگی بالای آنهاست. زیرا صندوق دارای رکنی به نام نقدینگی ضامن است که معمولا یک موسسه مالی قابل اعتماد است و این ضمانت به سرمایه گذاران آرامش بیشتری می دهد.

انواع صندوق های با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت به سه دسته تقسیم می‌شوند و شامل صندوق‌های با درآمد ثابت قابل انتشار و ابطال و قابل معامله در بورس، صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم و صندوق‌های با درآمد ثابت برای اوراق قرضه دولتی می‌شوند.

صدور و ابطال وجوه با درآمد ثابت قابل معامله در بورس اوراق بهادار

در طبقه بندی کلی، صندوق های با درآمد ثابت به دو گروه قابل معامله و صدور و ابطال تقسیم می شوند. وجوهی که در ساعات مشخصی در بازار سهام قابل معامله هستند، قابل معامله یا ETF نامیده می شوند. همچنین به وجوه خرید و فروش از طریق صدور و ابطال و از طریق سایت صندوق، صدور و ابطال می گویند.

صندوق های با درآمد ثابت از نوع دوم هستند

صندوق‌های با درآمد ثابت از انواع دیگر مانند اکثر صندوق‌ها تقسیم سود ندارند و بازده به صورت ترکیبی محاسبه و به ارزش هر واحد صندوق اضافه می‌شود.

وجوه با درآمد ثابت به اوراق قرضه دولتی اختصاص دارد

صندوق‌های اختصاص یافته به اوراق قرضه دولتی که بخش زیادی از دارایی‌های خود را در اوراق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند، نمی‌توانند فعالانه ابزارهای بازار سرمایه مانند سهام را خریداری و بفروشند. در واقع این صندوق ها ریسک پایینی دارند و بازدهی منظم و تقریبا ثابتی دارند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا