شکسته شدن رکورد ۱۶ ساله سرمایه گذاری خارجی در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم | سرمایه گذار

وزیر اقتصاد گفت: در دولت سیزدهم رکورد ۱۶ ساله سرمایه گذاری خارجی شکسته شد.

به گزارش میجیک، سید احسان خاندوزی – وزیر امور اقتصادی و دارایی – امروز در آخرین جلسه شورای دولت سیزدهم، با تشریح اقدامات انجام شده و عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم، گفت: ابتدا باید بگویم که هر دستاورد مثبتی که در زیر پرچم حمایت از رئیس جمهور شهید انجام می دهیم.

پروژه حساب واحد خزانه را تکمیل کنید و از بانک مرکزی درخواست نکنید

وی گفت: در حوزه ماموریتی وزارت اقتصاد ابتدا باید به خزانه داری اشاره کرد در دولت سیزدهم تکمیل پروژه حساب واحد خزانه داری برای تمامی نهادها و شرکت های دولتی از 76 هزار حساب به 14 حساب انجام شد. هزار حساب پوشش 100 درصدی و با اتمام پروژه حساب واحد خزانه برای اولین بار خزانه داری از بانک مرکزی درخواستی دریافت نمی کند.

کاهش بدهی دولت

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: اجرای کامل پرداختی ها به مشمولان نهایی حتی برای پیمانکاران پروژه های عمرانی از واریز حدود 100 هزار میلیارد تومان به حساب جلوگیری کرد. تکمیل شناسایی دو سوم املاک شرکت های دولتی در سامانه که از 400 هزار ملک در ابتدای دولت به بیش از یک میلیون و 100 هزار ملک افزایش یافت.

خاندوزی با اشاره به کاهش بدهی دولت گفت: سهم اوراق و بدهی از درآمد بودجه در سال 1398 32 درصد است که در سال 1402 به 15 درصد کاهش یافته و در سال 1403 به 10 درصد می رسد و این برای اولین بار است که ترکیب می شود. . صورت های مالی به دولت داده شده است.

حوزه مالیاتی؛ از کاهش مالیات تولید گرفته تا افزایش سهم مالیات در بودجه

وی با تشریح اقدامات انجام شده در حوزه مالیاتی در دولت سیزدهم، گفت: در حوزه مالیاتی استانی، شناسایی مودیان جدید که قبلاً وجود نداشتند از طریق سامانه انجام شد و تعداد مودیان کشور را از 5.5 میلیون نفر افزایش داد. 1399 تا 1399 . 12.5 میلیون نفر در سال 1402. دو سال متوالی نرخ مالیات در شرکت های تولیدی از 25 درصد به 18 درصد کاهش یافت و در عین حال میزان مالیات وصول شده و سهم مالیات برای تأمین هزینه های جاری دولت افزایش یافت. از 40% به 56% در پایان سال 1402.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: معافیت مالیاتی سرمایه گذاری شرکت های بورسی منجر به تشکیل بزرگترین سرمایه گذاری مجدد در سرمایه بورس کشور در دو سال گذشته شد. اجرای بدون محدودیت قانون فروشگاه های پایانه و سامانه مودیان که در پایان دولت سیزدهم به پیشرفت 95 درصدی رسیده است.

خاندوزی ادامه داد: حذف فرآیند کاغذی و برخورد با مالیات بر ارزش افزوده که شامل موارد مختلفی است، منجر به ثبت 370 هزار اظهارنامه الکترونیکی در سامانه مالیاتی شد. جمع آوری 35 درصد از درآمدهای مالیاتی با تمرکز تنها بر 700 شرکت بزرگ، وصول نیمی از مالیات کسب و کار و تجارت کشور با تمرکز تنها بر 1 درصد از مالیات دهندگان واقعی، تأیید مالیات 88 درصد از مودیان واقعی، جهش سهم پرداختی شهرداری از یک درصد میانگین 25 تا 135 هر ساله کاهش زمان رسیدگی در دادسرای عالی مالیاتی از 42 ماه به 12 ماه از دیگر اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم است.

ساده سازی و شفافیت صدور مجوز

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه کسب و کار گفت: ساده سازی و شفاف سازی تمامی شرایط برای 4700 پروانه کسب، فعال سازی درگاه ملی مجوز کشور و صدور دو میلیون و 200 هزار مجوز الکترونیکی برای اولین بار بدون فیزیکی و حضور کاغذ، تبدیل تقریباً سه میلیون پروانه کاغذی به شناسه‌های منحصربه‌فرد، حذف 1100 شرط دشوار یا علامت طلایی از شرایط مندرج در پروانه کسب، اجرای 34 مصوبه شوراهای گفت‌وگو بین دولت و بخش خصوصی، کمک به حل 100 درخواست نیروگاهی. و صنعت از سوی دولت پس از هفت سال انحصار کارگزاران گمرکی را شکست، رشد 100 درصدی تعداد کارگزاران گمرکی، شکست انحصار چند ساله مشاوران مالیاتی با افزایش 175 درصدی تعداد اعضای جامعه مشاوران مالیاتی رسمی و شکستن انحصار مؤسسات بورسی از 760 مؤسسه به بیش از هزار مؤسسه، دستاوردهای وزیر کشور در حوزه تجارت است.

کاهش زمان استعلام از نزدیکترین گمرک

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: در حوزه گمرک نیز امکان کاهش 50 درصدی زمان استعلام از نزدیکترین گمرک از 10.5 روز به 6.5 روز در دولت سیزدهم فراهم شد. بخشنامه‌های حوزه تجارت خارجی و گمرکی، استقرار دستگاه‌های کشف معادل 40 درصد کل دولت گذشته توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، افزایش 38 درصدی کشفیات قاچاق را افزایش داده و افزایش بی‌سابقه‌ای را نشان می‌دهد. ترانزیت با سابقه 18.5 میلیون تن در سال 1402 که در تاریخ اقتصادی کشور بی سابقه است.

13 برابر رشد سرمایه گذاری خارجی معتبر نسبت به دولت قبل

خاندوزی گفت: شکستن رکورد 16 ساله سرمایه گذاری خارجی و افزایش 13 برابری سرمایه گذاری معتبر نسبت به دولت قبل، آغاز به کار 750 پروژه با اعتبار حدود 12 میلیارد دلار در دولت سیزدهم، دو پروژه اصلی نفتی با چین است. و روسیه تبدیل شدن به دومین بسته مالی رسمی چین در قالب نفوذ و بازپرداخت اقساط معوق ایران به بانک توسعه اسلامی که منجر به تامین مالی 11 پروژه استانی شد، به عنوان یکی دیگر از اقدامات در حوزه سرمایه گذاری خارجی.

انتشار صورتهای مالی سال 1384 شرکتهای دولتی

وی در سال 1384 صورتهای مالی شرکت تحت مدیریت دولت و سازمانهای دولتی را منتشر کرد که اولین آن، سود کلیه بانکهای دولتی به جز یک بانک، افزایش سرمایه 275 درصدی بانکهای دولتی کاهش یافته از مالکیت دولتی بود. بانک‌ها و افزایش واگذاری سهام غیرمرتبط با بانک‌ها، با تمرکز بر افزایش تسهیلات خرد برای مردم از طریق افزایش سه برابری تسهیلات قرض‌الحسنه و افزایش سهم مردم اشاره کرد. افزایش تسهیلات از 13 درصد به بیش از 18.3 درصد در سال 1402 یکی دیگر از اقدامات وزارت اقتصاد در حوزه بانک های دولتی است.

13 حمایت دولت از بازار سرمایه

وزیر امور اقتصاد و دارایی در تشریح دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه سرمایه و بورس گفت: افزایش بورس در تامین مالی جدید بخش غیردولتی با تکیه بر معرفی اعضای هیات مدیره. کرسی های سهام به مرکز حقوق صاحبان سهام، افزودن بیش از 60 شرکت به بورس و فرابورس، کاهش حداکثر دوره پرداخت سود سهامداران خرد از 8 ماه به 4 ماه به صورت الکترونیکی و سیستماتیک و افزایش می یابد. میزان تامین مالی از بازار سرمایه از 245 پس‌انداز در ابتدای دولت به 413 پس‌انداز در سال 1402 در دولت سیزدهم.

خصوصی سازی گسترده در دولت سیزدهم

خاندوزی ادامه داد: واگذاری 12 درصد از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بزرگ است، واگذاری باشگاه های استقلال و پرسپولیس به دو هلدینگ بانکی و پتروشیمی برای اولین بار در راه شفاف سازی بازار و پس انداز که آرزوی آن است. ورزش کشور برای. سال‌ها و توسعه دارایی‌های دولتی از جمله این اقدامات دولت است.

وی افزود: رشد 600 درصدی حراج آنلاین سراسری که همه به آن دسترسی دارند منجر به افزایش 430 درصدی فروش کالا، افزایش 1000 درصدی بازگشت کالاهای متروکه برای چرخه اقتصاد، افزایش 2000 درصدی می شود. که در. نوسازی انبارها و ایجاد سامانه ثبت الکترونیکی ورود کالاهای ارسالی به صورت آنلاین به تمامی استان های کشور از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی است.

مبارزه با پولشویی در اقتصاد

وزیر اقتصاد و دارایی در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه رفاهی گفت: از 35 واحد مبارزه با پولشویی در ابتدای دولت، در سال 1402 به 500 واحد مبارزه با پولشویی رسیدیم که 40 سامانه اطلاعات اقتصادی راه اندازی شد. شناسایی 100 هزار میلیارد تومان تراکنش از افراد مشکوک به پولشویی، محدود کردن چند هزار حساب بانکی آسیب‌رسان به بازار ارز یا قاچاق کالا با کمک بانک مرکزی، ایجاد سند ملی ارزیابی ریسک، پیوستن به ایران به عنوان عضو ناظر جنگ کشورهای مشترک المنافع علیه شورای پولشویی، عضویت در شورای مبارزه با پولشویی بریکس و عضویت در شورای مبارزه با پولشویی کشورهای حوزه خلیج فارس و در نهایت اجرای اصلاحات. از سیاست های مربوط به اصل 44 باید به عنوان دستاوردها و اقدامات اقتصادی اجرا شده در دولت سیزدهم تلقی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا