سهم ۹۰ درصدی تأمین نیاز کشور در صنعت روانکار توسط تولیدکنندگان داخلی
بیش از 90 درصد بازار روان کننده ها و روغن موتور مورد نیاز کشور به صورت پایدار توسط شرکت های داخلی تامین و تولید می شود و مورد استفاده مردم و صنایع مختلف قرار می گیرد.
به گزارش میجیک، مهدی فیضی در بررسی میزگرد صنعت روانکار و بازار روغن موتور در ایران و منطقه، مصرف سالانه روانکار در کشور را حدود 700 تا 750 هزار تن اعلام کرد که حدود 150 هزار تن است. . وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد روانکارهای مورد نیاز کشور توسط شرکت های داخلی در فرآیندی پایدار تهیه و تولید می شود و مورد استفاده مردم و صنایع مختلف قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه صنعت روانکاری صنعتی وابسته به برخی صنایع دیگر است و با توجه به پیشرفت و توسعه صورت گرفته در سایر صنایع، صنعت روانکاری باید این نیازها را تامین کند، تصریح کرد: صنعت روغنکاری باید به این نیازها پاسخ دهد. یکی از وابستگی های صنعت روانکار به صنعت خودروسازی است، گفت: روغن ماده مصرفی است که استاندارد و شرایط فنی آن با توجه به شرایط تجهیزات فرموله می شود. به ویژه اینکه ساخت خودرو در کشور در طول دهه ها و زمان ها متفاوت است، خودروها می توانند از کشورهای اروپایی وارد کشور شوند و از ما مشخصات بر اساس استانداردهای API یا ACEA که استانداردهای غربی و اروپایی و یا چینی است درخواست می شود. خودروسازانی که در داخل کشور تردد می کنند، استانداردهای API متفاوتی دارند و ما به عنوان یک شرکت تولید روغن موتور، راه را برای تامین نیازهای داخلی و همچنین توسعه صادرات آغاز کردیم.
وی گفت: روغن SN5W20 که اخیراً در دهمین نمایشگاه خودروی ایران و سیزدهمین کنفرانس بین المللی موتورهای احتراق داخلی معرفی شده است، مناسب نیاز موتورهای تولید داخل کشور است که موتورها و تست عملکرد آن در خودروسازی داخلی انجام می شود. شرکت ها ، و بر اساس پروتکل تولید و تایید شده است، گفت: در حال حاضر نیازهای داخلی توسط شرکت های تولید کننده روغن داخلی تامین شده است، برخی از برندها که به عنوان برند خارجی به فروش می رسند، عمدتا در ایران تولید می شوند و حتی روغن پایه. که از شرکت های بزرگ تولیدکننده نفت تهیه می شود، مانند شرکت نفت سپاهان خرید می کنند.
وی افزود: از سال 1396 موضوع قیمت نفت در سیاست سازمان حمایت قرار گرفته است، قیمت گذاری باید به گونه ای انجام شود که از 4 شرکت بزرگ تولیدکننده نفت در کشور حمایت لازم صورت گیرد. بحث فرهنگ مصرف نیز بسیار حائز اهمیت است، وقتی افرادی که از روغن استفاده می کنند، هزینه خودرو و تجهیزات صنعتی را در نظر می گیرند، باید متوجه شوند که روغنی که می خواهند مصرف کنند مطابق با استاندارد مصرف است و در ظاهر آنها را می شناسند. از روغن مناسب استفاده خواهد کرد.
فیضی در خصوص توانایی شرکت های تولید کننده نفت در داخل کشور گفت: اکنون مارینگی را تامین می کنیم که تا 10 سال پیش شرکت ملی نفتکش و سازمان کشتیرانی سهم عمده بازار خارجی را تامین می کردند، اما در حال حاضر مارینگی را داریم. بخش اصلی نیاز است و ما در داخل تولید می کنیم.» علاوه بر این، صنایع و نیروگاه های کشور که پیش از این بیشتر نفت مورد نیاز صنعت را از خارج از کشور تامین می کردند، اکنون بیشتر نیاز خود را از داخل تامین می کنند و اکنون نمونه های نفتی را برای استفاده در نیروگاه های عراق ارسال کرده اند.
در ادامه این میزگرد رضا سلطانی کارشناس صنعت خودرو گفت: روانکار تولید شده وظیفه اصلی روانکاری قطعات متحرک و نسبی است که مسلم است. ، همچنین وظایف دیگری از جمله خنک سازی، کاهش لرزش و صدا را بر عهده دارد. ، تصریح کرد: در سیستم موتور احتراق داخلی اگر بخواهیم به وظیفه اصلی چاه روغن برسیم، نیازمند تعامل خودروسازان، روغن سازان و موتورسازان هستیم.
به گفته وی، سال هاست که با همکاری شرکت های فعال نفت ایران، تلاش کرده ایم تا با تشویق خودروسازان داخلی، نام و برند روغن موتور تولید داخل، مناسب برای هر خودرو را در دفترچه راهنمای خودرو درج کنند. یک آزمایش اضافی، روغن موتور بهینه تولید داخل برای هر خودرو، باید در کتابچه ای توسط شرکت های خودروسازی مطرح دنیا و با همکاری برترین شرکت های نفت جهان به مصرف کنندگان توصیه و معرفی شود.
همچنین سهیل رشیدی اقدم، رئیس مرکز نوآوری انرژی دانشگاه امیرکبیر، بحث ایجاد بازار برای روغن تولید داخل را موضوعی مهم در داخل و خارج از کشور عنوان کرد و اظهار داشت: روغن موتور با دو نوع بالای 70 درصد مواد معدنی و زیر 70 درصد طبقه بندی می شود و اگر بیش از 70 درصد باشد در کد ویژه در حوزه نفت و قیر و فرآورده های نفتی و اگر زیر 70 درصد باشد در حوزه روانکارها قرار می گیرد. و مواد دیگر
وی با بیان اینکه سال گذشته 478 میلیارد دلار در کل دنیا برای روغن موتور، روان کننده ها و گریس های مختلف هزینه کردیم، گفت: ایران کمتر از یک درصد از این بازار بزرگ را نشان می دهد و اکثر برندهای بزرگ و معروف در آن حضور ندارند. یک درصد از این تولیدکنندگان نفت ایران به دلیل تحریمها اغلب نمیتوانند استانداردهای بینالمللی را مستقیماً دریافت کنند، مجبورند طبق استانداردها کار کنند و به شبیهسازی استاندارد روی بیاورند و شبیهسازی استاندارد نمیتواند الزامات قانونی یا ISO را پوشش دهد.
رئیس مرکز نوآوری انرژی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه بحث ایجاد بازار بین المللی نیازمند تلاش بیشتر در فضای دیجیتال است که تولیدکنندگان نفت ایران تاکنون ورود قوی و جدی در این حوزه نداشته اند، افزود: دیجیتال میدانی که در بازار وجود دارد آن را به عنوان یک میدان بکر به حساب میآورد، در ایران هزینه تولید نفت کمتر از سایر کشورها است و میتوانیم نفت باکیفیت و با سود زیادی صادر کنیم.
با بیان اینکه روغن موتور ایران در سال های اخیر به کشورهای منطقه صادر شده است، برای فروش به بازار اصلی باید استانداردهای جهانی را رعایت کرده و راهکارهایی را برای اخذ این استانداردها به کار ببریم. صنعت روانکارها پاسخ دادند و 15 درصد این بازار را محصولات خارجی تامین میکردند، البته بخشی از آن روانکارهای تخصصی صنایع خاصی بود که تولیدکنندگان محدودی در سراسر جهان داشتند.
انتهای پیام