سرمایه‌گذاری محقق شده ۳۰۰ هزار میلیاردی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور

اقتصاد | مناطق آزاد

میجیک/گیلان مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی آزاد تجاری، منطقه ویژه اقتصادی صنعتی و اقتصادی گفت: کمتر از 3 سال و 13 فعالیت دولت; سرمایه گذاری انجام شده در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی کشور حدود 300 هزار میلیارد تومان است. 450 میلیون یورو است.

حجت الله عبدالمالکی امروز پنجشنبه 19 خرداد در حاشیه افتتاح پروژه سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: رئیس جمهور شهید توجه ویژه ای به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی دارد و مدام بر آن تاکید دارد که در جلسات دولت، جلسات شورای عالی و اقتصاد برگزار شد و ایشان مهمترین محور در توسعه منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را افزایش سرمایه گذاری در این منطقه دانستند و دستور دریافت چندین مورد را دادند. رشد سرمایه گذاری در منطقه به گونه ای که منطقه به عنوان موتور محرک رشد و پیشرفت اقتصادی کشور جایگاه اصلی را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: با تاکید و هماهنگی همه اعضای دولت و مسئولان محلی در سال گذشته شاهد افزایش سه برابری سرمایه گذاری در منطقه آزاد کشور بودیم که جهش بسیار مهمی است و امسال نیز در سال 1403 برنامه ریزی شده است که در پایان سال به افزایش سه برابری دست یابد. اجازه دهید سه برابر رشد کنیم.

عبدالملکی با بیان اینکه سال گذشته 133 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشتیم، تصریح کرد: امسال با همکاری مدیرعامل منطقه آزاد و ویژه اقتصادی 400 هزار میلیارد تومان برای امسال برنامه ریزی شده است.

وی تاکید کرد: سرمایه گذاری محقق شده است. بحث تفاهم نامه و قرارداد نیست بلکه آنچه بر زمین نشسته است، گفت: امروز به اتفاق مسئولان استانی و شهرستانی در منطقه آزاد انزلی هستیم تا در دولت آیت الله دکتر شهید رئیسی از دو پروژه مهم سرمایه گذاری بهره برداری کنیم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: این دو پروژه برای تکمیل پست شماره یک است. 3 بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی با ظرفیت تقریبی 450000 تن. تخلیه و بارگیری هر ساله به ارزش حدود 500 میلیارد تومان 70 درصد از این پروژه توسط دولت به اتمام رسیده و امروز به طور رسمی با پهلوگیری کشتی شروع به فعالیت کرد. تخلیه و بارگیری شروع شد.

وی افزود: دومین پروژه ساخت 4 مخزن سوخت و فرآورده های مایع با سرمایه گذاری 180 میلیارد تومان اجرا شد و 100 درصد از این چهار مخزن فرآورده مایع در این دولت آغاز و تکمیل شد و امروز در حال بهره برداری است.

عبدالملکی تاکید کرد: با جدیت و همکاری عزیزان در دولت و بخشهای مختلف و همچنین همکاری عزیزان در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تلاش کردیم و تا حدودی موفق شدیم تا آزادی و ویژه را تبدیل کنیم. مناطق اقتصادی به موتور محرکه اقتصاد کشور تبدیل می شود و انشاءالله این جاده منجر به یاد و خاطره رئیس جمهور شهید می شود که بر توسعه سرمایه گذاری در این حوزه بین همه روسای جمهور تاکید کرد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی در مورد سرمایه گذاری در دولت سیزدهم در منطقه آزاد تصریح کرد: کمتر از 3 سال و فعالیت دولت سیزدهم سرمایه گذاری محقق شد. در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی حدود 300 هزار میلیارد تومان و حدود 450 میلیون یورو، اما پروژه هایی که در سال گذشته تبدیل به قرارداد و اجرا شده اند، نسبت به سال قبل تقریبا 3.5 برابر رشد داشته اند.

عبدالمالکی گفت: طرحی که از سال گذشته شروع شده یا نسبت به سال 1401 انتخاب شده است; 7 و نیم بار بنابراین در سال های آینده 1403 و نیمه اول 1404 شاهد افتتاح پروژه های بسیاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خواهیم بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا