مطالب میجیک

زنان بیشتر از مردان به آلزایمر مبتلا می شوند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از پزشکی توجه داشته باشید، غیرفعال شدن کروموزوم X در کروموزوم X در تمام سلول های زن انسان رخ می دهد، اما برخی از ژن ها از این غیرفعال شدن فرار می کنند و بیان می شوند.

اینکه آیا یکی از این ژن ها بر امکان ایجاد رگ تاثیر می گذارد یا خیر همیشهکه در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر، تاثیر می گذارد یا نه، تمرکز یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه مورد غرب ذخیره در کلیولند است.

به گفته محققان، زنان تقریبا دو برابر مردان در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند، اما اطلاعات کمی در مورد علت این بیماری وجود دارد.

دلایل و چگونگی ایجاد آلزایمر به طور فزاینده ای در حال کشف شدن است آه تو این مهم است زیرا محققان می توانند اهداف دارویی جدید را شناسایی کنند.

همه زنان دارای یک جفت کروموزوم X هستند. در اوایل رشد جنین، یکی از کروموزوم های X غیرفعال است و تمام سلول های بدن زن تنها یک کروموزوم X فعال رونویسی دارند.

این به جلوگیری از بیان بیش از حد ژن های واقع در هر دو کروموزوم X کمک می کند. تحقیقات اخیر نشان داده است که ژن هایی وجود دارند که از این غیرفعال شدن کروموزوم X فرار می کنند و علل و پیامدهای آن به طور کامل شناخته نشده است.

اکنون، محققان کشف کرده اند به این معنا که ژنی که از غیرفعال شدن کروموزوم X فرار می کند ممکن است در افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در زنان نقش داشته باشد.

محققان معتقدند که پروتئین پپتیداز 11 (USP11) یوبیکوئیتینژن هایی که بر روی کروموزوم X بیان می شوند و از غیر فعال شدن کروموزوم X فرار می کنند، مولکول های پروتئین می سازند. همیشه امکان اتصال را از بین می برد. این فرآیند منجر به تجمع می شود همیشهنشان دهنده بیماری آلزایمر است.

برای آزمایش این فرضیه، محققان ابتدا از سلول‌های HeLa استفاده کردند که در آنها پروتئین‌های USP11 و USP13 حذف شدند. با انجام این کار، آنها متوجه شدند که سطح پروتئین کمتر است همیشه در آنهاست.

آزمایش دیگری شامل بررسی بافت مغزی بیماران مبتلا به آلزایمر فوت شده و همچنین بافت مغزی بیماران غیر دمانس برای تعیین اینکه آیا تولید USP11 در انسان‌های مبتلا به آلزایمر دچار اختلال می‌شود یا خیر.

آنها دریافتند که سطح پروتئین USP11 در بافت مغز بیماران آلزایمر 9.5 برابر بیشتر از افراد بدون زوال عقل است.

محققان اصرار دارند که تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند.

دکمه بازگشت به بالا