رکوردشکنی‌های آمریکا در جنگ 20 ساله افغانستان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک ، طولانی ترین جنگ در ایالات متحده ، دو سال جنگ و اشغال در طول چهار رئیس جمهور این کشور که بر اساس حادثه 11 سپتامبر آغاز شد ، سرانجام با هزینه های هولناک و از دست دادن ده ها هزار نفر پایان یافت. زندگی می کند شکل شرم آور برای آمریکا به پایان می رسد.

دولت آمریکا تخمین می زند که هزینه جنگ در افغانستان تقریباً 887 میلیارد دلار است ، اما پروژه “بار جنگ” دانشگاه براون هزینه کل جنگ را 2.26 تریلیون دلار پیش بینی کرده است. هزینه 2 تریلیون دلار در 20 سال گذشته به معنای صرف 300 میلیون دلار در هر دو دهه گذشته در این جنگ است.

هزینه انسانی جنگ افغانستان

بر اساس پروژه هزینه جنگ در دانشگاه براون ، که هزینه ها را به صورت مخفیانه ثبت کرده است ، از سال 2001 تا اواسط آوریل سال جاری ، بیش از 241،000 نفر به دلیل نتیجه مستقیم جنگ در افغانستان کشته شدند ، از جمله حداقل 71/3344 غیرنظامی. جنگ 11 سپتامبر … این ارقام عموما شامل مرگ و میر ناشی از بیماری ، عدم دسترسی به غذا ، آب ، زیرساخت یا سایر پیامدهای جنگ نمی شود.

آمریکا | افغانستان

آمریکا | افغانستان

بر اساس آمار سازمان ملل متحد ، جنگ ممکن است 2700 نفر را مجبور به فرار از افغانستان به خارج از کشور ، به طور کلی به ایران ، پاکستان و اروپا کند. چهار میلیون نفر دیگر در افغانستان تخلیه شده اند.

قربانیان جنگ بین ارتش و نیروهای پلیس افغانستان تقریبا 78314 نفر وجود دارد. همچنین 84،191 طالبان و دیگر شبه نظامیان مخالف کشته شدند.

به گفته ناظران سازمان ملل ، در مجموع 72 روزنامه نگار و 444 امدادگر در درگیری در افغانستان کشته شدند.

در همین حال ، طبق اعلام وزارت دفاع ایالات متحده ، از سال 2001 تا کنون 2444 سرباز آمریکایی کشته و 20666 نفر زخمی شده اند. تخمین زده می شود که بیش از 3800 پیمانکار امنیتی خصوصی آمریکایی در جنگ کشته شده اند.

بر اساس گزارش وب سایت iCasualities ، در جنگ افغانستان نیز 1144 سرباز ناتو کشته شدند.

آمریکا | افغانستان

آمریکا | افغانستان

هزینه های وحشتناک مالی جنگ افغانستان

تحت پروژه هزینه های جنگ ، ایالات متحده 2.26 تریلیون دلار برای جنبه های مختلف جنگ در افغانستان هزینه کرده است.

به گفته بازرس ویژه بازسازی افغانستان (سیگار) ، واشنگتن از سال 2002 بیش از 143 میلیارد دلار برای دستیابی به هدف “ملی شدن” وسیع افغانستان هزینه کرده است. از این میزان ، 88 میلیارد دلار برای آموزش ، تجهیز و تامین مالی ارتش و پلیس افغانستان استفاده می شود.

برخلاف جنگهای دیگر در تاریخ ایالات متحده ، ایالات متحده برای تامین مالی جنگ در افغانستان وام گرفته است و تنها 530 میلیارد دلار درآمد دارد.

همچنین طبق پروژه هزینه های جنگ ، 296 میلیارد دلار برای مراقبت های پزشکی و سایر خدمات برای سربازان قدیمی پرداخت شده است.

هزینه از دست رفته

به گفته بازرس کل ایالات متحده ، میلیاردها دلار صرف پروژه های بزرگ زیرساختی در افغانستان در واقع هدر می رود زیرا کانال ها ، سدها و بزرگراه ها ، بیمارستان ها و مدارس به دلیل اینکه افغانستان نتوانسته بودجه جمع آوری کند ، آسیب دیده است. این ساختمان تازه خالی است و بدون نظارت مناسب ، پول ایالات متحده باعث فساد می شود که عملکرد و مشروعیت دولت افغانستان را تضعیف می کند.

در طول سالها ، صادرات تریاک از افغانستان با وجود مبارزات گران قیمت مبارزه با مواد مخدر متوقف شده است. با وجود صرف میلیاردها دلار برای تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی افغان ، طالبان کنترل را در کمتر از یک هفته افزایش داده و کنترل شهر کابل را به دست گرفته اند.

با وجود تلاش و رفاه فراوان ، نرخ بیکاری افغانستان حدود 25 درصد است و بر اساس اعلام بانک جهانی ، نرخ فقر که در طول سالها نوسان داشته است ، تا سال 2020 به 47 درصد می رسد.

هزینه های زندگی و مالی خروج آمریکا از افغانستان برای جامعه است

به طور کلی ، شکست جاه طلبی های ایالات متحده در جنگ 20 ساله ، مردم و ارتش افغانستان را در موقعیتی قرار داد که هیچ انگیزه ای برای موقعیت های فاسد دولتی پس از پیشروی طالبان نداشت.

حتی خروج آمریکا برای مردم افغانستان هزینه بر است و بمب گذاری روز پنجشنبه در اطراف فرودگاه کابل ده ها افغان و 13 سرباز آمریکایی را کشت.

نتایج به گونه ای برنامه ریزی نشده است که باعث پیشرفت مردم افغانستان پس از 20 سال اشغال شود ، آنها چشم اندازی دارند که مطمئن نیست و ثابت کرد که نمی توان به ایالات متحده اعتماد کرد.

آمریکا | افغانستان

آمریکا | افغانستان

برعکس ، جامعه آمریکا امروز ، با جشن بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر و در حالی که هنوز زندگی خود را در افغانستان سپری می کند ، در شگفت است که بعد از 20 سال به جز بدهی بچه ها چه اتفاقی می افتد. او به خاطر جاه طلبی خود مدیون چه نسلی است و بدی رهبران خود را پرداخت می کند ، چه چیزی دریافت می کند؟

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا