مطالب عمومی

روایت سی‌ان‌ان از جشن طالبان با سلاح‌های آمریکایی

به نقل از وب سایت CNN ؛ عرضه سلاح های آمریکایی به طالبان ممکن است تنها به سلاح های کوچک محدود نشود ، زیرا این گروه انبارهای بسیاری از سلاح ها و خودروها را در پایگاه هایی که قبلاً در اختیار ارتش افغانستان بود ، از جمله خودروهای پیچیده ضد مین و زره هاموی خریداری کرد.

به گفته مقامات آگاه کنگره آمریکا ، نتایج ارزیابی نشان داد که چندین بالگرد بلک هاوک طالبان و دیگر هواپیماهای نظامی متعلق به طالبان ، که می تواند شامل حدود 20 هواپیمای تهاجمی Tok-e Tokano باشد. این سلاح ها که با بودجه ایالات متحده خریداری شده بود ، تنها بخش کوچکی از هواپیما بود که در پایگاه قندهار نصب شده بود ، قبل از به دست گرفتن کنترل طالبان ، بقیه سلاح ها به مکان های دیگر منتقل شد. ما نگران هستیم که برخی از این سلاح ها به دست دیگر حامیان طالبان برسد. بزرگترین نگرانی کنگره این است که این سلاح های پیچیده به دشمنان واشنگتن و دیگر بازیگران غیر دولتی فروخته می شود تا از آنها برای ایالات متحده و متحدانش استفاده شود.

دو مقام نظامی آمریکا به CNN گفتند که میزان تجهیزاتی که هنگام سقوط ارتش افغانستان به دست طالبان افتاد ، مشخص نیست و ایالات متحده به دلیل کمبود ارتش و اطلاعات نمی تواند پاسخ کامل و دقیقی ارائه دهد. آمریکا در این کشور به پایان رسیده است. دولت بایدن تحت محاصره است زیرا نمی تواند پیش بینی سقوط سریع افغانستان به دست طالبان و هرج و مرج در فرودگاه کابل را پیش بینی کند زیرا هزاران نفر تلاش می کنند از این کشور فرار کنند.

اگرچه اجرای عملیات سریع و دقیق برای تخلیه شهروندان غربی و شرکای افغان آنها از کابل تا به امروز در اولویت بوده است ، اما مقامات پنتاگون شمارش سلاح های آمریکایی در دست طالبان را آغاز کرده اند. به گفته منابع ، با توجه به حجم و اندازه سلاح های ارائه شده به ارتش و نیروهای امنیتی افغانستان در 20 سال گذشته ، چند هفته تا چند ماه به طول می انجامد.

مقامات دولتی بایدن به CNN گفته اند که ایالات متحده در حال حاضر هیچ برنامه ای برای از بین بردن سلاح ها با حملات هوایی یا هر وسیله دیگری ندارد ، مگر اینکه تهدیدی مستقیم برای نیروهای آمریکایی مستقر در فرودگاه کابل باشد. عملیات برچیدن تجهیزات نظامی آمریکا در افغانستان مدتی پس از امضای توافقنامه دوحه بین دولت دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق آمریکا در فوریه 2020 آغاز شد و ایالات متحده شروع به کاهش تعداد سربازان خود از 8500 به 2500 نفر کرد. اما قبل از آن ، این کار کندتر انجام می شد و نیروهای آمریکایی تا سال 2018 به کمتر از 14000 نفر کاهش یافت.

بین سالهای 2013 تا 2016 ، ایالات متحده بیش از 600000 اسلحه کوچک مانند تفنگهای M16 و M4 و نزدیک به 80.000 وسیله نقلیه با دوربین دید در شب ، بی سیم و غیره اهدا کرد. که در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار گرفت. در گزارش بازرس کل بازسازی افغانستان آمده است که بین سالهای 2017 تا 2019 ، وزارت دفاع ایالات متحده همچنین 7000 مسلسل ، 4700 نفربر زرهی هاموی و بیش از 20000 نارنجک ، و در 2 سال گذشته ، بیش از 18 مورد توقیف کرده است. میلیون گلوله و مهمات 7 ، 62 میلی متر. او گلوله های کالیبر 50 را به ارتش افغانستان تحویل داد

به گفته دو مقام آمریکایی ، هدف چندین حمله هوایی ایالات متحده در افغانستان در هفته گذشته با خروج نیروهای این کشور ، از بین بردن تجهیزات این کشور بود که تقریباً به دست شبه نظامیان افتاد. اما ایالات متحده تمام تجهیزات را از بین نبرد ، زیرا با وجود اینکه خیلی دیر شده بود ، تصور می شد که نیروهای امنیتی افغان طالبان را دفع خواهند کرد ، بنابراین برخی از سلاح ها هیچ ربطی به دست طالبان نداشت.

قبل از اعلام برنامه خروج بایدن در اوایل سال 2021 ، مقامات افغان گفتند که حتی اگر مهلت خروج اولیه از اول ماه مه تعیین شده باشد ، ممکن است او مجبور شود برخی از سلاح ها را از بین ببرد یا به ارتش افغانستان تحویل دهد ، گزینه دوم در این مورد قرار می گیرد. دست طالبان

311311

دکمه بازگشت به بالا