روایتی از تظاهرات بانوان در دوران انقلاب – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین ، گروه استانها: اولین سفر زنان زنجانی به همراه جمعی از زنان انقلابی و جنبشی منسجم در شهریور 57 ، حماسه های جاودان تاریخ انقلاب را به ثبت رساند.

نقش زنان مذهبی ایران نه تنها در انقلاب ، بلکه در گذشته در همه مناطق بود. در زمینه های مختلف و در همه موارد جزیره در دسترس قبلا، پیش از این.

معصومه اشتری ، یکی از زنان اولین رژه زنان در دوران انقلاب در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب بارها بر نقش موثر زنان در پیروزی و شکل گیری تأکید کرده است. انقلاب اسلامی.

اگر زنان در جنبش اجتماعی نباشند ، جنبش به جایی نمی رسد

معصومه اشتری ، قبل از پیروزی انقلاب ، هنگامی که تظاهرات انقلابی به اوج خود می رسد ، بسیاری از مردم در خانه را باز می کنند ، در حالی که مبارزان به دست آژانس نمی افتند ، بیان کرد:

وی به من یادآوری کرد که این اولین رژه زنان زنجانی بود و من خودم را مجبور کردم پلاکاردی را بگیرم و به انتهای راه برسانم ، وی ادامه داد: قطار این انقلاب متوقف نخواهد شد زیرا این همه خون برای این انقلاب ریخته شده است .

اشتری افزود: گروهی از زنان را دیدم كه تصویری از شهید مرتضایی را در دست داشتند ، به او پیوستم ، زنان پیشروی كردند و مردان نیز مانند زنجیر از دو طرف از زنان محافظت كردند.

فعالان سیاسی و اجتماعی در استان زنجان جرأت شکل گیری انقلابی را داشتند کل طبق باورها و اعتقادات وی ، زنان ایرانی آن را مهم می دانند و می افزایند: “زنان نقش مهمی در تاریخ انقلاب ، حضور زنان در تحریم تنباکو ، جنبش جنگل و مقاومت زنان در توطئه برای یافتن حجاب.”

اشتری یادآور می شود: اولین جرقه ای که برای زنان راه اندازی شد شهید شهید مرتضایی بود که باعث شد 24 زن زنجانی پس از یک جلسه قرآنی در اعتراض به محافظان پلیس در مقابل مسجد سید فتح الله با این جمله “شعار ما سکوت ماست” حرکت کنند این حرکت منجر شد به تظاهرات دوم از 1000 زنانی بودند (که در روزنامه کیهان نیز به آنها اشاره شده است) و در جریان تظاهرات ، مردان در یک زنجیر در کنار جاده بودند تا از آسیب رساندن به زنان محافظ جلوگیری کنند.

اخبار ایران | بانوان

30 سپتامبر یک روز فراموش نشدنی برای زنان در تاریخ استان زنجان است. این روزی است که زنان زنجانی نشان می دهند تظاهرات و اعمال حقوق فقط به مردان محدود نمی شود و زنان می توانند نمونه واقعی تظاهرات باشند. 30 سپتامبر 1957 ، تاریخی که زن زنجانی در خیابان ها پایین می آید و سکوت را فراموش نمی کند که اعتراض به قتل پسری در 17 سالگی به نام احمد مرتضایی را فراموش می کند ، و مراحل برنامه ریزی شده و هوشمندانه است ، راه را باز می کند او برای مبارزه با پادشاهی شاه و طاغوت آماده است.

یک محقق و استاد دانشگاه گفت: آغاز انقلاب در 10 ژانویه 1956 اتفاق افتاد ، وقتی چندین معترض به شهادت رسیدند. وی گفت: “پس از این تاریخ ، رژه های گسترده ای در سراسر کشور برگزار می شود و اقدامات موثری در این زمینه انجام می شود.”

پرویز فتح الله پور می افزاید: در تاریخ 24 اردیبهشت سال 57 اولین شهید انقلاب ، شهید داوود میرزایی در دانشگاه تبریز به شهادت رسید و سپس به زنجان منتقل و با آرامش به خاک سپرده شد. این تظاهرات در مراسم تشییع جنازه دیگری برگزار شد.

محققان می گویند: اولین تظاهرات رسمی در سپتامبر 1957 برگزار شد و در تاریخ 26 سپتامبر ، احمد مرتضایی هنگام تلاش برای تخریب مجسمه شاه مورد اصابت گلوله قرار گرفت ، سپس قالب وی را به وضعیت خود منتقل کردند که بعداً به دلیل وضعیت خطرناک وی به تهران منتقل شد و بعداً ناآگاهانه در مقبره فوق دفن شد که منجر به تظاهرات بعدی شد.

فتح الله پور گفت: این پرونده منجر به اعتراض طولانی مدت در طول مراسم می شود ، اولین قله اعتراضات زنان به آتش کشیده شد تا زنان بتوانند با آرامش در خیابان ها قدم بزنند و اعتراض کنند.

اخبار ایران | بانوان

وی ادامه داد: آنچه در این رژه مهم است این است که زنان شعار نمی دهند و این حرکت خودجوش تأثیر دارد. این حرکت بازتاب حرکتی بود که برنامه ریزی شده و تحقق یافته است.

دکمه بازگشت به بالا