اقتصادی

رشد اقتصادی چین در گروی قطارهای سریع‌السیر است؟

چین قطار سریع السیر را به وسیله حمل و نقل انتخابی برای سفرهای طولانی مدت تبدیل کرده است، اما این قطار فوق العاده مهمتر است و ریل پرسرعت چین مترادف با قدرت اقتصادی رو به رشد آن است.

به گزارش میجیک، بحث برقی‌سازی خط راه‌آهن در ایران سال‌هاست که مطرح است، اما اجرایی نشده و طول خط ریلی برقی شده در ایران کمتر از 200 کیلومتر است، ارتباط با جلفا – تبریز. و مسیر تبریز – آذرشهر. پس از آن دولت وعده های مختلفی برای اجرای راه آهن برقی به ویژه در مسیر پرترافیک و راهبردی تهران – مشهد داده است اما این قطار برقی راه نیفتاده و به مقصد نرسیده است.

در این راستا دولت سیزدهم برنامه دارد و مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم – در آخرین روز سال 1401 وعده داد که بهره برداری از قطار سریع السیر در مسیر تهران – مشهد شروع. از سال 1402.

همچنین چندی پیش سید ابراهیم رئیسی – رئیس جمهور – نیز آخرین وضعیت مهم ترین پروژه های ریلی و ترانزیتی کشور و راهکارهای تسریع در اجرا و تسهیل تامین مالی این پروژه ها را بررسی کرد و بر اهمیت ساخت مشهد- عالی تاکید کرد. خط راه آهن سریع السیر تهران به دلیل لزوم گسترش امکانات حمل و نقل در این مسیر و لزوم تسهیل و ارتقای امنیت زائران، علی ابن موسی الرضا(ع) بر تسریع در اجرای مطالعات و آماده سازی زیرساخت ها تاکید کرد. آماده سازی برای اجرای این پروژه.

دکتر. سید ابراهیم رئیسی در ادامه جلسات پیگیری در خصوص موضوعات خاص، در دیدار با معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر ریاست جمهوری، وزیر راه و شهرسازی، نفت، امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی رئیس سازمان برنامه و بودجه و چند تن دیگر از معاونان و مدیران دستگاه های اجرایی راهکارهای تسریع در اجرا و تکمیل مهم ترین پروژه های ریلی کشور از جمله قطار سریع السیر تهران – مشهد و قطار رشت – آستارا را بررسی کردند. . مشکلات اجرا و تکمیل این طرح ها، راهکارهای رفع موانع و بررسی منابع تامین مالی از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه است.

در همین راستا، میجیک در سلسله مقالاتی به موضوع قطارهای برقی پرداخته و در سایر کشورهای جهان به بررسی آن پرداخته است.

در گزارش قبلی انواع قطار برقی چین معرفی شد و قبل از آن در مورد خط قطار برقی و اولین خط قطار برقی جهان صحبت کردیم و نقش قطار را در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای نشان دادیم. و همچنین لیستی از سریع ترین قطارهای مغناطیسی جهان و دلیل محبوبیت آن را معرفی کرد. راه آهن برای توسعه اقتصادی کشور

قطار سریع السیر چین

تا پایان سال 2023، حدود 45000 کیلومتر راه‌آهن پرسرعت مناطق دورافتاده چین را به هم متصل می‌کند که برای گردش در سراسر جهان کافی است. جاه طلبی چین این است که راه آهن سریع السیر را به حمل و نقل انتخابی برای سفرهای طولانی مدت تبدیل کند، اما این ابر ریل ها اهمیت بیشتری پیدا می کنند و مانند قطارهای گلوله ژاپن در دهه 1960، راه آهن سریع السیر چین مترادف با اقتصاد رو به رشد است. قدرت برای پکن، شبکه راه آهن پرسرعت وسیله ای قدرتمند برای انسجام اجتماعی است که مناطق مختلف را با فرهنگ های مختلف به هم متصل می کند.

با ساختن جاده ها ثروتمند شوید

ضرب المثل قدیمی چینی “با ساخت جاده ها ثروتمند شوید” بر رهبری چین در این زمینه تأثیر گذاشته است. موفقیت اقتصادی این کشور تا حدی مبتنی بر سرمایه گذاری در زیرساخت ها از طریق مالیه عمومی و بدهی های دولتی است.

پکن در ابتدا به فناوری وارداتی از اروپا متکی بود. شرکت هایی مانند زیمنس و آلستوم مشتاق کمک به چین در منطقه هستند. از آن زمان، شرکت‌های داخلی نه تنها از فناوری‌ها و تکنیک‌های خارجی استفاده کردند، بلکه فناوری‌ها و تکنیک‌های خود را برای پاسخ به ندای رهبری چین و دستیابی به استقلال علمی توسعه دادند. فناوری راه‌آهن پرسرعت چین اکنون بهترین در جهان است.

کمربند و جاده چین

پکن راه آهن پرسرعت را به عنوان بخشی از مدل دیپلماتیک خود با صادرات فناوری، تخصص و زیرساخت به سایر کشورها و به عنوان بخشی از طرح گسترده تر کمربند و جاده چین ساخته است که هدف آن تقویت ارتباطات اقتصادی در سراسر جهان است. به عنوان مثال، چین سرمایه گذاری زیادی در خط راه آهن جاکارتا-باندونگ در اندونزی و راه آهن ترانس-لائو و همچنین راه آهن در کنیا، ویتنام و تایلند انجام داده است.

در یک سناریوی ایده آل، پروژه راه آهن سریع السیر چین می تواند یکپارچگی منطقه ای را از طریق اتصال کشورهای همسایه و تقویت ارتباطات حمل و نقل فرامرزی، که در راستای چشم انداز پکن برای تقویت وابستگی متقابل اقتصادی و توسعه منطقه ای است، ارتقا دهد.

جاه طلبی های ژئوپلیتیک چین

پروژه های راه آهن نیز اغلب در چارچوب جاه طلبی های ژئوپلیتیک چین دیده می شوند. چین با ارائه پشتیبانی زیرساختی قصد دارد نفوذ اقتصادی و سیاسی خود را تقویت کند. در حالی که مزایایی وجود دارد، برخی کشورها نگرانی‌هایی را در مورد پیامدهای مالی پروژه‌های تحت حمایت چین – بار بدهی بالقوه و پایداری بلندمدت سرمایه‌گذاری‌های راه‌آهن پرسرعت – مطرح کرده‌اند.

همه پروژه های راه آهن سریع السیر به راحتی پیش نمی روند. الگوی برنامه ریزی و بودجه ریزی متمرکز دولت پکن به راحتی قابل تکرار نیست و چندین کشور شاهد به تعویق افتادن پروژه ها به دلیل نبردهای حقوقی بی پایان بوده اند.

قطار سریع السیر چین

خط آهن سریع السیر چین به 45000 کیلومتر می رسد، داده های اپراتور ملی راه آهن چین نشان می دهد که طول کل راه آهن سریع السیر چین تا پایان سال 2023 به 45000 کیلومتر خواهد رسید و بر اساس کنفرانس کاری گروه راه آهن دولتی چین، مسافت پیموده شده شبکه راه آهن چین 159000 کیلومتر است.

تا سال 2023، سرمایه گذاری دارایی های ثابت در بخش راه آهن کشور به 764.5 میلیارد یوان (حدود 107.7 میلیارد دلار آمریکا) خواهد رسید که نسبت به سال گذشته 7.5 درصد افزایش یافته است. داده ها نشان می دهد که در مجموع 3637 کیلومتر مسیر جدید تا سال 2023 به بهره برداری می رسد که شامل 2776 کیلومتر ریل پرسرعت می شود.

پیشرفت در توسعه زیرساخت های ریلی کشور در سال گذشته شامل تکمیل و بهره برداری از 34 پروژه ریلی، راه اندازی خدمات در 102 ایستگاه راه آهن و پیشرفت 112 پروژه ریلی باقی مانده است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا