اقتصادی

راهکار وزارت ارتباطات برای مقابله با سرقت کابل‌های مخابراتی چیست؟

سرقت کابل های مخابراتی که سال هاست در شهرها و همچنین روستاها رو به افزایش است و باعث نارضایتی شهروندان شده است، در همین راستا اخیرا وزیر حمل و نقل مهمترین راه حل این مشکل را اتصال زمین کابل ها اعلام کرده است. دهکده و فیبر نوری

به گزارش میجیک، سرقت کابل های مسی توسط عده ای به دنبال سود در چند وقت اخیر رایج شده است چرا که از مس به عنوان فلز گرانبها در کابل سازی استفاده می شود. این امر نه تنها منجر به هدر رفتن ثروت ملی می شود، بلکه زمینه را برای آسیب های شدید زیرساخت ها و اختلال در خدمات فراهم می کند و در نتیجه بر اثر سودجویی عده ای فرصت طلب، بسیاری از هموطنان از حقوق خود محروم می شوند. . خدماتی که می خواهند با ایجاد اختلال یا قطع کردن بیش از یک مورد که هر هفته دریافت می کنند.

پیش از این و در سال های گذشته خسارت این اقدام میلیاردها تومان اعلام شد و باعث شد شرکت های مخابراتی برای حفاظت از اموال سخت گیرانه تری به کار گیرند زیرا در برخی موارد خسارت قابل جبران نیست. به عنوان مثال در مواردی از یک منطقه یک روستا کابل 10 کیلومتری به سرقت می رفت و به دلیل شرایط فیزیکی و جغرافیایی تقریباً امکان شبکه سازی وجود نداشت و این امر مردم را دچار مشکل مضاعف می کرد. .

در دولت قبل مسئولان از سرقت کابل های مسی در نقاط مختلف کشور خبر داده بودند. وی از شرکت مخابرات ایران خواست ضمن مذاکره با مقامات انتظامی تمامی نقاط را به شبکه متصل کند. این در حالی است که با گذشت سال ها همچنان کابل های مسی به سرقت می رود و ساکنان به دلیل اتصال تلفن و زمان صرف شده برای رفع این مشکل با مشکل مواجه می شوند.

در این زمینه شرکت های مخابراتی اعلام کرده اند که بسیاری از اپراتورهای ثابت و سیار بیشتر زیرساخت های این شرکت را تامین می کنند اما متاسفانه در چند سال اخیر سرقت و آسیب دیدن تجهیزات مخابراتی به یکی از معضلات جدی مخابرات تبدیل شده است. که سالانه میلیاردها تومان خسارت مادی وارد می کند و معنوی آن را به این سازمان می آورد و باعث نارضایتی مشتریان و تمامی ذینفعان شرکت می شود.

محمدرضا بیدخام – مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران – گفت: در این زمینه متأسفانه سارقان از حاشیه شهرها وارد شهرها شده اند که در نتیجه ارتباطات در مناطق شهری آسیب دیده و باعث بسیاری شده است. خسارت به شرکت های مخابراتی وی تاکید کرد: امیدواریم با اقدامات سازمان نظارتی بتوانیم میزان سرقت را کاهش دهیم، زیرا زمانی که شرکت های مخابراتی با مشکل خرابکاری و سرقت مواجه می شوند، بسیاری از مشاغل به طور مستقیم و غیرمستقیم آسیب می بینند و متضرر می شوند.

اما در این بین برخی از مشتریان از زمان زیادی که برای حل این مشکل صرف می شود گلایه دارند، زیرا ممکن است چندین ماه مثلاً یک تا شش ماه صبر کنند. در این زمینه شرکت مخابرات ایران اعلام کرد که تجهیزات مخابراتی بسیار گران است و در برخی موارد منابع مالی زیادی در بازار برای تامین آن نیاز است که با مشکل مواجه هستیم و به دلیل بحث تحریم ها زمان. است. حتی جایی وجود دارد که سیم تلفن را تقریباً 17 بار دزدیده اند و برای تهیه تجهیزات، مواد و ملزومات نیاز به منابع مالی خود دارد.

در همین راستا اخیراً عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و انفورماتیک – در خصوص سرقت کابل های مخابراتی توضیح داد: متاسفانه بخشی از سوالات و تماس های مردمی با شماره 195 مربوط به سرقت کابل های مخابراتی است زیرا مس ارزش پیدا کرده است. قیمت راه حل این مشکل اتصال زمین کابل در روستاها و فیبر نوری است که در شهرها انجام می دهیم، طرح های فیبر نوری برای خانه های تجاری که عملا این مشکل را به صورت ریشه ای حل می کند زیرا فیبر نوری قیمت چندانی ندارد. البته اگرچه در برخی مناطق از فیبر نوری استفاده می شود، اما به دلیل اینکه برخی تصور می کنند کابل مسی است، فیبر نوری نیز به سرقت می رود.

او معتقد است که بخش زیادی از هزینه های نگهداری مربوط به سرقت است. در برخی از روستاها بیش از 15 بار این اتفاق افتاده است، مثلا یکی از نمایندگان یکی از روستاهای محترم تماس گرفت و اعلام کرد که ارتباط قطع شده است، در واقع این مشکل تبدیل به یک رویه شده است.

موضوعی که مدیر مخابرات استان تهران هم نشان داد که گاهی پیش می آمد که تا پنج بار برای رفع مشکل مراجعه کرده بود و در این زمینه از مشتریان خواست اعلام کنند اما به صورت کلی. راهکارهای امنیتی در این زمینه اندیشیده شده است

چندی نگذشته بود که فرمانده انتظامی شهرستان کرج از دستگیری سارق کابل برق و اعتراف وی به ارتکاب 55 فقره سرقت خبر داد. سرهنگ پیمان گودرزی در این خصوص گفت: ماموران در تحقیقات گسترده موفق شدند یکی از سارقان سابقه دار کابل برق را شناسایی و با یک عملیات منسجم و دقیق با هماهنگی مراجع قضایی وی را دستگیر و دستگیر کنند. در بازرسی از مخفیگاه متهم 700 کیلوگرم سیم مسی مسروقه کشف شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا