اقتصادی

دیدگاه نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم درباره رشد اقتصادی، تورم و نرخ بهره بانکی

نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اهداف، نظر و برنامه های مرتبط با مسائل اقتصادی به ویژه موضوع رشد اقتصادی، تورم، نقدینگی و نرخ سود بانکی دارند.

به گزارش میجیک، همزمان با انتشار آگهی و دوره قانونی نامزد ریاست جمهوری چهاردهمین دوره، بیانیه ها و طرح های اقتصادی منتشر و در رسانه ها قرار گرفت. در این میان برخی نام ها نظرات متفاوتی در مورد مشکلات اقتصادی ایران دارند و در برخی مطالب نیز نظرات آنها بسیار شبیه به هم است.

امروز مشکل اقتصادی مهم ترین مشکل کشور است. بدیهی است که اگر نامزدی بتواند برنامه اقتصادی متناسب با وضعیت اقتصادی کنونی جامعه ارائه دهد، شانس بالایی برای کسب مقام ریاست جمهوری خواهد داشت. اما برخی از این برنامه ها با نظرات و انتقادات به مسائل اقتصادی قابل پیش بینی است. در این گزارش سعی شده است برخی از دیدگاه ها و نظرات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در خصوص مسائل کلان اقتصادی، تورم، رشد اقتصادی و نرخ سود بانکی ارائه شود.

محمد باقر قالیباف; هفت بار اومدم برنامه رو اجرا کنم

رئیس فعلی شورای اسلامی و کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: یکی از نیازهایی که احساس می کنم حضور و کنار گذاشتن رفاه طلبی برای اجرای هفتم است. برنامه.” بودجه ها و برنامه ها مربوط به زندگی جامعه است. بنابراین برنامه هفتم توسعه باید در زندگی مردم و معیشت و رشد و توسعه آنها تغییراتی ایجاد کند.

دیدگاه کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره رشد اقتصادی، تورم و نرخ سود بانکی

قالیباف با تاکید بر اینکه برخی مشکلات باید ریشه ای حل شود، گفت: چه زمانی تورم و گرانی، نوسانات و بی ثباتی در اقتصاد حل می شود؟ راه حل این مشکلات از طریق دستیابی به پیشرفت است که از طریق سرمایه گذاری و تولید ثروت به دنبال آن هستیم. بنابراین باید کیک اقتصادی را گسترش دهیم تا بتوانیم به مشکل توجه کنیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که تولید ثروت و رشد اقتصادی با عدالت همراه نیست، مشکلات سخت دیگری می تواند دوباره به وجود بیاید که وی افزود: مردمی شدن شعار نیست، حقیقت و واقعیت است و آنچه در مجلس گفتیم این است که اقتصاد با اقتصاد مردمی پویا و مقاوم می شود.

تلاش برای افزایش سقف بودجه و جلوگیری از تورم

قالیباف سال گذشته درباره نرخ تورم و وام های بانکی گفت: مردم دیگر نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند و اقساط خود را پرداخت کنند بنابراین به بانک مراجعه نمی کنند. رئیس شورای اسلامی هدف مجلس را جلوگیری از تورم و کمک به زندگی مردم می داند. وی در هنگام تصویب لایحه بودجه گفت: مجلس از استماع لایحه بودجه 1403 دو هدف اساسی دارد.

انتقاد از ناهماهنگی شبکه بانکی و نرخ سود

قالیباف به نارضایتی در بانک ها، مشکلات مربوط به پرداخت تسهیلات تولید، لزوم اصلاح زنجیره تولید و بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از وظایف مهم اصلاح نظام بانکی تعیین سطح است. از کریدور علاقه . وقتی نرخ سود گاهی به 37 درصد می رسد، در این شرایط چگونه می توان تولید را در کشور تصور کرد. حتی در بازار سرمایه، آیا امروز کسی در بازار سرمایه ۳۶ تا ۳۷ درصد درآمد دارد؟ در این شرایط رشد اقتصادی پایدار نیست.

رئیس مجلس اکنون معتقد است: حتی اگر مشکل نقدینگی داشته باشیم، اگر رشد نقدینگی کیفی، هدفمند و به سمت تولید باشد، نقدینگی در کشور مشکلی نخواهد داشت.

دکتر: فقط 25 تا 30 درصد برنامه هفتم محقق می شود

مسعود مزیکیان – یکی دیگر از کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در ابتدای سخنان خود اعلام کرد که برنامه جدیدی نمی نویسم و ​​سیاست جدیدی را در کشور اجرا نمی کنم، بلکه سیاست کلی ابلاغی مقام معظم رهبری است. مشخص و مشخص و برنامه توسعه نیز وجود دارد، بنابراین هر دولتی که می آید باید برنامه موجود را اجرا کند.

دیدگاه کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره رشد اقتصادی، تورم و نرخ سود بانکی

وی معتقد است: 25 تا 30 درصد برنامه ششم توسعه انجام شده است، زیرا افرادی که مسئولیت انجام کار را بر عهده دارند و از این برنامه اطلاعی ندارند، به اهداف و سیاست ها پایبند نیستند و شرایط لازم را ندارند. مهارت و دانش برای اجرای کار.

رشد اقتصادی مستلزم سرمایه گذاری است

دکتر در خصوص برنامه رشد اقتصادی که در برنامه هفتم ذکر شده است نیز گفت: اگر می خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه گذاری کنیم. زیرا بدون سرمایه گذاری، اشتغال یا افزایش تولید وجود ندارد. سرمایه گذاری ها به بازارهای مختلفی که در نظر داریم بستگی دارد. آیا فقط به کشور نگاه می کنیم یا منطقه را هم در نظر می گیریم؟ هر چه افق های ما گسترده تر باشد، طبیعی است که رشد بیشتری را تجربه کنیم.

قاضی زاده هاشمی: اختاپوس اقتصادی باعث تورم مزمن می شود

این کاندیدای ریاست جمهوری که با شعار «دولت مردم و خانواده» وارد شده، معتقد است در صورت عدم اجرای نظام اداری کشور، اقتصاد و تورم اصلاح نمی شود. باید خصوصی سازی انجام شود و مردم سهامدار دارایی های دولت شوند. توزیع ثروتی که در مرکز کشور است باید کل کشور را پوشش دهد.

دیدگاه کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره رشد اقتصادی، تورم و نرخ سود بانکی

وی بالا بودن تورم در کشور را ناشی از دخالت دولت و اقتصاد کشور دانست و گفت: تورم مزمن 70 سال است که در کشور وجود دارد و اقتصاد کشور را در همه جا به اختاپوس پایدار تشبیه می کند.

جلیلی: رشد اقتصادی بیش از 8 درصد است

این کاندیدای انتخابات در یک برنامه تلویزیونی گفت: رشد 8 درصدی و حتی بیشتر هم قابل تحقق است. همچنین طبق وعده جلیلی در گذشته قصد دارد با استفاده از ظرفیت استان مشکل تورم را حل کند و اعلام کرد روزانه 2000 میلیارد تومان در کشور پول در می آید و با این میزان پول در می آورند. نمی توان آن را مودبانه انجام داد.

دیدگاه کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره رشد اقتصادی، تورم و نرخ سود بانکی

وی برای دولت خود نیز برنامه هایی از جمله: تعامل گسترده با کشورهای خارجی، توسعه ارتباط با کشورهایی که نقطه مشترک دارند، غیرفعال کردن اهرم فشار اقتصادی دشمن برای همیشه و حل مشکل تورم با اقتصاد مقاومتی دارد.

سعید جلیلی که در انتخابات حضور دارد معتقد است تورم خیلی قدیمی است و مختص این چهار سال نیست. شش برنامه پنج ساله قبل و شش برنامه بعد از انقلاب بود که باید این برنامه ها تحلیل شود. در اینجا نمی توان از رفتار پوپولیستی اجتناب کرد، بلکه باعث می شود مشکل مزمن شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره راه حل مشکلات اقتصادی کشور گفت: دولت باید نظارت شود که آیا اولویت ها را درست انتخاب می کند یا خیر. دانشگاه ها می توانند اولویت ها را تعیین کرده و با دولت در میان بگذارند. وی معتقد است: تورم مشکل ناشناخته ای نیست و در صورت تمرکز می توان این بیماری را درمان کرد. دولت باید روی مشکلات اصلی کشور تمرکز کند.

محمدباقر قالیباف در آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری در سال ۱۳۹۵ گفت: امروز این کشور با بحران اقتصادی مواجه است. بیکاری، رکود و گرانی. وی گفت: موضوع در حوزه گرانی است اگرچه گفته می شود تورم قابل کنترل است، اما همچنان گران است و کالاهای مصرفی روزانه مردم مانند شکر از کیلویی 1500 تومان به 3500 تومان افزایش یافت.

وی همچنین معتقد است اگر اقتصاد کشور می خواهد توسعه پیدا کند باید تولید را در اولویت قرار داد. در این زمینه چرا به تولیدکنندگان کوچک و متوسط ​​معافیت یا تخفیف مالیاتی نمی دهیم؟

قالیباف در سال 1401 به موضوع تورم و قدرت خرید مردم در جایگاه ریاست شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: سیاست مجلس افزایش درآمد مردم نیست که باعث تورم بیشتر می شود اما سیاست DPR حفظ قدرت خرید مردم است.

زاکانی از حجم بالای نقدینگی در کشور و راهکارهای مقابله با آن گفت

علیرضا زاکانی در مناظره تلویزیون 1400 چاپ پول را دلیل حجم بالای نقدینگی دانست و گفت: بانک مرکزی به درخواست دولت و با چاپ پول عرضه شده در بازار پاسخ می دهد و نتیجه این می شود که دولت بدهی را به آیندگان منتقل می کند. دولت. بانک ها بدون نظارت بانک مرکزی پول ایجاد می کنند و اکنون ما فوق بدهی بانکی داریم.

دیدگاه کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره رشد اقتصادی، تورم و نرخ سود بانکی

نگاه کلی پورمحمدی به مقوله های اقتصادی

بیشتر دیدگاه های پورمحمدی درباره مسائل اقتصادی به شفافیت اقتصادی بستگی دارد. وی شفافیت اقتصادی را در راستای همسویی بسترهای فناوری و فناوری با داده های اقتصادی می داند. و معتقدند: راه مبارزه با فساد شفافیت است. با این حال وی در مورد تورم و رشد اقتصادی نظر خاصی اعلام نکرده است.

دیدگاه کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری درباره رشد اقتصادی، تورم و نرخ سود بانکی

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا