دموکرات‌ها در کاخ سفید؛ باز هم ناوالنی، باز هم داعش

گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک – مهدی پورصفا |جو بایدن مسن ترین رئیس جمهور آمریکا است. در سن 78 سالگی ، حافظه ای نداشت و لرزش دستانش حتی باعث می شد بعد از امضای دستورالعمل حتی قرار دادن خودکار در جیب کتش نیز مشکل شود.

پیرمرد با تمام مشکلات شخصی کوچک و بزرگ ، وقتی رئیس جمهور ایالات متحده عمیق ترین بحران را از زمان جدایی بد جنگ ، 1961 تجربه می کند ، مرد پیر دچار تزلزل می شود. توجه عموم مردم و صدای 75 میلیون آمریکایی در نوامبر 2020 نشان می دهد که ترامپیسم برگشت ناپذیر به نظر می رسد.

علی رغم تلاش جدی نانسی پلوسی برای تلاش مجدد ترامپ در مجلس سنا ، به نظر می رسد که 45 سناتور هنوز مایل به رای دادن درباره اشتباه ترامپ هستند و رئیس جمهور پیشین قرار است در جلسه بهار جمهوری خواهان برای تهیه نقشه جدید شرکت کند. طراحی شده برای شکست دموکرات ها در انتخابات میان دوره ای سال 2022.

مهم این است که وضعیت خارج از مرزهای ایالات متحده خیلی خوب نیست. به عنوان اولین نگرانی استراتژیک در ایالات متحده ، چین به سرعت در حال تبدیل شدن به قدرت اقتصادی برتر جهان و پیشرفت در زمینه های حساس مانند رایانه کوانتومی ، توسعه شبکه 5G و هوش مصنوعی است. اگرچه ایالات متحده هنوز از ارتش پیشرفته تر است ، پکن همچنین برنامه های جدی برای بیش از توانایی های نظامی ایالات متحده تا سال 2027 دارد. با توجه به قدرت اقتصادی چین ، این کار بسیار آسان است ، به خصوص از آنجا که شی جین پینگ در مورد نیاز به آماده شدن برای جنگ با ایالات متحده.

به نظر می رسد واشنگتن پیش از رویارویی با چین و اعزام ناوگان نظامی برای مقابله با جنگنده های نظامی چین ، سیاست های ترامپ را نیز دنبال می کند. نشانه این که حتی اگر نیازی هم باشد ، قدرت نظامی وجود خواهد داشت. مطمئناً ، هنگام استكبار نظامی آمریكا ، چینی ها از گفتن این مطلب دریغ نخواهند كرد.

اما س isال این است که چه نقشی در کل جهان با ایالات متحده وجود دارد؟ چه چیزی او را مانند چین پسر سرسختی می دانند؟

* آمریکا قدرت جنگیدن همزمان با همه دشمنان را ندارد

واقعیت این است که توانایی آمریکا در رویارویی با همه دشمنان یکسان نیست. بر اساس گزارشی که سال گذشته توسط کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان منتشر شد ، تمرکز بر ضد تروریسم ایالات متحده به چین این امکان را می دهد تا فرصت طلایی را برای سبقت گرفتن از ایالات متحده بدست آورد بدون اینکه سیستم اطلاعاتی ایالات متحده را در معرض خطرات رشد اقتصادی چین قرار دهد.

اگر چنین است ، به دلیل این تاریخچه ، بایدن نمی خواهد همان اشتباه را به روش دیگری تکرار کند. اما مسئله این است که دولت بایدن علاقه ای به تمرکز دولت ترامپ ندارد و باید ثابت کند که هنوز هم می توان آن را کنترل کرد. همان استراتژی دولت اوباما جدی گرفته می شود. سرمایه گذاری در چرخه شورش که اجازه تشکیل نیروهای جدی برای مخالفت با سیاست ایالات متحده را نمی دهد. همانطور که در لیبی ، سوریه ، عراق و حتی افغانستان انجام شده است. بایدن بخواهد از همان تجارب تکراری برای رفع نواقص استفاده از سخت کوشی استفاده کند.

* Navalny و اجرای نقشه 2016 اوباما

ممکن است کمی بدبینانه به نظر برسد ، اما از این پس علائم این استراتژی را می توان در برخی از وقایع منطقه و این جهان مشاهده کرد. در روسیه ، رهبر مخالفان روسی الکسی ناوالنی ، یک قهرمان ضد فساد لقب گرفت ، رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین ، بازگشت.

ناوالنی پس از مسمومیت به دلیل مسمومیت ناشی از خیساندن لباس در “نوویچوک” عازم آلمان شد. البته دولت روسیه فقط پیش از این ادعا را تکرار کرد و آن را به عنوان ارائه سند ، که مطمئناً سند نیست ، تکرار کرد.

الکسی ناوالنی ، مخالف مورد حمایت غرب

بر اساس پیش بینی ها ، ناوالنی به روسیه بازگشت و دستگیر شد ، اما قبل از بازگشت به روسیه ، عکسی از کاخ ارسال کرد و ادعا کرد که این کاخ متعلق به پوتین در سواحل دریای سیاه است. اگرچه این ادعا هنوز اثبات نشده است ، اما بررسی نقل قول های منابع غربی نشان می دهد که افزایش بسیاری از موضوعات مربوط به ولادیمیر پوتین از جمله برنامه های آمریکا برای مجازات پوتین است.

در سال 2016 ، زمانی که دولت اوباما قصد انتقام جویی در حمله ادعایی روسیه به مبارزات دموکرات ها در آخرین ماه دوره خود را داشت ، این طرح با راه اندازی چندین حساب جعلی فضای مجازی برای بدنام کردن دختر پوتین ساخته شد.

اکنون همان طرح به نظر می رسد که اکنون است. علاوه بر این ، نباید فراموش کرد که در جریان تظاهرات هفته گذشته طرفداران ناوالنی در شهرهای بزرگ روسیه ، دیپلمات های آمریکایی شروع به پوشش مسیر تظاهرات کردند. این حادثه بلافاصله باعث واکنش منفی مسکو شد و حتی روسیه از واشنگتن خواست تا در امور داخلی کشور دخالت نکند.

اگرچه بایدن برخلاف دولت ترامپ با روسیه پیمان شروع را بست ، اما به نظر می رسد كه او می خواهد با سو explo استفاده از مخالفت داخلی روسیه ضربه بزرگی به پوتین وارد كند.

* داعش و شدت فعالیت ها در عراق

آمریکا قبل از آنکه فشار سیاسی و امنیتی خود را بر تغییر دولت به واشنگتن وارد کند ، باید مسیری طولانی را طی کند و هنوز هم باید طی کند. به عنوان مثال ، در سال 2015 ، مایک فلین ، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ و رئیس سابق آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده ، با مهدی حسن خبرنگار الجزیره در واشنگتن درباره ظهور داعش در سال 2014 صحبت کرد.

وی اظهار داشت که تمام اطلاعات و عکسهای محرمانه و همچنین شنودهای تلفنی ، ظهور داعش را نشان می دهد ، اما تصمیم نهایی درباره نحوه پاسخگویی به این اطلاعات فقط به رئیس جمهور محدود شده است. ادعای فلین در واقع نشانه ای از نوع آن است بدون در نظر گرفتن و همچنین رضایت نسبی از تشکیل گروه جدیدی مانند داعش.

واقعیت این است که در زمان های قدیم ، در زمان اوباما ، داعش مناطق مهم سوریه را تصرف کرد و سرانجام ، در زمان مناسب ، قسمت های زیادی از عراق را تصرف کرد. این روزها نیروهای داعش برای حمله به مواضع عراق تحت هواپیماهای شناسایی ائتلاف آمریکا در حال حرکت هستند. در همین حال ، حملات هوایی ائتلاف علیه نیروهای داعش به شدت کاهش می یابد. بمب گذاری در دو بمب گذار انتحاری در بغداد ، عراق مستقیماً باعث شد که وی حدس بزند که داعش می تواند در زمان بسته شدن دوباره در عراق ظاهر شود.

این واقعیت که شکار اعضای ارشد داعش در عراق و سوریه به وضوح نشان می دهد سرویس اطلاعاتی آمریکا به عضویت در داعش افتخار می کند. ظاهر داعش محدود است می تواند به بسیاری از آمریکایی ها کمک کند.

از جمله ، او دلایل لازم را برای ادامه اقامت خود در عراق بدست خواهد آورد و شاید بخش مهمی از قدرت مقاومت اسلامی برای مقابله با داعش دوباره مورد استفاده قرار گیرد. با فعال سازی داعش ، هوای تازه ای به ایالات متحده می رسد ، بنابراین آنها نگران اهداف دارایی با نیروهای مقاومت نخواهند بود. در مورد عراق ، همانند روسیه ، استراتژی نشستن در صندلی عقب و تقویت نیروهای اصلی است. البته در مورد عراق نیز این احتمال وجود دارد که مانند سال 2014 این نیروهای پیشرو از کنترل خارج شوند.

* بایستید ، قهرمان دموکراسی!

جالب اینکه پیام جالبی در مورد نحوه برخورد ایالات متحده با دشمن در رسانه های آمریکایی نیز وجود داشت. تعاملی که این بار بر اساس قدرت دشوار نظامی نبود بلکه بر اساس قهرمانان پوچ بود.

به عنوان مثال ، برت استیونز ، ستون نویس نیویورک تایمز ، هفته گذشته در گزارشی خاطر نشان کرد که موقعیت شخصیت های مخالف در برابر دیکتاتوری جدید می تواند منجر به سقوط دیکتاتور مخالف آمریکا شود.

از نظر وی تهدید مستقیم نیروهای نظامی مخالف ایالات متحده امكان پذیر نیست. چین ، روسیه و ایران امکان مقابله به مثل جدی نظامی را دارند ، بنابراین برای مبارزه با فساد باید به سراغ قهرمانان داخلی برویم!

استیونز نوشت: “حمایت از افرادی مانند جیمی لای در هنگ کنگ و ناوالنی در روسیه و غیره ، ممکن است جای خود را به سرنگونی دیکتاتورها بدهد ، و حتی ایالات متحده می تواند روابط خود را با کشورهایی که آزادی ذکر کرده است افزایش دهد.” جالب است که پس از انتشار این مقاله ، تظاهرات خشن برای حمایت از ناوالنی در روسیه آغاز شد. درک این تقارن در شرایط فعلی دشوار نیست.

در همین حال ، عنوان همه این وقایع و احتمالاً رویداد بعدی را می توان در انتصاب “ویلیام برنز” به عنوان رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سیا) مشاهده کرد. یک دیپلمات همه جانبه که رویکرد جدیدی به سازمان خواهد داشت و برخلاف جینا هاسپل ، سابقه ای از جنبش حقوق بشر ندارد. شاید با انتصاب Bronze ، این آژانس اطلاعاتی آمریکا برای مقابله با دشمنان آمریکایی به ابزارهای نرم اعتماد کند. استفاده از این ابزار به ایالات متحده کمک می کند بدون تحمیل هزینه های بیش از حد برای درگیری های نظامی ، دشمنان خود را محدود کند و واشنگتن غم و اندوه خود را در برابر چین صرف خواهد کرد.

چشم انداز جنگ اطلاعات نامتقارن اکنون نگرانی عمده آژانس های اطلاعاتی ایالات متحده در سراسر جهان خواهد بود. فرقی نمی کند این دستگاه در مسکو چشم چشم آبی داشته باشد یا اعضای داعش که می خواهند با دیگر مسلمانان ملاقات کنند زیرا آنها بدعت گذار هستند!

آخرین پیام /


دکمه بازگشت به بالا