مطالب عمومی

دعوای شدید دولت و مجلس بر سر رقم افزایش حقوق کارمندان/ سلیمی: برای کارمندی که ۱۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و گوشت ۷۰۰ هزار تومان می‌خرد، کاری نکنیم؟!

به گزارش خبرگزاری میجیک، سازمان برنامه و بودجه به سرعت از دستکاری کمیسیون تلفیق مجلس در ارقام لایحه بودجه سال آینده انتقاد کرد و اعلام کرد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه موارد تکمیلی را مطرح کردند که بار مالی آن وجود دارد. ارائه نشده و پیش بینی نشده بود، علیرغم مخالفت نمایندگان دولت مصوب شد.

همشهری در این گزارش نوشته است: این سازمان تاکید می کند: با توجه به انعکاس گسترده خبری این قرارداد و ایجاد توقع در برخی افراد، تاکید می کند که این توافق در مرحله تصویب نهایی در صحن مجلس یا در صحن مجلس قابل اعتراض است. مرحله تایید شورای نگهبان مغایرت با اصل 75 قانون اساسی برقرار بوده و از تصویب نهایی جلوگیری خواهد شد.

این انتقاد نشان می دهد که داوود از بررسی بودجه کشور در کمیسیون راضی نیست و رئیس جمهور اخیرا گفته است: سعی می کنیم افزایش هزینه ها نداشته باشیم و از مجلس می خواهیم کمک کند که در بودجه ناهماهنگی نداشته باشیم. زیرا کسری بودجه باعث مشکلاتی خواهد شد. این ایراد به مصوبه کمیسیون تلفیق مربوط به افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان دولت اشاره دارد که گفته بود: با شرایط موجود نمی توان منابع افزایش 20 درصدی حقوق کارکنان را تامین کرد.

پاسخ نمایندگان به برنامه ها و سازمان های بودجه

اما جبار کوچی نژاد یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز پاسخ داد و اظهار داشت: این حق مجلس است که احکام بودجه را بررسی و اظهار نظر کند و ردیف هایی را اضافه و برخی را کاهش دهد تا بودجه نهایی شود. تصویب شد زیرا مجلس و نمایندگان نیازهای اقشار مختلف جامعه را از نزدیک می بینند و درک می کنند.

وی تصریح کرد: مشکلی که سازمان برنامه و بودجه برای افزایش درآمدهای بودجه مطرح کرده از ساده ترین کارهاست، بنابراین انتظار داریم دولت در بسیاری از بخش ها تصمیمات درستی بگیرد و هزینه ها را کاهش دهد و شرایط اقتصادی مردم را بهبود بخشد.

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون رئیس مجلس در پاسخ به موضع داوود منظور و تشکل های تابعه وی گفت: افزایش حقوق منشأ مشخصی دارد، در این شرایط دیگر نیازی به افزایش قیمت ارز و بنزین نیست. انجامش میدیم. نمی فهمم چرا رئیس برنامه و سازمان بودجه موضوع را مطرح کردند و این موضوع برای یکدیگر ضروری نیست.

وی تاکید کرد: با توجه به تورم 40 درصدی بر اساس گزارش بانک مرکزی و قیمت بالای 60 درصدی کالاها، چرا برای کارمندانی که 10 میلیون تومان حقوق می گیرند و گوشت می خرند، اقدام نکنیم. 700 هزار تومان؟ این نماینده مجلس خطاب به سازمان برنامه و بودجه گفت: به جای طرح موضوع از سوی سازمان برنامه و بودجه، همه دست به دست هم دهیم تا قانون را اجرا کنیم. یکی از شعارهای انتخابات ریاست جمهوری حذف پرداخت حقوق های مختلف کارمندان بود.

واکنش خانوارها به افزایش دستمزدها

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت درباره نظر دولت درباره افزایش حقوق کارمندان گفت: . در کمیسیون تلفیق کلمه «میانگین» حذف و حداقل افزایش دستمزد ۲۰ درصد تعیین شده است.

وی تاکید کرد: این تصمیم نیازمند منابع جدید در حدود 20 هزار میلیارد تومان است که امیدوارم این منابع برای جلوگیری از کسری بودجه تامین شود.

223225

دکمه بازگشت به بالا