مطالب میجیک

دست فدراسیون فوتبال در جیب داوران زن!

داور زن وضعیت خوبی نداشت و از ترس محرومیت انتقادی از شرایط نداشت اما عزمی برای حل این موضوع وجود نداشت و در اولویت مسئولان نبود.

به گزارش میجیک، هفته ششم لیگ برتر فوتبال بانوان در شهرهای مختلف کشور برگزار شد و به پایان رسید اما بی توجهی و کم کاری فدراسیون بر روی داوران زن ادامه داشت و نشان داد که آنها به وضعیت نیروها اهمیتی نمی دهند. زیر . مدیریت و به دنبال حل مشکلات است نه اقدامات.

پیش از این گزارش شده بود که داوران زن با پوشش مناسب مشکل داشتند و حتی مجبور شدند از زمان مردان لباس قرض بگیرند اما پس از گذشت 6 هفته هیچ اقدامی برای برآورده کردن شرایط داوران زن و مانند گذشته داوران فصل گذشته صورت نگرفت. لباس هایی که انجام می دهند در موارد دیگر لباس ها از نظر تعداد و رنگ کافی نیست و داوران در زمین بازی به دلیل شباهت رنگ لباس ها و نه تنوع، همیشه با موانعی مواجه می شوند، به طوری که گاهی اوقات تیم ها تغییر می کنند. لباس هایش را برای هماهنگی با داور رنگ کنید. این نه تنها غیرقانونی است، بلکه مشکلات زیادی را در صحنه ایجاد کرده است. از سوی دیگر مسابقات لیگ برتر در پاییز و زمستان ادامه دارد و با توجه به سردی هوا همچنان داوران زن با کمبود لباس مناسب فصل دست و پنجه نرم می کنند.

عدم پوشش مناسب فدراسیون فوتبال قطعا یکی از مشکلات بانوان داور است و علیرغم همه وعده ها این مشکل همچنان پابرجاست. در حالی که تهیه گرمکن ورزشی برای همه داوران وظیفه اصلی فدراسیون و کمیته داوران و یکی از الزامات اساسی داوران است، شنیدن اینکه در چهار سال اخیر کمیته داوران با استقبال گرمی روبرو شده است. – برای داور زن.

در چنین شرایطی کمیته داوران هر ساله تعدادی داور جوان را به لیگ برتر اضافه می کند. در فصل جاری حدود 100 داور در کلاس پیش فصل شرکت می کنند که از این تعداد فقط 30 نفر از آنها سابقه داوری را دارند و بقیه جوانانی هستند که تازه کار خود را شروع کرده اند. اگر یک داور باتجربه لباس های فصل قبل را در اختیار داشت و از آن استفاده می کرد، این قاضی جوان همان لباس را نداشت و مجبور شد لباس را از مردان قرض بگیرد. این مشکل می تواند ابعاد بسیار بزرگتری پیدا کند. به عنوان مثال، اگر لباس داور مشکلی مانند پاره شدن یا پوسیدگی داشته باشد، راه حل چیست؟ یعنی همان تعداد خردسالی که فصل گذشته پوشیدید به تعداد داورانی که پیراهن نمی پوشند اضافه می شود؟

موضوع دیگری که جنجال زیادی به پا کرده و به وفور مورد استفاده فدراسیون قرار می گیرد، حقوق داوران است. اگرچه گفته می‌شد حقوق داوران چهار برابر می‌شود، اما این اتفاق نیفتاد و طبق شنیده‌ها سازمان‌های لیگ با تقاضای افزایش حقوق بانوان مخالفت کردند و زنان مانند گذشته مبالغ ناچیزی دریافت کردند. در فوتبال بانوان داور مرکزی حدود 150 هزار تومان، کمک داور 100 هزار تومان و داور چهارم 50 هزار تومان دریافت می کنند که در شرایط اقتصادی فعلی کشور مانند یک فاجعه است. دستمزد کم یک داور را می توان در کنار ضایعات فدرال برای بسیاری از دوستان نامربوط که تیم ملی مردان را در سفرها همراهی می کنند و هزینه ماموریت دلار و جوایز دریافت می کنند، قرار داد!

این هزینه حتی کفاف هزینه سفر داوران را هم نمی دهد زیرا سازمان لیگ اخیرا اعلام کرده است داورانی که باید به شهر دیگری از محل سکونت تا ترمینال، قطار یا فرودگاه سفر کنند، نیازی به پر کردن فرم های مالی ندارند و بر اساس آنها اعلام شده است. بر مصلحت و اختیار مبلغی را در عنوان رفت و آمد داخلی در روز ماموریت به قاضی پرداخت کرد که با توجه به میانگین حقوق دریافتی 50 هزار تومان بیشتر نمی شد حدس زد. این در صورتی است که هزینه سفر داور ممکن است بیشتر از آن مقدار باشد. پیش از این داوران هزینه سفر را محاسبه می کردند و فرم های مالی را به همراه فاکتور پر می کردند و همان مبلغ را از سازمان لیگ دریافت می کردند اما اکنون برای هر نفر مبلغی نامشخص و مساوی نه تنها به ضرر داور بلکه به ضرر داور در نظر می گیرند. به نفع فدراسیون.. یعنی سازمان لیگ از جیب داور می گیرد و می گذارد در جیب او.

هزینه رفت و آمد بین شهرها در یک کلان شهر و یک شهر کوچک چقدر است؟ با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که داور زن در صورتی که در خوشبینانه ترین حالت تمام 22 هفته لیگ را با احتساب قسمتی از فاصله با زمین و خارج از جیب در پایان سال، دستمزد قضاوت کند. . او برای اجرا دریافت خواهد کرد و داور پنج نفر خواهد بود. به میلیون نمیرسه یعنی بعد از هفت ماه داوری، یک سال تمرین مستمر و هزینه لباس تمرین، تابلوی آموزشی و هزینه های پزشکی، با کسر مالیات ثابت، حقوق یک داور زن تا پنج میلیون تومان هم نمی شود.

سوال اینجاست که آیا مسئولان فدراسیون فوتبال به مشکلات داوران زن بی توجهی کردند؟ چرا وعده‌های حمایتی از بخش زنان که به نظر می‌رسد فقط جنبه تبلیغاتی است، محقق نمی‌شود؟ فدراسیون خادم چه اقداماتی برای بهبود وضعیت داوران انجام می دهد؟ قاضی زن شرایط نامساعدی را تجربه کرد و به همین دلیل اجازه انتقاد و مصاحبه به او داده نشد. فراموش نمی‌کنیم که در سال‌های اخیر 30 قاضی در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات به بهانه‌های مختلف از دادگاه غیبت کرده‌اند!

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا