مطالب میجیک

بی‌توجهی فدراسیون فوتبال به اتفاق تاریخی داوری زنان ایران!

در حالی که دو داور زن ایرانی کاندیدای داوری در جام جهانی زنان هستند، VAR و داوری در مسابقات مردان دو شرط فیفا برای شرکت در ارزیابی فدراسیون جهانی فوتبال برای حضور در جام جهانی است، اما فدراسیون فوتبال ایران که غرق در حد امروز به این مورد توجه نکنید.

به گزارش میجیک، جام جهانی 2023 بانوان به میزبانی استرالیا و نیوزلند برگزار می شود. دو داور زن از ایران به عنوان اولین داور زن ایرانی و همچنین اولین داور زن در مسابقات فرصت سوت زدن دارند. مهسا قربانی و انسیه خباز مافی نژاد کمک داور در لیست 156 داور احتمالی جام جهانی هستند که از بین حدود 800 داور در سراسر جهان انتخاب شده اند اما وضعیت فدراسیون فوتبال آشفته است و این مسئولان بی تفاوت هستند. فدراسیون شانس انتخاب داور ایرانی را کم می کند و اگر این روند ادامه پیدا کند از بین می رود.

ماجرا از این قرار است که فیفا در سال 2020 پس از تعیین فهرستی متشکل از 156 داور و داور خردسال، نامه‌ای به فدراسیون‌های عضو ارسال کرد که در آن الزامات مربوط به داوران زن در نظر گرفته شد و از فدراسیون‌ها خواست که رعایت کنند. با توجه به اهمیت موضوع و اطمینان از آگاهی فدراسیون ها از مفاد نامه، از اعضا درخواست می شود که نامه را پس از امضای دبیرکل به فیفا بازگردانند. این نامه به دست ابراهیم شکوری به عنوان دبیرکل فدراسیون رسید. همچنین مسئولان کمیته داوران فیفا با مسئولان کمیته داوران فدراسیون‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند و در همین راستا با سهرابی یکی از مسئولان دپارتمان داوری فدراسیون ایران تلفنی صحبت می‌کنند که اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

در نامه ارسالی فیفا به فدراسیون موارد متعددی مطرح شده که دو مورد بسیار مهم است و بی توجهی فدراسیون ایران به هر دو موضوع امکان حضور داوران زن ایرانی را کاهش داده است. مورد اول استفاده و کار داوران با فناوری VAR و مورد دیگر قضاوت بانوان در مسابقات فوتبال مردان است.

سردرگمی VAR در ایران

در حال حاضر VAR به یکی از عادی ترین و رایج ترین امکانات دنیای فوتبال تبدیل شده است و اکثر لیگ های دنیا از کمک داور ویدیویی استفاده می کنند اما در ایران خبری از این ماجرا نیست و هیچکس نمی داند چه زمانی می توانیم VAR داشته باشیم. . . آخرین باری که شهاب الدین عزیزی خادم قصد داشت این فناوری را از طریق یک شرکت خارجی به فوتبال ایران وارد کند، اما با توجه به اتهاماتی که به این شرکت وارد شد، این فناوری از چرخه VAR خارج شد و کسی به آن نزدیک نشده است.

مهسا قربانی در دوره 2021 کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور یافت و تمامی مدارک لازم برای کار با این فناوری را به دست آورد اما این سیستم در ایران وجود ندارد تا تجربه لازم را کسب کند.

داوران زن در فوتبال مردان

تا به حال هیچ داور زن ایرانی برای قضاوت در مسابقات فوتبال مردان کشورمان وجود ندارد و این مشکل در شرایط فعلی کمی دور است اما آیا وضعیت به همین منوال خواهد ماند؟ فیفا در نامه خود این موضوع را برجسته کرده است و همین مشکل باعث شده تا بسیاری از کشورها به داوری مسابقات مردانه نسبت به زنان اعتماد کنند.

این مشکل در سال های اخیر بارها در فوتبال دیده شده است. کاترین نسبیت، استفانی فراپارته، ربکا ولش، سالیما موکانسانگا، یوشیمی یاماشیتا، ماریا سوله کاپوتی تنها برخی از اولین داوران مسابقات مهمی مانند مقدماتی جام جهانی، لیگ دو، جام ملت های آفریقا، لیگ قهرمانان آسیا هستند. و سری آ ایتالیا قضاوت کرده یا در شرف قضاوت است.

علاوه بر این در فوتسال گلاره ناظمی و زری فتحی نیز در مسابقات مردان داوری کرده اند و غرور گلاره ناظمی به جامعه سرایت کرده است. وی به عنوان اولین داور ایرانی در فینال جام جهانی فوتسال در هیئت داوران قرار گرفت که افتخار بزرگی بود.

با توجه به چشم انداز ورود زنان به ورزشگاه های مردانه و فوتبال مردان در ایران، می توان گفت این موضوع دشوارتر است و زمان بیشتری را می طلبد، اما آیا فدراسیون می تواند شرایطی را برای داوران زن نخبه ایران فراهم کند؟ برای ورود به مسابقات مردان؟

این گزینه برای قضاوت در خارج از ایران موجود است

فدراسیون فوتبال ایران از طریق ارتباط با کشورهای دیگر توانست شرایطی را فراهم کند تا دو داور زن نخبه کاندیدای داوری جام جهانی را به خارج از کشور اعزام کند تا فرصت همکاری با VAR و مسابقات مردانه را داشته باشند. فدراسیون کاری در این زمینه انجام نداده و زحمت پیگیری را هم نداده است. به نظر می رسد مهم نیست که این افتخار از فوتبال ایران گرفته شده و زنان ایرانی شانس اصلی را از دست داده اند.

فیفا به فدراسیون اعلام کرده است که در دو سال باقیمانده تا جام جهانی، داوران باید به تورنمنت های مختلف دعوت شوند تا بر اساس ارزیابی های آنها در این رویداد امتیازدهی شود. از 6 تورنمنت در سال 2022، پنج دوره برگزار شده و از داوران ایرانی دعوت نشده است و دلیل آن نیز عدم تجربه کار با وار و کمبود هیئت داوران در مسابقات مردان است. فقط یک تورنمنت باقی مانده است که در پاییز 1401 برگزار می شود و معلوم نیست قربینا و خباز مافی نژاد دعوت شوند یا خیر.

شانسی که هر روز کمتر و کمتر می شود

اسامی نهایی داوران حاضر در جام جهانی چند ماه قبل از برگزاری این مسابقات اعلام می شود. بنابراین نماینده ایران همچنان شانس حضور در لیست نهایی را دارد اما این بستگی به توجه و حمایت فدراسیون دارد. مسئولان فوتبال ایران باید شرایطی را فراهم کنند که باعث رشد و بالندگی بانوان ایرانی و حضور آنها در تورنمنت های مهم شود یا اینکه حضورشان را در عرصه های بین المللی محدود کنند. بی تفاوتی فدراسیون نشان می دهد که راه دوم را انتخاب کرده اند و به حذف بانوان اهمیتی نمی دهند.

بی اطلاعی فدراسیون فوتبال به اتفاق تاریخی داور زن ایرانی!

بی اطلاعی فدراسیون فوتبال به اتفاق تاریخی داور زن ایرانی!

بی اطلاعی فدراسیون فوتبال به اتفاق تاریخی داور زن ایرانی!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا