«جنگنده‌های تامکت‌ فعال ایران» و موفقیت خلبانان ایرانی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک، یک سایت آمریکایی صنعت هوانوردی در تازه ترین گزارش خود به بررسی روند موفقیت خلبانان و تیم های تعمیر و نگهداری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته و می نویسد خلبانان ایرانی بهترین آمار را دارند. موفقیت رزمی با جنگنده F-14 تامکت »به دست آمده است.

19 چهل و پنج در مقاله ای توسط کریستین دوور، افسر سابق نیروی هوایی ایالات متحده، نوشت که F-14 Tomcat، با وجود اندازه ای که مانند F-15 Eagle در جنگ های سگی دارد، تعجب آور نیست، اما تامکت دارای سابقه نبرد است. عملکردی که در نبردهای هوا به هوا مورد تقدیر قرار گرفت.

بزرگترین طعنه آمار تامکت این است که امتیازات عموماً توسط خلبانان آمریکایی یا حتی خلبانان یکی از متحدان آمریکایی آن، بلکه توسط خلبانان ایرانی، یک کشور متخاصم، گرفته می شود. دشمن جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا، آن را محور شرارت نامید.

این وب سایت می نویسد: هیچ یک از خلبانان تامکت آمریکایی به وضعیت A (پنج پیروزی یا بیشتر هوایی) نرسیده اند، اما حداقل یک خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به این مقام رسیده است. سرهنگ مصطفی روستایی، ایر. خلبان نیرو ارتش جمهوری اسلامی ایران که در طول جنگ ایران و عراق پنج پیروزی هوایی بر جنگنده های عراقی به ثبت رسانده است، گفت: در مجموع خلبانان ایرانی تامکت 130 پیروزی در مقابل تنها چهار شکست دارند.

در مورد برخی از خلبانان خوش شانس عراقی که توانستند تامکت را منهدم کنند، شواهد کمی وجود داشت که دو مورد از آنها توسط یک میگ-23 فلانکر و دیگری توسط یک جنگنده میراژ انجام شد.

در پایان این وب سایت آمده است: «ایران تنها کشوری است که هواپیماهای اف-14 فعال پرواز می کند». بر اساس برآوردهای سال 2019، نیروی هوایی ایران دارای 24 فروند هواپیمای جنگنده اف-14 (برخی از منابع ذکر شده بیشتر) در رده پروازی اصلی 79 فروند هواپیما دارد.

یکی دیگر از نشریات آمریکایی اخیراً از پرواز جنگنده های اف-14 تامکت نیروی هوایی ایران و سابقه موفقیت آمیز جنگنده های رهگیر و برتری هوایی در نبرد با رژیم بعث عراق نوشته است. فاش شد و طبق گزارشات، حداقل 50 پیروزی آنلاین در شش ماه اول جنگ ایران و عراق به دست آورد و در عوض تنها یکی از آنها از بین رفت.

در گزارشی توسط National Interest مستقر در ایالات متحده، ترور Filthes در مورد چگونگی دستیابی ایران به چنین موفقیتی در نیروی هوایی عراق گزارش می دهد.

موفقیت | نان ایرانی

نشنال اینترست با اشاره به موفقیت مهندسان ایرانی در تامین نیاز نوشت: اگرچه محدودیت‌هایی برای جت‌های جنگنده F-14 اعمال شد، مهندسان ایرانی نیز روی تامکت عمل کردند، از جمله افزودن جعبه‌های بمب برای تبدیل تا حد امکان از هواپیماهای جنگنده به جت‌های جنگنده. تهاجم هدف ضعیف

نشنال اینترست در پایان با اشاره به مشکل تامین قطعات یدکی جنگنده ها در آن زمان به دلیل تحریم های آمریکا، گفت: در پایان جنگ با رژیم بعث، رزمندگان تنها 8 شکست را به ثبت رساندند. در سال 1988 تعداد هواپیماهای عملیاتی به حدود 30 فروند کاهش یافت که امروزه تخمین زده می شود که این تعداد به 40 فروند افزایش یافته است که البته از نظر آمادگی متفاوت است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ م




این را برای صفحه اول توصیه کنید

دکمه بازگشت به بالا