اقتصادی

جزییات معافیت مالیاتی کسب و کارها در پلت‌فرم‌های داخلی

برای حمایت از کسب و کارهای اینترنتی، طرح معافیت مالیاتی پلتفرم های داخلی مطرح شد که اخیرا به تصویب رسیده است.

به گزارش میجیک، از اواخر شهریورماه برخی از پلتفرم های خارجی به دستور مسئولان مربوطه محدود شده اند و در این بین کسب و کارهای فعال و کسب درآمد در این پلتفرم ها با مشکل مواجه هستند. از این رو وزارت ارتباطات و انفورماتیک آن را بسته حمایتی برای کسب و کارهای اینترنتی می داند.

آیین نامه حمایت از بسترها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال که در آبان ماه ابلاغ شد، شامل 14 ماده و 30 نوع حمایت دولتی در بخش های مختلف از بنگاه ها و بسترهای داخلی و معافیت مالیاتی تا سقف دو میلیارد تومان در سال برای مشاغل است. . کسانی که سابقه مالیاتی ندارند، یکی از حمایت های در نظر گرفته شده برای مشاغلی است که در بستر داخلی فعالیت می کنند.

علاوه بر این موضوع می توان به تخفیف مالیاتی مشاغل دارای پرونده مالیاتی و دریافت هزینه های راه اندازی و توسعه کسب و کار و بستر به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی اشاره کرد. بر این اساس موضوع مهم این است که امتیازات ویژه ای برای مشاغل و افراد شاغل در بسترهای داخلی در نظر گرفته شده و تا دو سال از پرداخت مالیات معاف هستند. اگرچه در ابتدا جزئیات این موضوع اعلام نشد، اما مدتی بعد سازمان امور مالیاتی کشور ضوابط مالیاتی آیین نامه حمایت از توسعه پلتفرم های اقتصاد دیجیتال و کسب و کارها را ابلاغ کرد.

بنابراین، این سازمان موظف است برای کلیه مشاغلی که سابقه مالیاتی قبلی ندارند و باید فعالیت خود را به بستری واجد شرایط انتقال دهند، مشوق هایی را اعمال کند که در مواردی مانند ارائه اظهارنامه و نگهداری اسناد درآمد حاصل از فروش کالا قابل اعمال است. . یا ارائه خدمات در بسترهای تحت پوشش داخلی تا میزان مقرر در ماده (100) قانون مالیات های مستقیم و اصلاحیه های بعدی که 30 برابر معافیت مالیاتی از حقوق و دستمزد معاف هستند، برای مشاغل واجد شرایط حداقل نرخ مالیات کاهش می یابد. . با رویکرد کمک به رشد اقتصاد دیجیتال در کشور تعیین می شود و همچنین کلیه مشمولین این بند از هرگونه جریمه در صورت عدم ارائه اظهارنامه و نگهداری اسناد مربوطه تحت آنلاین آتی و کلیه هزینه ها معاف خواهند بود. ایجاد و توسعه پلتفرم ها و کسب و کارها در بسترهای داخلی از جمله هزینه های مالیاتی قابل دریافت تا سقف تعیین شده.

بر اساس این گزارش، در لایحه بودجه سال آینده بند ویژه ای برای این موضوع و بر اساس بند «ط» تبصره 6 در خصوص عوارض و مالیات لایحه بودجه برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده سیستم عامل های داخلی تا پایان. در سال 1402 مشاغل حقیقی فعال در بسترهای داخلی مورد تایید وزارت ارتباطات و انفورماتیک که فاقد پرونده مالیاتی هستند تا سقف تعیین شده با نرخ صفر مشمول مالیات می شوند. در ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم و جرایم سالهای گذشته عدم تسلیم اظهارنامه از جمله بخشوده شده است. با این حال، هر درآمدی در پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی خارجی مشمول مالیات است.

در نهایت، نمایندگان مجلس در 15 اسفندماه در جلسه علنی بند (1) تبصره 6 بخش درآمد را تصویب کردند. بنابراین با تصویب مجلس، درآمد برخی مشاغل اشخاص حقیقی در بستر داخلی مشمول مالیات صفر می شود.

بر اساس این مصوبه درآمد کسب و کار اشخاص حقیقی در بسترهای داخلی مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که تا پایان سال 1401 فاقد پرونده مالیاتی هستند مشمول نرخ صفر مالیاتی می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا