جزئیات سیل کم‌سابقه سیستان و بلوچستان/ سدها جلوی خسارت سیلاب ایستادند

جزئیات سیلاب بی سابقه در سیستان و بلوچستان / سدها از خسارات سیل جلوگیری کردند

سخنگوی صنعت آب گفت: در صورت عدم وجود سد زیردان، 1700 مترمکعب حجم اضافی کل محدوده پایین دست جنوب استان سیستان و بلوچستان را دچار آبگرفتگی و میزان خسارات مالی و جانی خواهد کرد. صدها برابر وضعیت فعلی خواهد بود.”

جزئیات سیلاب بی سابقه در سیستان و بلوچستان / سدها از خسارات سیل جلوگیری کردند

به گزارش میجیک، عیسی بزرگ زاده با اشاره به رکورد کم بارش در سیستان و بلوچستان در هفته گذشته، اظهار کرد: بارندگی در بالادست باعث شده تا دبی آب رودخانه های منطقه از 2 میلیون لیتر در ثانیه عبور کند، به عنوان مثال دبی رودخانه مته در هولو به 2 میلیون و 200 هزار لیتر در ثانیه می رسد.
سخنگوی صنعت آب ادامه داد: برای درک وسعت این سیل در کالی مته کافی است بدانید که این آب حجمی معادل 14 هزار بشکه در ثانیه دارد و می تواند ظرفیت بزرگترین نفتکش جهان را پر کند. جهان با کمتر از سه دقیقه
وی ادامه داد: یکی از ماموریت های سدهای منطقه این است که در زمان سیلاب بتوانند آب را ذخیره و در پایین دست رهاسازی کنند.
بزرگزاده با اشاره به عملکرد سد زیردان در سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب 2 میلیون و 200 هزار لیتر در ثانیه از رودخانه کاجو با کمک سد زیردان و دبی ثابت 500 هزار متر مکعب در پایین دست رهاسازی شد. . ، که متناسب با جریان رودخانه است.
وی افزود: در صورت عدم وجود سد زیردان، 1700 مترمکعب حجم اضافی کل محدوده پایین دست جنوب استان سیستان و بلوچستان را زیر آب می برد و میزان خسارات مالی و جانی صدها برابر خواهد شد. وضعیت فعلی.”
سخنگوی صنعت آب گفت: سیلابی که در پایین دست شاهد آن هستیم به دلیل بارش باران در خود منطقه است. شایان ذکر است که همین سامانه بارانی در بندر گوادر پاکستان فاجعه ایجاد کرد و ده ها نفر را به کام مرگ کشاند.
بزرگ زاده تاکید کرد: خوشبختانه تاکنون سیل در سیستان و بلوچستان تلفات جانی نداشته است و دولت و نهادهای مردمی برای مقابله با سیل در روستاها تلاش می کنند.
انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا