اقتصادی

جزئیات تعیین سهمیه واردات در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

بر اساس تصمیم وزارت حراست برای سهمیه واردات میدان تولیدی و بازرگانی، سهمیه علی الحساب 30 درصدی سهمیه اختصاص یافته در سال 1402 برای بهار سال 1403 اختصاص یافته است.

به گزارش میجیک، سامانه جامع تجارت اعلام کرده است که بر اساس تصمیم وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، بررسی سهمیه واردات در سال 1403 تغییر می کند.

بر این اساس سهمیه علی الحساب 30 درصد سهمیه تخصیص یافته در سال 1402 در حوزه تجارت و تولید برای بهار 1403 است و همچنین سهمیه سال 1403 برای تولید بدون سهمیه در سال 1402 مشروط به ثبت طرح تولید در بخش داخلی سامانه جامع تجارت و تایید حراست استان و در چارچوب دستورالعمل های مربوطه. .

دادن سهمیه در رشته «ماشین» در سال 1403 منوط به اعلام سهمیه فوق از سوی وزارت حراست، ثبت سفارش هایی است که بخشی از ارز ارائه می کنند یا بخشی از دستگاه را به گمرک اعلام می کنند، مشروط بر اینکه ارزش فایل افزایش نمی یابد ، امکان ادامه فرآیند تجاری (بدون کنترل سهمیه) را دارند.

همچنین پاسخگویی به درخواست‌های مجوز در حوزه‌های سهمیه «CKD» و «CBU» در سال 1403 منوط به اعلام مقادیر سهمیه فوق از سوی وزارت بهداشت است.

لازم به ذکر است امکان استفاده از باقیمانده سهمیه 1402 از اول فروردین ماه وجود ندارد. همچنین پرونده های دارای عرضه ارز (برای مبلغ عرضه سال قبل) و ترخیص (برای مبلغ ترخیص سال قبل) از بررسی سهمیه در سال 1403 معاف هستند.

تخصیص مازاد سهمیه برای برخی کالاها (لاستیک، پنبه، ویسکوز و کاغذ) نیز در بهار 1403 انجام شد و معافیت ثبت سفارش «قرارداد با دستگاه های اجرایی» از کنترل سهمیه واردات لغو شد. 1403 و لازم است واحدهای تولیدی و بازرگانی تعهدات قراردادی را در برنامه اعلام شده در سامانه کامل بازرگانی درج کرده و از سهمیه ارزی طبق دستورالعمل مربوطه استفاده کنند.

بر اساس اعلام سامانه جامع معاملات، حالت ثبت سفارش «تا سقف 500 هزار تومان» برای کلیه بازرگانی که قبل از سال 1403 کارت بازرگانی دریافت کرده اند همچنان از بررسی سهمیه بندی معاف است و بازرگانی که از سال 1403 کارت بازرگانی دریافت کرده اند مشمول هستند. تا سهمیه 100 هزار تومان با شرایط مندرج در راهنمای مربوطه.

همچنین ضوابط ثبت سفارش تلفن همراه در بهار سال 1403 همانند گذشته خواهد بود (تخصیص یک ششم میانگین واردات تلفن همراه توسط بازرگانان در سال های 1401 و 1402 یک رکورد اولیه است).

لازم به ذکر است پرونده ثبت سفارش معتبر از سال 1402 تا زمانی که ارز داده نشده و یا تسویه نشده باشد جزء سهمیه مصرفی 1403 محسوب می شود.

یکی دیگر از قوانین کنترل سهمیه در سال 1402 و در بهار 1403 بود. پاسخ به درخواست های مجوز “بررسی سیستماتیک سهمیه های واردات” به صورت سیستمی و بدون نیاز به مراجعه فوری متقاضیان.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا