تغییرات سبک زندگی عامل اصلی کاهش جمعیت در فارس است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اخبار ایران | سبک زندگی

حلیمه عنایت در گفتگو با آنلاین با هشدار به اینکه نرخ باروری در فارس مانند سایر استان ها به زیر حد جایگزینی رسیده است، اظهار داشت: در صورت ادامه این روند در چند دهه آینده شاهد افزایش چشمگیر جمعیت سالمندان خواهیم بود. . و کاهش شدید نیروی کار و این وضعیت می تواند به یک بحران اجتماعی و اقتصادی تبدیل شود.

عنایت با تاکید بر اهمیت بنیان خانواده در آینده کشور گفت: همسران به عنوان دو سلاح مهم برای توسعه خانواده نقش بسیار مهمی در ایجاد محیطی امن و حمایتی برای فرزندان و با توجه به چالش های پیش رو دارند. صورت. توسط خانواده امروزی، تحکیم بنیان خانواده مستلزم حمایت اجتماعی است.

به گفته وی، در جامعه امروز زنانی که همراه و پشتیبان دارند می توانند به عنوان همسر و مادری که می دانند چگونه نسلی فرهیخته تربیت کنند گام بردارند.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه خانواده قدرت خود را از دست داده و فردگرایی افزایش یافته است، افزود: این باور معمولا به تغییرات اجتماعی و فرهنگی بستگی دارد، بنابراین نمی توان آن را تنها به صنعت نسبت داد.

به گفته این استاد دانشگاه، جوانان همچنان خواهان ازدواج و تشکیل خانواده هستند چرا که معتقدیم بنیان خانواده در ایران از بین نرفته و نیازمند حمایت و راهکار تضمینی برای ازدواج هستیم.

رئیس سابق مرکز مطالعات زنان دانشگاه شیراز خانواده را عضوی از جامعه می داند و بیان می کند: دوستی و همکاری زوجین و احترام به جایگاه مهم یکدیگر برای حفظ خانواده در آینده دو چندان می شود.

وی یکی از دلایل بهبود نرخ باروری در کشورهای اروپایی را حمایت کامل و قانونی از مادران شاغل عنوان کرد و افزود: در ایران قانون حمایت از زنان متاهل به ویژه در بخش خصوصی به اندازه کافی اجرا نمی شود. و تضمین کافی ندارند.

عنایت ادامه داد: برای افزایش نرخ باروری در کشور باید قوانین حمایت از مادران شاغل را تقویت کرد و تسهیلات مالی و روانی بیشتری برای آنها در نظر گرفت. همچنین تامین مهدکودک دولتی با هزینه کم و افزایش مرخصی زایمان و مراقبت از کودک می تواند گام های مهمی در این راستا باشد.

دکمه بازگشت به بالا