مطالب میجیک

تغذیه زنان چگونه باید باشد/ از دوران بارداری تا پساقاعدگی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، مینا کاویانی دوران باروری را یکی از مهم ترین دوران زندگی یک زن می داند که از دوران بلوغ شروع می شود، با بارداری و شیردهی ادامه می یابد و در نهایت به پایان می رسد. قاعدگی به پایان می رسد

به گفته وی تغذیه یکی از مهم ترین عوامل موثر بر سلامت زنان در تمام این دوره هاست و نکات مهمی را در این باره بیان می کند.

این متخصص تغذیه با اشاره به ویژگی های دوران بلوغ در زنان می گوید: با توجه به شروع قاعدگی و دفع خون از بدن در این دوران، توجه به دریافت آهن کافی به ویژه از منابع غذایی با منشاء حیوانی بسیار مهم است. مثل گوشت قرمز..

وی تاکید کرد: در این مدت در صورت نیاز از مکمل های آهن نیز با نظر پزشک استفاده شود. در غیر این صورت احتمال کم خونی فقر آهن وجود دارد که منجر به عوارضی مانند خستگی، ضعف، عدم رشد و کاهش یادگیری و تمرکز می شود.

کاویانی خاطرنشان کرد: دختران در این دوران از زندگی به تغذیه مناسب برای رشد به ویژه رشد قد نیاز دارند.

به گفته وی، این مواد مغذی شامل پروتئین با کیفیت بالا، کربوهیدرات های غلات کامل، چربی های دارای اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی مانند کلسیم، روی، آهن و انواع ویتامین ها (ویتامین های محلول در چربی (A, D, E, K) و محلول است. در آب).آب (گروه B و ویتامین C) که می توان با برنامه غذایی مناسب تهیه کرد.

کاویانی، حادثه دختران نوجوان را نشان می دهد آکنه یا جوش های پوستی در دوران بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی، گفت: مصرف میوه ها و سبزیجات تازه ضمن تامین ویتامین ها و مواد لازم می تواند به تامین آب و طراوت پوست کمک کند. همچنین با داشتن فیبر غذایی از اضافه وزن و چاقی جلوگیری می کند.

وی خاطرنشان کرد: بارداری در نوجوانی نیازهای تغذیه ای زن را دو برابر می کند زیرا علاوه بر مادر، جنین نیز در حال رشد است.

این کارشناس تغذیه بارداری را یکی از مهم ترین دوران زندگی زنان می داند که بدن دچار استرس های فیزیولوژیکی می شود.

به گفته وی، در دوران بارداری نیازهای تغذیه ای بدن این است که علاوه بر حفظ سلامت مادر، مواد مغذی مورد نیاز جنین نیز تامین شود تا دوره ایمن سپری شود. البته این به معنای دو برابر شدن مصرف غذا از ابتدای بارداری نیست.

کاویانی بیان می کند: کاهش مصرف قندهای ساده و غذاهای حاوی آن، پرهیز از مصرف زیاد نمک و غذاها و تنقلات حاوی آن و مصرف منابع فیبر مانند غلات، سبزیجات و میوه ها باعث کاهش مشکلاتی مانند یبوست در دوران بارداری می شود. همچنین به مادر توصیه کنید که آب کافی و مایعات سالم مانند آب میوه تازه طبیعی بنوشد.

این کارشناس تغذیه اسید فولیک را یکی از مهم ترین ویتامین های گروه B می داند که در رشد و تکمیل لوله عصبی جنین نقش دارد و افزود: سبزیجات برگ سبز و کلم. کلم بروکلی منبع خوبی از اسید فولیک است که باید در رژیم غذایی مادران باردار گنجانده شود.

وی ید را یکی از مهم ترین مواد معدنی مورد نیاز برای رشد مغز جنین برشمرد و خاطرنشان کرد: زنان باردار باید منابع غذایی حاوی ید (ماهی و غذاهای دریایی) را در برنامه غذایی خود بگنجانند و ضمن پرهیز از مصرف بی رویه نمک، فقط از نمک یددار تصفیه شده استفاده کنند.

کاویانی به خانم ها توصیه می کند قبل از بارداری وزن خود را حفظ کنند تا از عوارضی مانند دیابت بارداری جلوگیری کنند.

وی دوران شیردهی را یکی دیگر از دوران مهم زندگی یک زن خواند و گفت: به یاد داشته باشید که ترکیب شیر هر مادر متناسب با نیازهای تغذیه ای نوزاد است. به عنوان مثال، شیر مادرانی که نوزاد نارس به دنیا می آورند، نسبت به شیر مادرانی که نوزادان نارس به دنیا می آورند، پروتئین بیشتری دارد. زیرا باید کمبود رشد خارج از رحم را جبران کنند.

این متخصصان تغذیه ارزش غذایی خود را به اشتراک می گذارند آغوز (شیر مادر در روزهای اولیه پس از تولد نوزاد) یادآور می شود: شیر مادر دارای مواد ایمنی زا برای تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد به ویژه در روزهای اول پس از تولد است. بنابراین، در اولین ساعت پس از تولد، بین مادر و نوزاد تماس برقرار کنید و بنوشید آغوز برای نوزادان بسیار مهم است.

او اخطار داد: شیر مادر برای تنظیم فلور به میکروب های دستگاه گوارش نوزاد کمک می کند.

وی با تاکید بر اینکه در 6 ماهه اول تغذیه نوزاد باید منحصراً با شیر مادر باشد، افزود: تغذیه مادر با ترکیب شیر ارتباط مستقیم دارد، بنابراین تغذیه مادر باید در عین رفع نیاز او نیز به همین شکل باشد. انرژی و مواد، مواد مغذی مورد نیاز برای تولید شیر را فراهم می کنند. نوشیدن آب و مایعات کافی توسط مادر نیز بسیار مهم است.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تغذیه با بیان اینکه تولید شیر نیاز به انرژی در بدن مادر دارد، خاطرنشان می کند: بخشی از چربی ذخیره شده در بدن مادر در دوران بارداری برای تولید شیر در این دوران استفاده می شود، بنابراین تغذیه با شیر مادر می تواند باعث بهبود وضعیت مادر شود. تناسب اندام پس از آن برای کمک به دنیا آمد.

آنها قاعدگی آن را از دیگر دوره های زندگی زنان ذکر کرده و می گویند: معمولاً باروری زن در آن است میانسال نتیجه گیری می شود که این به دلیل تغییر در هورمون های جنسی (مانند استروژن) است و باعث تغییر در ترکیب بدن زن می شود.

کاویانی یکی از زمان های تغییر است قاعدگی آنها کاهش تراکم استخوان را که عامل پوکی استخوان است ذکر می کنند پوکی استخوان و دریافت منابع غذایی حاوی کلسیم (شیر و محصولات کم چرب و مغزها)، ویتامین D (قرار گرفتن در معرض نور خورشید، مصرف غذاهای غنی شده با ویتامین D و مکمل ها) و فعالیت بدنی توصیه می شود.

این متخصص تغذیه خاطرنشان می کند: برخی از غذاهای گیاهی مانند سویا و فرآورده های آن دارای ترکیباتی شبیه به هورمون های جنسی زنانه هستند که فیتواستروژن ها میگویند. به نظر می رسد مصرف متوسط ​​این غذاها می تواند برخی از علائم را کاهش دهد قاعدگی کاهش دهد، اگرچه اثر آن به طور کامل ثابت نشده است.

به گفته وی افزایش چربی بد خون یا LDL-c و کاهش چربی خوب خون یا HDL-c از دیگر عوارض کاهش استروژن است که زنان در دوران بارداری را تحت تاثیر قرار می دهد. قاعدگی به شما بیماری قلبی و سرطان می دهد.

کاویانی اضافه کرد: برای حفظ سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها توصیه می شود خانم ها از غلات کامل، میوه ها و سبزیجات تازه، منابع پروتئینی کم چرب یا بدون چربی، شیر و محصولات کم چرب یا نوشیدنی های سویا استفاده کنند. هر روز رژیم بگیرید و همیشه فعالیت بدنی داشته باشید، تا وزن در محدوده سالم باشد.

دکمه بازگشت به بالا