اقتصادی

تردید اروپا برای مقابله با واردات محصولات خورشیدی چین

در حالی که واردات پانل های خورشیدی ارزان چینی به رشد نصب انرژی خورشیدی در اروپا کمک کرده است، اما به برخی از تولیدکنندگان خورشیدی در منطقه ضربه زده است.

به گزارش میجیک، گذار اروپا به سمت انرژی های پاک در شرایط سختی قرار دارد و دولت و صنعت نظرات متفاوتی در مورد نحوه واکنش به این شرایط دارند.

اروپا سال پررونقی برای انرژی سبز داشته است. کشورهای اتحادیه اروپا از نظر نصب ظرفیت خورشیدی رکوردی را به ثبت رساندند و سطح تأسیسات نصب شده نسبت به سال 2022 بیش از 40 درصد افزایش یافت. آمار آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که اکثریت و در برخی موارد تا 95 درصد انرژی خورشیدی پانل ها و قطعات از چین وارد می شوند.

اما رونق انرژی سبز به برخی سازندگان پنل خورشیدی اروپایی کمکی نکرده است و واردات ارزان‌تر و عرضه بیش از حد ضربه زده است. اعلامیه های تعطیلی تولید در حال افزایش است و صنعت خورشیدی هشدار داده است که نیمی از ظرفیت آن ممکن است ظرف چند هفته تعطیل شود، مگر اینکه دولت وارد عمل شود و اقدامی انجام ندهد.

سیاستگذاران در تلاش هستند تا به این وضعیت پاسخ دهند، اما در مورد نحوه پاسخگویی اختلاف نظر دارند.

رابرت هاوبک، وزیر اقتصاد آلمان در ماه نوامبر در نامه ای به کمیسیون اروپا درباره محدودیت های تجاری واردات خورشیدی چین ابراز نگرانی کرد. هوباک هشدار داد که محدود کردن واردات چین می‌تواند توسعه سریع انرژی سبز در اروپا را کند کرده و 90 درصد بازار فتوولتائیک خورشیدی را گران‌تر کند. این اقدام خطر ورشکستگی شرکت های اتحادیه اروپا را که با استفاده از قطعات وارداتی پنل های خورشیدی را مونتاژ و نصب می کنند، افزایش می دهد.

برنامه حمایت آلمان از این بخش به دلیل بحران بودجه دولت با مشکل مواجه شده است. در میان سایر کشورها، اسپانیا تعرفه واردات مواد پنل خورشیدی را حذف نکرده است. هلند می خواهد واردات فتوولتائیک خورشیدی را مشمول مالیات بر مرز کربن اتحادیه اروپا کند. هفته گذشته، ایتالیا سرمایه گذاری 90 میلیون یورویی (97 میلیون دلار) در یک نیروگاه فتوولتائیک خورشیدی در سیسیل را اعلام کرد.

بر اساس گزارش رویترز، خود صنعت نظرات متفاوتی در مورد راه حل دارد. تولیدکنندگان انرژی خورشیدی از دولت می‌خواهند که با خرید ماژول‌های خورشیدی اضافی و کاهش مازاد عرضه به جلو حرکت کند و اگر نمی‌توانند به سرعت این کار را انجام دهند، موانع تجاری را در نظر بگیرند. اما صنعت انرژی سبز با محدودیت واردات مخالف است.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا