اقتصادی

تدوین برنامه عملیاتی برای رسیدگی به اثرات تغییرات اقلیمی بر محیط زیست دریایی

معاون پژوهشی پژوهشکده ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی با اشاره به برگزاری کارگاه بین المللی اثرات تغییر اقلیم بر محیط زیست دریایی اقیانوس هند گفت: اقیانوس هند سومین اقیانوس بزرگ جهان است. که نقش مهمی در زمینه تمدن و اقتصاد اکوسیستم و اقلیم در مقیاس محلی تا جهانی دارد.

به گزارش میجیک، کارگاه بین المللی «تأثیر تغییرات اقلیمی بر محیط زیست دریایی اقیانوس هند» از اول اسفندماه در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران آغاز و تا 12 اسفندماه با موضوع تأثیرات تغییرات اقلیمی بر اقیانوس هند ادامه خواهد داشت. محیط. و معرفی تدابیر دولتی، برای انطباق و کاهش اثرات تغییرات اقلیمی در اقیانوس هند به بحث و تبادل نظر پرداختند.

این کارگاه بین المللی با مشارکت پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، سازمان تحقیقات علمی و صنعتی ایران، مرکز منطقه ای انتقال علم و فناوری از کشورهای حاشیه اقیانوس هند (IORA-RCSTT) و غرب برگزار شد. مرکز آموزش تحقیقات اقیانوس شناسی منطقه ای آسیا.

علی مهدی نیا معاون پژوهشی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و دبیر علمی این کارگاه در گفتگو با اسن18 سخنرانی توسط کارشناسان مؤسسه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، مؤسسه فناوری هند، مرکز تحقیقات تغییرات آب و هوایی مؤسسه هواشناسی گرمسیری هند، بخش ملی جنگل ها، شیلات و محیط زیست آفریقای جنوبی، سازمان ملی برگزار شد. مرکز خدمات اطلاعات اقیانوس. هند (مرکز ملی خدمات اطلاعات اقیانوس هند)، دانشگاه روهونا ماتارا، سریلانکا، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده علوم زمین سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، و پژوهشکده علوم شیلاتی ایران. برنامه این رویداد را بدانید.

وی هدف از برگزاری این کارگاه بین المللی را افزایش دانش کشورهای عضو و به اشتراک گذاشتن اطلاعات اثرات تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست اقیانوس هند عنوان کرد و ادامه داد: این کارگاه بین المللی به دنبال ترویج اشتراک دانش و یافته ها است. در مورد اثرات تغییرات آب و هوایی تغییر اقلیم در جنبه های مختلف محیط زیست و اکوسیستم های دریایی، افزایش ظرفیت و مهارت کشورهای حاشیه اقیانوس هند در زمینه مدیریت پایدار، حفاظت از تنوع زیستی دریایی، تشویق مشارکت تحقیقاتی بین المللی برای سرمایه گذاری در حفاظت و احیای اکوسیستم های منبع کربن آبی به عنوان یک مولفه مهم کاهش اثرات تغییرات آب و هوا و افزایش آگاهی و تاب آوری کشورهای حاشیه اقیانوس هند در برابر بلایا و آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی است.

مهدی نیا خاطرنشان کرد: پیش نویس برنامه اقدام برای رسیدگی به اثرات تغییرات اقلیمی بر محیط زیست و اکوسیستم های دریایی و همچنین پیامدهای آن بر امنیت غذایی و ارائه تدابیر دولتی برای سازگاری و کاهش اثرات تغییر اقلیم بر دریا است. و سواحل از دیگر برنامه های این رویداد است. : «کاهش اکسیژن و اسیدی شدن اقیانوس ها» یکی از اثرات مهم تغییر اقلیم در منطقه اقیانوس هند است، از این رو موضوعاتی مانند مطالعات دیرینه اقلیم، چرخه های بیوژئوشیمیایی، تولید اولیه و شیلات. ، اکوسیستم دریایی اقیانوس هند، اثرات تغییر اقلیم بر اقیانوس شناسی فیزیکی و مهاجرت آبزیان به عنوان محورهای این کارگاه تعریف شده است.

نمایندگان پژوهشی پژوهشکده ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی اقیانوس هند را سومین اقیانوس بزرگ جهان می دانند که نقش مهمی در زمینه تمدن، اقتصاد، اکوسیستم و اقلیم در مقیاس محلی تا جهانی دارد و همچنان ادامه دارد. : بسیاری از ویژگی های اقیانوس هند را می توان تحت تأثیر قرار داد تأثیر تغییرات آب و هوایی و تغییرات سریع آب و هوا بر اقلیم، اکوسیستم ها و زندگی بیش از 2 میلیارد نفر تأثیر می گذارد و تأثیرات تغییر اقلیم از طریق شرایط آب و هوایی شدید که باعث افزایش احتمال وقوع بلایای طبیعی، فشار فزاینده ای است که محیط های دریایی و خشکی را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با تاکید بر اینکه تغییرات اقلیمی ممکن است منجر به افزایش دمای جهانی، افزایش سطح آب دریاها، اسیدی شدن اقیانوس ها، طوفان های شدیدتر استوایی و افزایش دفعات، شدت یا طول مدت رویدادهای شدید آب و هوایی شود، هشدار داد: اختلالات ناشی از تغییرات آب و هوایی می تواند باعث شود. تأثیرات منفی بر امنیت غذایی، بهداشت، صنعت، شهرک‌ها و جوامع ساکن در مناطق ساحلی و محیط‌های طغیان رودخانه. علاوه بر این، تغییرات آب و هوایی بر منابع طبیعی، زیرساخت ها و بهره وری نیروی کار تأثیر می گذارد که می تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی و افزایش فقر و نابرابری شود. بنابراین بررسی اثرات تغییر اقلیم از جنبه های مختلف، از تنوع زیستی گرفته تا تغییرات آب و هوایی، حائز اهمیت است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا