برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

تصفیه آب خانگی و کاهش استفاده از ظروف یکبار مصرف: چگونه به محیط زیست کمک میکند؟

آلودگی یکی از بحرانی‌ترین مشکلاتی است که جهان ما هر روز با آن مواجه است. در دهه‌های گذشته، آلودگی همیشه به عنوان یک تخریب تلقی می شد که کم کم سیاره محل زندگی ما را نابود می کند. برخی از مردم متوجه آن شده اند، برخی از مردم متوجه نشده اند، و برخی دیگر واقعاً اهمیتی نمی دهند. همه ما می دانیم که منابع طبیعی مانند فوران‌های آتشفشانی، آتش سوزی‌های جنگلی یا طوفان‌های گرد و غبار نیز برخی از دلایل آلودگی هستند. اما ما انسان‌ها کنترلی بر آنها نداریم و نمیتوانیم جلوی این اتفاقت طبیعی را بگیریم. آنچه ما باید به آن توجه داشته باشیم فعالیت‌هایی است که روزانه انجام می‌دهیم. زیرا این فعالیت‌ها مسئول آلودگی هستند:

۱- سوزاندن سوخت‌های فسیلی

۲- ساخت ‌و ساز و تخریب

۳- جنگل‌زدایی یا مدیریت نادرست زباله ها

می‌توان گفت که تقریباً هر انسانی در زمین به تولید حداقل یکی‌ از این آلودگی‌‌ها تا به حال کمک کرده است. افزایش جمعیت نیز یکی از عواملی است که بر آلودگی تأثیر می گذارد. بر اساس تحقیقات، جمعیت جهان ۱/۱ درصد در سال افزایش می یابد. این ازدحام جمعیت نیز یکی از مشکلات بزرگی است که آلودگی را تحت تأثیر قرار می دهد. زیرا با افزایش تعداد افراد، شانس بیشتری برای ساختن فردی که به اندازه کافی نظم و انضباط ندارد بیشتر می شود. در این صورت، زمان بیشتری نیاز است تا افراد جدید بداند چه کاری باید انجام دهد و از چه کارهایی باید اجتناب کنند تا به زمین کمک کنند.

آلودگی زمین به حدی وحشتناک است که تا به امروز، ۲/۴ میلیارد نفر هنوز به منابع آب پاک دسترسی ندارند. زیرا انسان‌ها به طور مداوم منابع ضروری مانند هوا، آب و خاک را آلوده می کنند. به منظور رفع مجدد آن با گفتن این نکته، به عنوان یک فرد نگران این نسل، راه‌هایی را به اشتراک میگذاریم که میتوانیم انجام دهیم تا یک تغییردهنده باشیم که تأثیر بزرگی بر محیط ما تا آخر عمر ایجاد شود.

آلودگی هوا یک مشکل جدی است که سلامت و رفاه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. آلودگی‌ هوا، مشکلی‌ که امروزه تهران و سایر شهر‌های بزرگ کشورمان با آن دستو پنجه نرم میکننند، توسط منابع مختلفی مانند وسایل نقلیه، صنایع، نیروگاه ها، آتش سوزی‌ها و کشاورزی ایجاد می شود. آلودگی هوا همچنین می تواند به تغییرات آب و هوایی کمک کند که اثرات منفی بر محیط زیست و تنوع زیستی دارد. بنابراین مهم است که برای کاهش آلودگی هوا و حفاظت از خود و کره زمین اقداماتی انجام دهیم.

رویکردهای خاص کاهش آلودگی

پیشگیری از آلودگی به هر عملی گفته می شود که آلودگی را در منبع آن کاهش داده، حذف یا از آن جلوگیری کند. کاهش آلودگی و یا پیشگیری از آلودگی، همچنین به عنوان “کاهش منبع” شناخته می شود که به نوعی رویکرد اصلی پیشگیری از مدیریت زباله است. کاهش میزان آلودگی تولید شده به معنای ضایعات کمتری برای کنترل، تصفیه یا دفع است. آلودگی کمتر به معنای خطرات کمتری برای سلامت عمومی و محیط زیست است.

رویکردهای پیشگیری از آلودگی را می توان برای تمام فعالیت‌های بالقوه و بالفعل مولد آلودگی، از جمله فعالیت هایی که در بخش‌های انرژی، کشاورزی، مصرف کننده و صنعتی یافت می شود، اعمال کرد. اقدامات پیشگیرانه برای حفظ تالاب ها، منابع آب زیرزمینی و سایر اکوسیستم‌های حیاتی ضروری است – مناطقی که ما به ویژه می خواهیم قبل از شروع آلودگی در آنها متوقف شود. در بخش انرژی، پیشگیری و کاهش آلودگی می تواند خسارات زیست محیطی ناشی از استخراج، فرآوری، حمل و نقل و احتراق سوخت را کاهش دهد.

    ۱- استفاده از اتومبیل و سایر وسایل نقلیه موتوری را به حداقل برسانید

تا حد امکان پیاده روی کنید، دوچرخه سواری کنید یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر مجبور به رانندگی هستید، سعی کنید از خودروی سواری خود استفاده کنید، از دور دور کردن خودداری کنید و وسیله نقلیه خود را به درستی نگهداری کنید. همچنین می توانید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی را انتخاب کنید که آلایندگی کمتری دارند.

    ۲- صرفه جویی در مصرف انرژی در خانه و محل کار

چراغ‌ها و وسایل برقی را در صورت عدم استفاده خاموش کنید. از محصولات کم مصرف مانند لامپ‌های LED، پنل‌های خورشیدی و ترموستات‌های هوشمند استفاده کنید. همچنین می‌توانید به منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی باد، خورشیدی یا برق آبی بروید.

    ۳- در داخل خانه سیگار نکشید

سیگار یکی از منابع اصلی آلودگی هوای داخل خانه است. می تواند هزاران ماده شیمیایی و ذرات تولید کند که می تواند به سلامت شما و دیگران آسیب برساند. سیگار کشیدن همچنین می تواند خطر آتش سوزی را افزایش دهد و به مبلمان و وسایل شما آسیب برساند. اگر سیگار می کشید، سعی کنید سیگار را ترک کنید یا بیرون از خانه سیگار بکشید.

    ۴- برای کاهش آلودگی‌ هوا از دوچرخه استفاده کنید

اگر از نظر زیست محیطی هوشیار هستید و می خواهید میزان انتشار کربن را کم کنید، دوچرخه سواری یا پیاده روی را آغاز کنید. میتوانید کم کم از کار‌های کوچک را با دوچرخه یا پیاده انجام دهید. سپس فقط برای مسافت‌های طولانی‌ از ماشین استفاده نمایید.

    ۵- چک کردن مرتب اتومبیل برای کاهش آلودگی هوا

بررسی‌ منظم خودرو امری ضروری برای کاهش انتشار کربن، به حداکثر رساندن بازده سوخت و افزایش عمر کلی خودرو می‌باشد. اتومبیلی که سالم باشد، گازها و سموم کمتری به هوا منتقل می کند. باد لاستیک اتومبیل خود را چک کنید. زمانی که باد لاستیک خودرو کم یا زیاد باشد، مصرف سوخت خودرو بیشتر خواهد شد. تنظیم مناسب باد لاستیک خودرو موجب کاهش تاثیر شما بر آلودگی محیط زیست می شود.

    ۶- از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

هرچه افراد بیشتر سوار اتوبوس یا قطار شوند، ماشین‌های کمتری در جاده‌ها وجود دارند و میزان آلایندگی و در نتیجه آلودگی‌ هوا کمتر خواهد شد.

    7- از ظروف پلاستیکی کمتر استفاده کنید

بسیاری از رستوران‌ها برای کاهش قیمت تمام شده غذا و همچنین سود بیشتر غذا را در ظروفی از جنس فوم یا پلاستیک سرو میکنند. این ظروف نه تنها به سلامتی مصرف کننده آسیب زیادی می رساند بلکه باعث انباشته شدن ضایعات پلاستیکی نیز شده که محیط زیست را دچار مشکل بسیار جدی کرده است.

بهتر است که به جای استفاده از ظروف پلاستیکی معمول در بازار از استفاده شود. به خاطر داشته باشید که که به سلامت مصرف‌کننده آسیب نرسانده و هم در محیط زیست می تواند تجزیه شود حتماً بایستی دارای تمامی‌ گواهی‌های لازم بهداشتی میباشند. خوشبختانه ظروف گیاهی ارائه شده در این سایت تا سه بار قابل استفاده مجدد میباشند. استفاده از این ظروف به کاهش آلودگی‌های پلاستیکی در مرکز دفن زباله کمک شایانی می‌کند.

8- افزایش آگاهی و اشتراک دانش خود با دیگران

با دیگران دانش خود را در رابطه با علل، اثرات و راهکار‌های آلودگی آلودگی هوا و نیز تغییرات آب و هوا که امروزه با آن درگیر هستیم به اشتراک بگذارید. دیگران را در مورد آموزش دهید. همچنین می‌توانید به سازمان‌هایی که برای کابخش زیادی از داشتن یک زندگی شاد و سالم، در گرو محافظت از محیط زیست است. این موضوع برای بسیاری از ما به معنای انجام عادات پایدار است؛ عاداتی مانند استفاده از لامپ های کم مصرف، بازیافت زباله های پلاستیکی، یا حتی تصفیه آب آشامیدنی. استفاده از فیلترهای تصفیه آب یک راه حل آسان و تاثیرگذار برای کمک به حفظ سیاره با ارزش ما است.

در چند دهه گذشته، مصرف آب بسته بندی شده به یکی از رایج ترین راه های دسترسی افراد به آب سالم تبدیل شده است. از این گذشته، مصرف آب بطری بسیار راحت است و هیدراتاسیون مورد نیاز شما را در حین حرکت فراهم می کند. این دو از جمله دلایل افزایش مصرف آب آشامیدنی بطری در بین افراد محسوب می شوند. با این حال، در کنار این مزایای قابل توجه، یک پیامد عظیم وجود دارد: بطری های پلاستیکی دور ریخته شده که محیط زیست را ویران می کنند.

تولید آب بطری شده منجر به تولید سالانه حدود 300 میلیون تن زباله بطری پلاستیکی می شود که بیشتر آن ها به مرکز بازیافت یا محل دفن زباله نمی رسند. معمولا به عنوان زباله در محیط طبیعی ما قرار می گیرند، جایی که می توانند تا 450 سال پیش از تجزیه شدن در آن باقی بمانند. علاوه بر آن، مطلاعات نشان می دهد که پلاستیک، تجزیه زیستی نمی شود. در عوض به اشکال دیگر از جمله میکروپلاستیک تجزیه شده که آب را آلوده می کند و با مصرف آن سلامت افراد در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

فیلترهای تصفیه آب چه فوایدی برای محیط زیست دارند؟

شکی در این موضوع نیست که بطری های پلاستیکی دور ریخته شده، تهدیدی برای محیط زیست محسوب می شوند. با اینکه می توان راهکارهای موثری برای استفاده مجدد یا بازیافت آن ها ارائه نمود تا تاثیر آن ها را به حداقل رساند؛ اما در وهله اول، کاهش بطری های پلاستیکی بهترین راه برای حفاظت از محیط زیست محسوب می شود. خوشبختانه استفاده از فیلترهای تصفیه آب می تواند در کاهش اقلام یکبار مصرف مانند بطری های پلاستیکی، کاهش مصرف سوخت های فسیلی و استهلاک و خرابی لوازم به ما کمک کند. در ادامه مطلب در مورد این مزایا جزئیات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

1. استفاده از فیلترهای تصفیه آب و کاهش مصرف بطری های پلاستیکی یکبار مصرف

بطری های پلاستیکی آب، راه حلی مناسب جهت دسترسی به آب آشامیدنی تمیز، چه در خانه و چه در حال حرکت است. با این حال، وقتی آنها در محیط زیست دور ریخته می شوند، می توانند آسیب زیادی به فضاهای سبز، آبراه ها، حیوانات، موجودات آبزی و حتی سلامت انسان ها وارد کنند. و همانطور که قبلا ذکر کردیم، پلاستیک تجزیه نمی شود. گاهی اوقات به ذرات میکروپلاستیک سمی تجزیه می گردد که ردیابی آن دشوار بوده و به سادگی می تواند آب و غذای ما را مورد هدف قرار دهد.
اگر شما هم به دنبال روش هایی برای کاهش زباله های پلاستیکی در محیط زیست هستید، باید بدانید که خوشبختانه خرید دستگاه تصفیه آب، یکی از مقرون به صرفه ترین و کاربردی ترین ابزار برای این کار است. از آنجایی که فیلترهای تصفیه آب دسترسی آسان به آب آشامیدنی تازه، تمیز و با کیفیت را فراهم می کنند، می توانند میزان مصرف بطری های آب پلاستیکی یکبار مصرف را کاهش داده یا حذف کنند.

بهتر است یک سیستم تصفیه آب، مانند ، تصفیه آب زیر سینکی، یا رومیزی و همچنین یک بطری آب قابل استفاده مجدد داشته باشید تا در همه جای خانه و زمانی که می خواهید به آب تمیز و با طعم عالی دسترسی داشته باشید. در حالت ایده آل، باید مطمئن شوید که بطری آب قابل استفاده مجدد شما از فلز یا شیشه ساخته شده است تا تولید زباله های پلاستیکی را کاهش دهد.

2. دستگاه تصفیه آب از لوازم خانگی محافظت می کند

دستگاه های تصفیه آب علاوه بر کاهش بطری های پلاستیکی آب یکبار مصرف در محیط زیست، مزایای بلندمدت دیگری از جمله افزایش طول عمر لوازم خانگی نیز دارند. برخی از دستگاه های تصفیه آب دارای فیلترهای رسوب گیر هستند که کثیفی، گرد و غبار، شن و سایر ذرات معلق را که در غیر این صورت به وسایل مصرف کننده آب مانند آبگرمکن، یخچال، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی آسیب رسانده یا کارکرد آن ها را کند می کند، از بین می برد.رسوبات و فلزات خورنده و مواد شیمیایی موجود در آب تصفیه نشده می تواند به دستگاه ها آسیب رسانده و مصرف انرژی آن ها را افزایش دهند. با این حال، استفاده از دستگاه تصفیه آب می تواند این مقادیر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد، در نتیجه طول عمر لوازم خانگی شما را افزایش یافته و به آنها کمک می کند تا مدت زمان طولانی تری از نظر مصرف انرژی کارآمد باشند.

3. استفاده از دستگاه تصفیه آب و کاهش مصرف سوخت های فسیلی

بطری‌های پلاستیکی آب از سوخت ‌های فسیلی و گاز طبیعی ساخته می‌ شوند. این فرآیند، بدون احتساب حمل و نقل سالیانه به 17 میلیون بشکه نفت نیاز دارد. علاوه بر این، فرآیند بطری سازی هر سال 2.5 میلیون تن دی اکسید کربن را در جو آزاد می کند.

 

دکمه بازگشت به بالا