تجارت نفت روسیه برای یونانی‌ها دشوار شد

نفت روسیه

شرکت‌های کشتیرانی یونان پس از تشدید تحریم‌های آمریکا علیه بازرگانان و شرکت‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، از تجارت نفت مسکو خارج شدند.

به گزارش میجیک، آمار رصد کشتی‌ها که توسط بلومبرگ جمع‌آوری شده است نشان می‌دهد که تعداد نفت‌کش‌های یونانی حامل نفت روسیه در ژانویه به هشت کشتی کاهش یافته است، در حالی که در ماه مه بیش از 40 کشتی و در نیمه دوم سال 2023 حدود 20 کشتی بوده است.

این خروج پس از آن صورت گرفت که وزارت خزانه‌داری آمریکا مالکان کشتی‌ها را با درخواست توضیح در مورد اقدامات انجام شده برای رعایت سقف قیمت 60 دلار در هر بشکه نفت روسیه، تهدید کرد. مقامات دو شرکت یونانی گفتند که محتاط هستند و وضعیت را ارزیابی می کنند.

این اطلاعیه وزارت خزانه داری در ماه نوامبر به شرکت های کشتیرانی در ده ها کشور ارسال شد، زیرا چندین شرکت درگیر در تجارت نفت و شرکت های کشتیرانی روسیه که به حمل و نقل آنها کمک می کنند توسط واشنگتن هدف قرار گرفتند.

کشتی های یونانی از تجارت نفت روسیه ناپدید شده و در پایانه های اقیانوس آرام این کشور بارگیری شده و برای خریداران در چین و هند ارسال شده است. این عنوان نفتی که عمدتاً شامل اسپو و سوکول می شود در سطحی بالاتر از عیار نفت اورال و بالاتر از سقف قیمتی گروه هفت به فروش می رسد.

غربی هایی که در خرید یا حمل و نقل نفت روسیه دخیل هستند باید مدارک مستندی ارائه کنند که نشان دهد این محموله ها با مقررات تحریم مطابقت داشته است.

داده های قیمت ارائه شده توسط آرگوس مدیا نشان می دهد که در چهار هفته اول سال 2024، نفت اسپو با 13 دلار در هر بشکه بالاتر از سقف قیمت گروه هفت معامله می شود. نفت اورال که در پایانه ای در دریای بالتیک بارگیری می شود، حدود 1 دلار در هر بشکه بالاتر از سقف قیمت است.

شکست ناوگان یونانی باعث کاهش بیشتر ناوگان کشتی‌های روسی و کشتی‌های رادارگریز می‌شود که از زمان شروع جنگ اوکراین رشد کرده‌اند.

با از دست دادن بازار اروپا که تقریباً تمام 1.6 میلیون بشکه در روز نفت ارسالی از بنادر روسیه در دریای بالتیک، دریای سیاه و قطب شمال دریافت می کند، مسکو مجبور است تقریباً به طور کامل به خریداران در چین و هند متکی باشد. تا حدی ترکیه، یعنی سفرهای طولانی تر و کشتی های بیشتری مورد نیاز است.

حوادث امنیتی در جنوب دریای سرخ و خلیج عدن، حمل و نقل نفت را پیچیده کرده است. تمام نفت روسیه که از بنادر غربی این کشور به هند و چین حمل می شود از این مسیر عبور می کند و حداقل یک نفتکش مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش بلومبرگ، هنوز هیچ نفتکش روسی برای اجتناب از دریای سرخ منحرف نشده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا