اقتصادی

تبادلات اقتصادی ایران و تاجیکستان به ۵ برابر افزایش یافت

وزیر نیرو گفت: حجم روابط ایران و کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در گذشته کاهش یافته است اما با رویکرد دولت سیزدهم روابط توسعه یافته و اکنون حجم مبادلات ایران افزایش یافته است. . و تاجیکستان به 5 برابر رسیده است.

به گزارش میجیک، علی اکبر محرابیان امروز در حاشیه چهارمین نشست وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در دیدار با دلیر جمعه وزیر انرژی و منابع آب تاجیکستان با بیان اینکه حجم روابط بین دو کشور افزایش یافته است. دو کشور ایران و کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان در این ماه کاهش یافته است و افزود: رئیس جمهور شهید خواستار توسعه روابط ایران با کشورهای منطقه بود و به توسعه این روابط اعتماد قابل توجهی دارد.

محرابیان با اشاره به اینکه روابط ایران و تاجیکستان 5 برابر شده است افزود: اولین سفر رئیس جمهور شهید پس از انتخاب شدن به تاجیکستان بود.

وی با دعوت از وزیر نیرو تاجیکستان برای حضور در نشست بعدی شورای حکام آب در تهران گفت: نشست مهم آب که اخیرا در دوشنبه برگزار شد بسیار موفق بود و لازم است نتایج آن پیگیری شود.

وزیر نیرو هشدار داد: پژوهشکده آب ایران نیز آماده انتقال تجربیات خود به ویژه در مدیریت ذوب یخچال های تاجیکستان است.

محرابیان با اشاره به فعالیت شرکت های ایرانی در پیشبرد ساخت سد راغون گفت: شرکت های فنی و مهندسی ایرانی با تجربه و دانش و همچنین نیروهای مجرب در صورت حمایت در تاجیکستان می توانند پروژه های مختلف آب و برق را در این کشور پیش ببرند. حضور فعال داشته باشید.

وی در ادامه به سابقه شرکت فاراب در تاجیکستان اشاره کرد و گفت: شرکت فاراب یکی از شرکت های موفق در صادرات خدمات فنی و مهندسی است و اخیرا پس از فعالیت این شرکت در سریلانکا، پروژه بزرگ Umavia انجام شد. راه اندازی شد.

محرابیان تصریح کرد: در ادامه همکاری، شرکت فراب به همراه سایر شرکت های ایرانی می تواند در توسعه پروژه سد راغون حضور موثری داشته باشد.

وی همچنین بر حل این مشکلات و مسائل با پیگیری مشکلات و مشکلات شرکت های همکار در پروژه های آب و برق تاجیکستان تاکید کرد.

«دلیر جمعه» نیز در این دیدار تأیید کرد که «آیت الله رئیسی شخصیت بزرگی است و از دست دادن ایشان مصیبت بزرگ و غم انگیزی است» با توجه به حضور میلیونی مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران. “.

وی با ارائه گزارشی از نشست مهم آب در دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، افزود: ذوب شدن یخچال های طبیعی در تاجیکستان از موضوعات و دغدغه های این همایش است.

وی در ادامه با بیان اینکه امنیت و رشد ایران ارتباط مستقیم با امنیت و رشد جهان دارد، بر توسعه روابط دو کشور ایران و تاجیکستان تاکید کرد.

هذیان جمعه ادامه می دهد: کارشناسان ایرانی تجربیات ارزنده ای در مدیریت یخچال های طبیعی دارند و بر این اساس تاجیکستان از ادامه و توسعه همکاری با شرکت های ایرانی استقبال می کند.

دلیر جمعه با بیان اینکه تلاش می کنیم پیشرفت سد راغون را افزایش دهیم، افزود: بیش از 70 درصد پیشرفت برخی از قسمت های سد راغون توسط شرکت های ایرانی انجام شده است و شرکت های ایرانی را در پروژه های پیشرفته قابل رقابت می دانند. . بنابراین، حضور این شرکت در خوش آمدید به تاجیکستان.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا