برخلاف تصور، مصرف لوازم آرایشی در میان زنان ژاپنی بسیار زیاد است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

برخلاف تصور، مصرف لوازم آرایشی در میان زنان ژاپنی بسیار زیاد است - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، برنامه این هفته شبکه پنج میزبان آتسوکو هوشینو، زن مسلمان ژاپنی بود که پس از یازده سپتامبر مسلمان شد و سپس به ایران نقل مکان کرد.

هوشینو با اشاره به 11 سپتامبر گفت: «پس از حوادث مداوم، از رسانه ها می شنویم که مسلمانان بسیار بد و تروریست هستند و اسلام بسیار خطرناک است. اما من برعکس تصمیم گرفتم آن را مطالعه کنم. بعد از تحقیق و بررسی متوجه شدم که حقیقت چیز دیگری است. ابتدا از طریق کتاب های در دسترس عموم مطالعه کردم، سپس از طریق جستجو در اینترنت به زبان ژاپنی، اما فکر کردم این کافی نیست، بنابراین از طریق انگلیسی به مطالعه ادامه دادم و نتایج بسیار خوبی گرفتم و متقاعد شدم. یافتن اطلاعات تامین کننده؛ زیرا می بینم که اسلام به همه سؤالات من از جمله هدف و معنای زندگی پاسخ می دهد. من خیلی به معنای زندگی فکر می کنم و همیشه برایم سوال بوده و بارها از خیلی ها در این مورد سوال کرده ام اما هیچ کس جواب قانع کننده ای نمی دهد، اما در اسلام آمده است: لیعبدون»

ظهور لوازم آرایش در سایه، ترس زنان ژاپنی را افزایش می دهد

وی توضیح می دهد: یکی از مسائل مهم در اسلام بحث پوشش و حجاب است. پس از تشرف به اسلام، به دلیل مخالفت پدر و مادرم، پذیرفتم که در روستای خود به جای حجاب کلاه بگذارم و گردنم را بپوشم، زیرا بسیاری مرا می شناسند، اما در شهرهای دیگر حجاب دارم. متأسفانه به دلیل ظلمی که از جانب اسلام وجود دارد، خیلی ها از من دور هستند و در ابتدا برای من خیلی سخت بود. از سوی دیگر در ژاپن زنان حتی به عنوان مادر جایگاهی ندارند و چندین برابر مورد ظلم قرار می گیرند. اما پس از جنگ جهانی دوم، وضعیت تغییر کرد و علیرغم اینکه زنان می‌توانستند آزادی عمل، کار و کسب درآمد بیشتری داشته باشند، اما ظلم به زنان نه تنها کاهش یافت، بلکه افزایش یافت. زیرا علاوه بر مسئولیت ها و وظایف در خانه و تربیت فرزندان، زنان باید در بیرون از خانه کار کنند و مخارج را تامین کنند. زمانی که سیستم حمایتی مناسبی برای زنان وجود ندارد.

هوشینو در پاسخ به سوال مجری برنامه اظهار داشت: دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن خواسته ای است که در همه انسان ها به ویژه خانم ها وجود دارد. برخلاف تصور بسیاری که زنان ژاپنی در جامعه بسیار ساده و بدون آرایش هستند، باید گفت که مصرف لوازم آرایش در بین زنان ژاپنی بسیار زیاد است. از طرفی فروش لوازم آرایشی و مجلات مد و زیبایی بسیار بالاست. آرایش و احساس زیباتر شدن بسیار زیبا و شیرین است اما بعد از مدتی ترسناک می شود. ترس از اینکه نمی توانید بدون آرایش زندگی کنید، زیرا فرد به آرایش معتاد می شود و اگر آرایش نکنید، احساس پوچی می کند و می ترسد که زیبا نباشد. مردم باید صبح از خواب بیدار شوند و وقت بگذارند و آرایش کنند یا لباس های شیک بپوشند حتی اگر با پوشیدن آن لباس ها راحت نباشند. من همیشه آزادی و آزادی را دوست داشته ام. آزادی یعنی داشتن اختیارات بیشتر. بعد از مدتی متوجه شدم که هر چه کمتر می رفتم، آزادی کمتری احساس می کردم و واقعاً از این سبک زندگی خسته شده بودم. چون بیشتر احساس مصرف می کنم. احساس مصرف شدن و پوشیدن لباس و لباس و آرایش و تلاش برای زیبا بودن و زیبا جلوه دادن، آزادی من نیست.

حجاب؛ رهایی از حواس پرتی زنجیر و زنجیر و رسیدن به آرامش واقعی

او گفت: «در هر کشوری در جهان قوانینی وجود دارد. هر کشوری قوانین و مقررات خاص خود را دارد و هرکسی نمی تواند آنطور که می خواهد در جامعه حضور داشته باشد و آزادی مطلق وجود ندارد. در ژاپن اگر فردی لباس غیرعادی بپوشد که خلاف قوانین کشور ما باشد، چه زن و چه مرد مجازات می شود. البته باید آن را قانون عرفی سختگیرانه تر نامید. به عنوان مثال، در ژاپن، پوشیدن لباس های غیر رسمی در یک محیط رسمی هیچ فایده ای ندارد. یا در ژاپن، لباس های کار حرفه ای برای محل کار وجود دارد که اگر کسی آنها را نپوشد، اخراج می شود. لباس کار برای تمرکز افراد روی کارشان استفاده می شود. معمولاً پوشیدن آن برای مردان و زنان طبیعی است. لباس سنتی ژاپنی، کیمونو، معمولا در عروسی ها پوشیده می شود و اجباری نیست. بعد از مسلمان شدن من هم حجاب کردم چون خدا فرموده بود زن باید حجاب داشته باشد و گفتم بله و قبول کردم. اما بعد از مدتی متوجه آثار و فواید حجاب برای زنان شدم. در واقع این حجاب مرا از زنجیر رهایی بخشید و خسته و آزرده ام کرد. می دانم که هیچ زیبایی واقعی در ظاهر وجود ندارد که بتوان آن را از دست داد، اما با حجاب احساس آرامش و آزادی می کنم.

این زن مسلمان ژاپنی گفت: زنان نباید در ظاهر به دنبال ارزش های خود باشند، اما اگر به دنبال توانایی ها و استعدادهای خود باشند، احساس راحتی و سلیقه بهتری را تجربه خواهند کرد. زنان باید بدانند که اگر پوشش مناسبی نداشته باشند یا حتی در روابط اجتماعی آزادانه و نامحدود عمل کنند، اولین کسانی هستند که سقوط می کنند و قربانی می شوند. به عنوان مثال، چندین بار وقتی درس می خواندم، دیدم دوستانم باردار شده اند و مجبور شدم مخفیانه پول قرض کنم و سقط جنین کنم تا والدینشان نبینند. از نظر استقلال همه می خواهند مستقل باشند و حق رای داشته باشند اما وظیفه دولت است که با وضع قوانین اجتماعی مانند قوانین پوششی امنیت مردم را حفظ کند. اگر نه، بیمه درمانی و تامین اجتماعی چطور؟ زیرا در حال حاضر با وجود اینکه قانونی وجود دارد، نامرئی است و مشکل عجیب و وحشتناکی دیده یا شنیده می شود.

لازم به ذکر است برنامه تلویزیونی چراغ در فصل سوم روزهای یکشنبه و سه شنبه حوالی ساعت 22 از شبکه 5 سیما پخش می شود و به چالش های هفتگی و انجام نظرسنجی های هفتگی می پردازد.

دکمه بازگشت به بالا