مطالب عمومی

اندیشکده آمریکایی: گزینه نظامی اسرائیل علیه ایران نباید روی میز آمریکا باشد

به گزارش میجیک، دانیل لاریسون، سردبیر سابق روزنامه محافظه کار آمریکا در تحلیلی برای Craft of Responsible State نوشت: به نظر می رسد وزیر خارجه آمریکا پشت سخنان یایر لاپید در مورد استفاده از زور علیه ایران باشد. آیا دیپلماسی مرده است؟ آنچه وزرای خارجه اسرائیل و آمریکا در مصاحبه با برنامه هسته ای ایران گفتند این بود که آنها از حملات غیرقانونی و تحریک نشده به ایران به بهانه «جلوگیری» ایران از دستیابی به سلاح هسته ای حمایت کردند که قطعا ایران به دنبال آن است. این نیست. این نشان دهنده دیپلماسی ناکارآمد ایالات متحده در شش ماه گذشته است ، زیرا مقامات دولتی ایالات متحده اکنون درباره “گزینه هایی” صحبت کرده اند که شکست خورده اند و نباید دوباره مورد آزمایش قرار گیرند.

بلینکن گفت: “اگرچه دیپلماسی هنوز م theثرترین راه برای حفظ چارچوب مسالمت آمیز برای برنامه هسته ای ایران است” ، اما سابقه دیپلماسی ایالات متحده تاکنون ناامید کننده است. دولت بایدن که تمایلی به اتخاذ موضع خوب نداشت و مایل نبود ابتکار عمل برای پیوستن مجدد به شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده بگیرد ، انگیزه ای واقعی برای آغاز روند بازگشت ایران به تعهد کامل به ایران نداد.

دولت جدید تهران نیز به تاکتیک تاخیر در ماه های اخیر پاسخ داده است. اگرچه بحث‌های هسته‌ای تاکنون ناامیدکننده بوده‌اند، اما هیچ جایگزین واقع‌بینانه‌ای برای بازگرداندن چارچوب برنامه هسته‌ای ایران به جز ادامه بحث‌ها برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز وجود ندارد. این واقعیت که دولت بایدن در چند ماه گذشته شاهد یک درب خروج بوده به این موضوع کمکی نمی کند.

در زمانی که طرف اسرائیلی از ناباوری نسبت به اظهارات دولت بایدن در مورد «گزینه‌های دیگر» یا «مسیرهای دیگر» به طور جدی غر می‌زند، مقامات آمریکایی نشان می‌دهند که اسرائیل به عنوان «دفاع» به مناطق و تأسیسات ایران حمله می‌کند. خودمان». این خطرناک است و ایالات متحده را در موقعیت وحشتناکی برای حمایت از حمله اسرائیل قرار می دهد که قابل کنترل نیست. اگرچه گفته می شود که این امر باعث خوشحالی افراطیون (ایالات متحده) می شود، اما همچنان ایالات متحده را در کنار هر کاری که دولت اسرائیل انجام می دهد قرار می دهد. در حالی که رهبران سیاسی اسرائیل همچنان در مورد اقدام نظامی صحبت می کنند، ایالات متحده مسئول چراغ سبز نشان دادن آن نیست.

شایان ذکر است که خرابکاری اسرائیل در تأسیسات ایران و کشتار دانشمندان جنبه «دفاعی» ندارد و حملات مستقیم نظامی به خاک ایران جنبه «دفاعی» ندارد. حق دفاع به معنای رضایت برای آغاز خصومت علیه دولت دیگر نیست، به این دلیل که این کشور در آینده در خطر خواهد بود. وقتی آمریکا به عراق حمله می‌کند، «دفاع از خود» و بمباران ایران «دفاع از خود» نیست… حتی اگر ایران بمب هسته‌ای هم بگیرد، به دولت‌های دیگر اجازه حمله می‌دهد. قلمرو را فراهم نمی کند. در حال حاضر هیچ مدرکی در این مورد وجود ندارد، هر گونه حمله به چنین تاسیسات هسته ای یک تجاوز جنایتکارانه است. در این صورت، بزرگترین انگیزه را به ایران خواهد داد تا بازدارندگی خود را ایجاد کند.

فشار حداکثری ناموفق و خرابکاری مخفیانه فقط باعث شد ایران اورانیوم را به سطح بالاتری اضافه کند و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف کند.

سازش دیپلماتیک با ایران شش سال پیش تنها راه حل مسئله هسته ای بود و اکنون تنها راه احیای برجام است. “گزینه های دیگر” ذکر شده توسط لاپید و بلینکن منجر به شکست بیشتر و احتمالاً یک جنگ جدید می شود. یکی از بلینکن گفت که دیپلماسی “م mostثرترین” راه برای جلوگیری از دستیابی تهران به بمب هسته ای است. ما باید بدانیم که این “تنها راه” است.

311311

دکمه بازگشت به بالا