اقتصادی

اعمال یک محدودیت در گارانتی شرکت‌های لوازم خانگی خارجی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تاکید بر اینکه 99 درصد لوازم خانگی خارجی قاچاق است، گفت: شرکت های خارجی مانند ال جی و سامسونگ اردیبهشت امسال طی نامه ای اعلام کردند که دیگر گارانتی برای محصولات وارداتی ارائه نمی کنند. پنج سال با وجود ضمانت شرکت؛ بنابراین اگر کالا به مدت پنج سال در انبار فروشنده بماند، گم می شود.

اکبر پازوکی در گفت وگو با میجیک از خریداران خواست قبل از خرید کالا در سطح عرضه، آن را شناسایی کنند تا قاچاق یا تقلبی نشود.

به گفته وی، خریداران می توانند با ارسال کد شناسه و کد رهگیری محصول به شماره *7777*4# از اصالت دستگاه اطمینان حاصل کنند. همچنین اطلاعات مربوط به تاریخ تولید این شرکت و موارد دیگر در دسترس خواهد بود. روش دوم استفاده از سیستم معاملات کامل و سیستم گارانتی کامل است. در سیستم گارانتی می توانید ببینید گارانتی ارائه شده توسط فروشنده معتبر است یا خیر. همچنین می توانید لیست گارانتی های نامعتبر در سیستم را مشاهده کنید.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی همچنین به مردم هشدار داد که مراقب باشند از خرید کالاهای تقلبی و بدون گارانتی به ویژه اینترنتی خودداری کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا هنوز محصولات خارجی با گارانتی معتبر در بازار وجود دارد، توضیح داد: مردم از چند سال پیش می توانستند محصولات خارجی را برای جهیزیه خریداری کنند و حالا با افزایش قیمت تصمیم به فروش و هزینه کردند.

البته به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، شرکت های خارجی مانند ال جی و سامسونگ در اردیبهشت ماه امسال طی نامه ای اعلام کرده اند که با وجود اینکه واردات آنها به مدت 5 سال است، دیگر گارانتی نمی دهند. گارانتی شرکتی چون کمپرسور پنج سال گارانتی دارد. بنابراین اگر کالا به مدت پنج سال در انبار فروشنده بماند، گم می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 99 درصد لوازم خانگی در سطح قاچاق کالاهای خارجی است.

پازوکی با بیان اینکه در شرایط فروش کالا به مردم در فضای مجازی که اصلا گارانتی وجود ندارد باید به مردم اطلاع رسانی شود، تصریح کرد: در برخی موارد نتوانسته ایم سلیقه مردم را برای خرید کالای ایرانی تغییر دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه زمانی که واردات لوازم خانگی در سال 1395 ممنوع شد، همه اقلام تولید نمی شد، گفت: در این چند سال سرمایه گذاری های زیادی انجام شد و در حال حاضر تنها در چند مورد کمبود تولید وجود دارد. اما واردات خطوط تولید هزینه زیادی دارد و تحریم ها این هزینه ها را شدیدتر می کند.

لازم به ذکر است که واردات لوازم خانگی از سال 1396 ممنوع شده است و در حال حاضر بسیاری از کالاهای خارجی موجود در بازار به صورت قاچاق و با ضمانت های غلط به فروش می رسد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا