اقتصادی

اعزام ناظرین بهداشتی سازمان دامپزشکی به کشورهای صادرکننده گوشت به ایران مجاز شد

وزیر جهاد کشاورزی با درخواست رئیس سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر لغو بخشنامه منع اعزام بازرسان بهداشتی به کشورهای مبدا صادرکننده گوشت به جمهوری اسلامی ایران (اکنون ۱۴ کشور) موافقت کرد.

به گزارش میجیک، به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، وحید صالحی – رئیس این سازمان امروز اعلام کرد که لازم است از سلامت و ایمنی دام های وارداتی به کشور اطمینان و تضمین شود و بر اساس پروتکل و مقتضی بررسی شود. الزامات بهداشتی، برخی فرآورده های گوشتی خام قابلیت پاکسازی و ورود به کشور را ندارند و این امر موجب سردرگمی بسیاری از واردکنندگان و شرکت های خصوصی می شود. پس از پیگیری های این سازمان و کمک وزیر جهاد کشاورزی با درخواست لغو بخشنامه قبلی مبنی بر عدم اعزام بازرسان بهداشتی به کشور مبدا موافقت شد.

وی با بیان اینکه بخشنامه حدود پنج سال پیش با توجه به وضعیت تحریم های ظالمانه جمهوری اسلامی ایران و عدم امکان عودت محموله های دارای مشکلات احتمالی بهداشتی به کشور مبدأ و یا ارسال به کشورهای ثالث منجر به حذف یا حذف خواهد شد. اصلاح بر اساس دستورالعمل های جاری و مقررات بهداشتی. وی اضافه کرد: این امر موجب می شود واردکنندگان نتوانند به تعهدات ارزی خود عمل کنند، سرمایه ملی را از دست بدهند و در تنظیم بازار اختلال ایجاد کند.

صالحی با بیان اینکه با حمایت وزیر جهاد کشاورزی و اخبار وی، از این پس در صورت نیاز در چارچوب قانونی و نظارتی جاری، دستورالعمل های بهداشتی و مقررات ویژه قرنطینه، تصمیم گرفته شده است برنامه ریزی و ارائه تجربه و تعهد صورت گیرد. انتصاب بازرسان بهداشتی به کشتارگاه های مورد تایید کشورهای خارجی و اجرای کنترل های بهداشتی بالای مربوط به تولید و ارسال گوشت قرمز و گوشت مرغ (تازه، منجمد و …) کنترل بهداشتی واردات دام زنده (هر دو ذبح) . و پرواربندی) توسط سازمان دامپزشکی کشور با هماهنگی سایر ادارات و ادارات مربوطه انجام شود.

در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور و نیاز به تامین بخشی از گوشت قرمز و مرغ مصرفی، واردات فرآورده های خام دامی ایران از 14 کشور جهان است که برای جلوگیری از بروز مشکلات آتی برای نظارت بر تخلفات پروتکل های بهداشتی باید ناظران بهداشتی اعزام شوند. بنابراین لغو بخشنامه قبلی پس از سالها اتفاق مثبتی است که با پیگیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور و کمک مستقیم وزیر جهاد کشاورزی انجام شد.

پیش از این با انتشار این بخشنامه که از چندین سال پیش ابلاغ شده بود، نگرانی فعالان بخش خصوصی و دلواپسان سلامت عمومی و سرمایه ملی در این زمینه گسترش یافت و وزیر جهاد کشاورزی با صدور اطلاعیه‌ای جدید به آن پرداخت. گشایشی جدیدی در این امر ایجاد کرده و از پیامدهای بهداشتی و به ویژه اقتصادی ناشی از فساد اجتناب ناپذیر محصولات رد شده جلوگیری می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا