مطالب میجیک

از هر ۱۰ زن یک نفر سرطان پستان دارد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، حمیدرضا دهقان منشادی درباره سرطان سینه در زنان اظهار داشت: سرطان سینه در زنان یکی از شایع ترین سرطان ها در این قشر از جامعه است و پس از سرطان ریه در مردان و زنان، سرطان سینه دومین سرطان شایع است. در زن محسوب می شود.

وی افزود: از هر 10 زن یک نفر در طول زندگی خود ممکن است به سرطان سینه مبتلا شود، در حالی که افزایش آگاهی زنان از این بیماری برای پیشگیری و درمان به موقع ضروری است.

رادیولوژیست ها خاطرنشان می کنند که خانم ها باید از سن 20 سالگی به مدت یک ماه سینه های خود را بررسی کنند و در صورت مشاهده توده های مشکوک یا غیرطبیعی بلافاصله به پزشک مراجعه کنند. سالی یک بار و هر سه سال یکبار این کار تکرار شود و در صورت وجود موارد مشکوک، سونوگرافی و ماموگرافی با هم بررسی شود.

دهقان تاکید کرد: افرادی که سابقه خانوادگی سرطان سینه دارند باید نسبت به این بیماری حساسیت بیشتری داشته باشند و به موقع غربالگری شوند. موفقیت و احتمال عود یا عود بیماری بسیار کم است.

وی افزود: زنانی که تست غربالگری و آزمایشات سرطان سینه آنها مثبت باشد توسط یک تیم تشخیصی مورد ارزیابی قرار می گیرند تا در وهله اول به شیمی درمانی یا جراحی نیاز داشته باشند و در این صورت چه زمانی نیاز به رادیوتراپی برای بیماران است. همچنین 85 درصد بیماران به مرور زمان به داروهای هورمونی نیاز دارند – سالها پس از درمان و سلامت جسمانی بیمار باید به طور دوره ای مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه هیچ سرطانی را نمی توان به گونه ای درمان کرد که پس از درمان عود نکند، گفت: البته با پیگیری بیماری و پایش وضعیت جسمانی بیمار می توان از عود بیماری پیشگیری کرد و سرطان را به طور کامل کنترل کرد، اما توجه به این نکته ضروری است که وضعیت بیمار باید توسط پزشک ارزیابی شود و آزمایشات، ماموگرافی و موارد دیگر باید به طور منظم تکرار شود و همچنین وضعیت استخوان بیمار نیز باید ارزیابی شود.

وی به مسائل تغذیه ای در شیمی درمانی بیماران سرطان سینه اشاره کرد و افزود: ضعف و بی حالی از عوارض شیمی درمانی است، بنابراین تغذیه بیمار در طول شیمی درمانی بسیار مهم است و افراد نیاز به دریافت پروتئین و ویتامین های مورد نیاز دارند. البته. اکیداً توصیه می شود در بیماران سرطانی خصوصاً افرادی که تحت شیمی درمانی هستند، ویتامین ها را خودسرانه مصرف نکنید و این امر باید با مشورت پزشک انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا