اقتصادی

از اختلال در تاکسی‌های اینترنتی تا حذف عجله دارم

تاکسی های اینترنتی که سال هاست روند رفت و آمد را برای مسافران در شهر آسان کرده است، سال گذشته با چالش های مختلفی از جمله هک، اختلال در خدمات و حذف گزینه «عجله دارم» مواجه شدند.

به گزارش میجیک، در سال 2009 تحول بزرگی در سیستم حمل و نقل عمومی رخ داد. خاستگاه این تغییر کالیفرنیا در آمریکا است، ایده جدیدی که توسط گرت کمپ و به زودی با حمایت و مشارکت کلینیک تراویس به عنوان سرمایه گذار به طرحی انقلابی تبدیل شد، بنابراین راهی که می توان آن را تغییری اساسی در سیستم حمل و نقل

در ایران وظیفه دولت ایجاد زیرساخت ها و بسترهای شبکه مخابراتی و اینترنتی، ارتقاء و به روز رسانی تجهیزات و سخت افزارهای لازم و ایجاد بستر برای توسعه فناوری دانش بنیان و شکل گیری فناوری پایه و راه اندازی است. پروژه ها از دهه 1380 و برای تخمین و تخمین مزایا و سودهای کلان استارت آپ ها. آنقدر بر بازار اقتصادی کشور تأثیر می گذارد که در کمتر از یک دهه کسب و کارهای آنلاین جوان به درختانی تنومند تبدیل می شوند.

چند سالی است که گسترش تاکسی های آنلاین و اینترنتی، مدل های خارج از کشور دیده می شود و اکنون اسنپ، تپسی و چندین شرکت تاکسی آنلاین دیگر به هر شهروند ایرانی اعم از کوچک و بزرگ که می خواهد بین آنها رفت و آمد کند، خدمات ارائه می دهد. شهرها و شهرک‌ها در حال رسیدن به مقصد هستند، از این رو تولد اولین تاکسی اینترنتی ایران در اسفند 1392 پایانی بر 70 سال تسلط تاکسی‌های تلفنی در بازار حمل‌ونقل خصوصی بود.

در سالی که تاکسی اینترنتی فراز و نشیب هایی را تجربه کرد. به عنوان مثال دو شرکت ارائه دهنده خدمات تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی هک شدند و برخی داده ها و اطلاعات به دست گروه های هکری افتاد. به این ترتیب در شهریور ماه بخشی از اطلاعات کاربری تاپسی به دست هکرها افتاد.

گروهی از هکرها با هویت معلوم به اطلاعات برخی از کاربران شرکت تاکسی اینترنتی تپسی دسترسی پیدا کردند و در ازای آن 35 هزار دلار از این شرکت طلب کردند و اطلاعات کاربری را منتشر نکردند که این شرکت این کار را نکرد و از گروه هکر شکایت کرد.

در نهایت پس از شکایت شرکت تپسی از این گروه هکری، اقدامات قضایی انجام و منبع آلودگی رفع شد. مطمئناً چند ماه بعد اطلاعات کاربری از یک شرکت دیگر (اسنپ فود) در اختیار هکرها قرار گرفت. در این زمینه گروهی از هکرها مدعی شدند که تمامی داده های اسنپ فود از جمله اطلاعات بیش از 20 میلیون کاربر و 880 میلیون سفارش را به دست آورده اند و البته پس از بازتاب گسترده این خبر، اسنپ فود هک شدن آن را تایید کرد. و حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از انتشار اطلاعات کاربران اعلام کرد، با این گروه از هکرها گفتگو خواهد کرد.

من سریع قیمت را اضافه کردم و انتخاب را حذف کردم

در داستانی دیگر، اگرچه در ابتدا تاکسی های اینترنتی می توانند تردد شهروندان را تسهیل کنند، اما با توجه به ماهیت بازار رو به رشد و رقابتی، تعداد شرکت های موجود به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. دو شرکت تاکسی اینترنتی در این زمینه با در اختیار گرفتن انحصارها در بازار و هزینه‌کردن قیمت‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و با توجه به شواهدی که نشان می‌دهند با گذشت زمان و دریافت بخش زیادی از بازار، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند که به تدریج نارضایتی را به همراه دارد.

بخشی از شکایت مربوط به ساکنان و بخشی از رانندگان این دو تاکسی اینترنتی و عدم تعادل در کرایه ها است. رانندگان در این خصوص گفتند که گاهی اوقات قیمت آن بسیار گران است بنابراین حیف است قبول کنیم و از طرفی قیمت برخی از مسیرهای ارزان قیمت در صورت عدم پذیرش مسافر صرفه اقتصادی بیشتری دارد. .

البته آنچه باید به آن اشاره کرد این است که نرخ های نجومی تاکسی های اینترنتی تنها محدود به روزهای بارانی و برفی، ساعات ترافیک سنگین نیست، بلکه ظاهر شدن در هر زمان و مکان، مردم مجبور به استفاده از تاکسی های اینترنتی با نرخ های غیر واقعی هستند.

از این رو نرخ نرخ گذاری توسط متولی و رضایت طرفین (رانندگان و مسافران) یکی از موضوعاتی است که طی سالیان متمادی از جمله سال گذشته در هاله ای از بلاتکلیفی قرار داشته و اظهارنظرهای زیادی در این خصوص صورت گرفته است. .

تا سال 1402 در راستای تذکرات مراجع و سازمان های ذیربط گزینه «عجله دارم» از تاکسی های اینترنتی حذف شد. احمد آسانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیرات در راستای وظیفه موجود مبارزه با گران فروشی، با عجله وارد مشکل تاکسی های اینترنتی شد و باعث حذف این گزینه شد، اما بر اساس گزارش ها، خدمات را کاهش داد. . قیمت را هم افزایش می دهند که در اینجا اگر اقدام مصداق تخلف باشد و مشخص شود عمدا از ارائه خدمات امتناع می ورزند یا گرانی می کنند و می خواهند مردم را گروگان بگیرند، جدی می گیرم. ، اقدام قاطع انجام خواهد شد.

بر این اساس از مردم درخواست می شود در صورت مواجه شدن با چنین مشکلاتی با سامانه 135 تماس گرفته و شکایات خود را گزارش دهند. دو شعبه برای رسیدگی به تخلفات دو شرکت و رسیدگی به شکایات مردم در تهران ایجاد شد تا به این شکایات به صورت ویژه رسیدگی شود. گزینه “عجله دارم” جز برای افزایش قیمت و بدون هیچ دلیل دیگری ابزاری نیست.

حواس پرتی و موانع گاه به گاه برای سفر

شاید مهم ترین ویژگی که تاکسی های اینترنتی را از روش های سنتی متمایز می کند، در دسترس بودن 24 ساعته تاکسی های اینترنتی باشد. در واقع سامانه آنلاین 24 ساعته به رانندگان این امکان را داده است که شبانه روز کار کنند و به همین ترتیب مسافران می توانند در هر ساعتی درخواست خودرو را ثبت کنند و در اسرع وقت به مقصد برسند. برخلاف سیستم های حمل و نقل مسافر مدرن، برخی از تاکسی های قدیمی به صورت شبانه روزی کار می کنند.

این در حالی است که طبق تحقیقات انجام شده در ایام پایانی سال و البته در مناسبت ها و روزهای خاص، تاکسی های اینترنتی کمتر مورد توجه قرار می گیرند و بروز اختلالات گاه و بیگاه باعث نارضایتی و دردسر مسافران می شود.

به این ترتیب برخی کاربران در آخرین روز سال از اختلال در دو تاکسی اینترنتی اسنپ و تپسی خبر دادند. اگرچه در ساعات اولیه دلیل این امر از سوی این دو شرکت اعلام نشد، اما در نهایت گفته شد که این مشکل به دلیل قطع ارتباط با یکی از شرکت های منبع داده بوده و در نتیجه حدوداً با قطعی سرویس مواجه شده اند. یک ساعت.

اما در شرایطی که در پایان سال پیش بینی می شود و تردد در شهر رو به افزایش است، شرایط استفاده از تاکسی اینترنتی آسان شده است، چهارشنبه شب نیز همین اتفاق تکرار شد و ساکنان شاهد اختلال در جاده بودند. عملیات و خدمات اسنپ و تپسی و این در حالی است که توضیحات قانع کننده ای توسط تاکسی اینترنتی در اختیار مخاطبان قرار نمی گیرد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا