آیت‌الله رئیسی، پرچم‌دار عملیاتی کردن توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بود

اقتصاد

آیت‌الله رئیسی، پرچم‌دار عملیاتی کردن توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بود

معاون توسعه اقتصادی دانش بنیان از دفتر معاونت علمی رئیس جمهور با بیان اینکه آیت الله رئیسی پرچمدار عملیاتی شدن توسعه اقتصادی دانش بنیان است، تاکید کرد: در سال های اخیر با توجه به بلوغ فناوری و نوآوری. . اکوسیستم و تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه فعالیت های شرکت دانش بنیان، رونق اقتصادی دانش بنیان به مطالبه عمومی تبدیل شده است. با نگاهی به عملکرد دولت سیزدهم می توان دریافت که تلاش مستمر رئیس جمهور شهید در عرصه دیپلماسی فناوری، اقدامات موثری را در جهت تسهیل توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتقای بهره وری اکوسیستم علم و فناوری انجام داده است.

به گزارش میجیک، جواد مشایخ درباره مهم ترین اقدامات انجام شده در این زمینه در دولت سیزدهم گفت: در دولت سیزدهم شاید بیش از پیش شاهد اقتصاد دانش بنیان و عملیاتی شدن این مفهوم در اقتصاد کشور بودیم. این نقطه عطف را می توان در تغییر نام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به معاونت علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان جستجو کرد. بر اساس این بیانیه، علم و فناوری باید در جهت ایجاد ارزش، ثروت و سود برای آحاد جامعه قرار گیرد. عملی کردن این امر به شجاعت زیادی نیاز دارد. زیرا ما کشوری مبتنی بر منابع هستیم و بیش از صد سال است که استخراج و فروش نفت رکن اصلی اقتصاد ما بوده است. در این فضا، برعهده گرفتن تکلیف توسعه اقتصاد دانش بنیان در دولت سیزدهم نشان از عزم و ایمان آیت الله رئیسی به اکوسیستم علم و فناوری دارد.

به گزارش مشایخ، پس از تغییر عنوان معاونت علمی، تغییرات ساختاری صورت گرفت و ستادی برای مقابله با این معضل جدید ایجاد و طراحی شد. همچنین جریان های دیگری در حوزه علم و فناوری برای توسعه اقتصاد دانش بنیان با کمک معاونت علمی دانشگاه به وجود آمدند که از جمله آنها می توان به تصویب و ابلاغ قانون جهش دانش اشاره کرد. تولید مبتنی بر آن که همگی با حمایت معنوی آیت الله رئیسی حمایت می شد.

وی افزود: علاوه بر این بر اساس سیاست گذاری های دیگر به ویژه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ اسناد بالادستی در حوزه توسعه و نوآوری فناوری، بسیاری از موافقت نامه های معلق در دوران تصدی وی ابلاغ شده است. همچنین تلاش و کوشش رئیس جمهور شهید برای تحقق شعار 1401 بخشی دیگر از خدمات وی به اکوسیستم علم و فناوری است. در این راستا وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی موظف به تهیه و تدوین قوانین بر اساس دانش ویژه در حوزه مربوطه شدند و در نهایت در سیزدهمین جلسه فشرده، آیین نامه های ویژه دستگاه های حوزه بر اساس دانش به تصویب رسید. این بخشی از اقدامات رئیس دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد دانش بنیان است و هر موفقیتی که تاکنون حاصل شده مرهون حمایت های بی بدیل ایشان بوده است.

دیپلماسی علم و فناوری در حوزه سیاست خارجی

معاون توسعه اقتصادی دانش بنیان دفتر معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با بیان اینکه توسعه اقتصاد دانش بنیان تنها یک موضوع تک بعدی نیست و به مناسبات سیاسی مربوط می شود، گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان تنها یک موضوع تک بعدی نیست. و روابط بین الملل، افزود: این دو مقوله بسیار در هم تنیده هستند و گاهی اگر سیاستمداران و مدیران کل اهمیت این موضوع را ببینند، می توانند بیشترین دیپلماسی علمی و فناوری را انجام دهند. در سال‌های اخیر به دلیل برخی رویدادهای جهانی مانند شیوع کرونا، صادرات محصولات با فناوری پیشرفته یا محصولات دانش‌بنیان کاهش یافته است و آمارها از صادرات چند صد میلیون دلاری خبر می‌دهند. اما با توجه به نقشی که دولت سیزدهم در مهار شیوع کرونا با تصمیمی منطقی و عاقلانه در خصوص واکسیناسیون ملی ایفا کرد، فضا برای فعالان اقتصادی و فعالان اقتصادی به ویژه شرکت های دانش بنیان فراهم شده است تا بی سر و صدا به فعالیت های اقتصادی خود ادامه دهند. محیط.

به گزارش معاونت علمی ریاست جمهوری، مشایخ خاطرنشان کرد: بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان صادرات محصولات دانش بنیان در سال 1402 به دو و نیم میلیارد دلار رسید که نشان از رشد چند برابری دارد. نشان دهنده موفقیت های کسب شده در این زمینه است

به گفته وی، از آنجایی که استفاده از ابزارهای دیپلماسی علم و فناوری در حوزه سیاست خارجی و توسعه روابط بین الملل از دیگر دغدغه های رئیس جمهور شهید است، فعالیت های بسیار خوبی توسط وزارت امور خارجه انجام می شود. با همکاری معاونت علمی در این زمینه تلاش می شود از ظرفیت های بین المللی برای معرفی دستاوردهای کشور در حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان استفاده شود و در بسیاری از سفرها به کشورهای خارجی دوستان معاونت علمی و نمایندگان برتر شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حضور یافته و نمایشگاه‌هایی برپا می‌کنند و تلاش می‌کنند تا توانمندی‌های ایران را متناسب با نیاز کشور هدف ارائه کنند و جایی برای حضور شرکت‌های ایرانی و توسعه صادرات و نقش‌آفرینی بین‌المللی باز کنند. .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا