مطالب عمومی

آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران

آفتاب نیوز:

قیمت پایین سیگار در ایران و سود هنگفت صنعت دخانیات در شرایط مالیاتی کنونی، جرم فروش سیگار و قوانین منع آن و همچنین مرگ سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر مصرف دخانیات است. در میان آنها مشکلی که رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با دخانیات کشور به آن هشدار داد و توضیح داد.

بهزاد ولی زاده با بیان اینکه «مالیات» به عنوان مهم ترین راهکار کاهش مصرف دخانیات در دنیا شناخته می شود، اظهار داشت: نرخ ۷۵ درصدی مالیات خرده فروشی سیگار به عنوان موثرترین سطح پیشگیری و کاهش مصرف سیگار معرفی شده است. مصرف تنباکو .

75 درصد مالیات بر خرده فروشی؛ روشی موثر برای کنترل سیگار

وی با بیان اینکه اگرچه نرخ مالیات 75 درصدی برای خرده فروشی به عنوان راهکاری موثر برای کنترل مصرف دخانیات معرفی شده است، اما این نرخ در کشور اجرا نمی شود، افزود: نرخ مالیات سیگار در کشور 25 درصد خرده فروشی است. قیمت اعلام شده توسط سازمان بهداشت جهانی آمار و ارقام نشان می دهد که نرخ مالیات بر دخانیات کشور حدود 50 درصد با نرخ جهانی فاصله دارد.

سیگار ارزان در ایران

رئیس دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: قیمت محصولات دخانی در کشور بسیار پایین است و مصرف کنندگان در هر سطح درآمدی به راحتی می توانند محصولات دخانی را خریداری کنند. صرف نظر از قیمت نازل روی پاکت محصولات دخانی، سیگار در مرکز پخش فرآورده های دخانی به صورت پنبه ای به فروش می رسد که بر توانایی مردم برای خرید این محصولات تأثیر می گذارد.

جرم فروش سیگار و قوانینی که مانع آن نمی شود

وی با بیان اینکه فروش سیگار به صورت پنبه ای اقدامی غیرقانونی است، خاطرنشان کرد: برای فروش سیگار به صورت پنبه ای جرم محرز شده است و متخلفان باید محاکمه شوند. اگرچه قوانینی در مورد دخانیات وجود دارد، اما مانع از آن نمی شود و جوانان می توانند به راحتی و ارزان سیگار بخرند. اگر سیگار به همان اندازه فروخته نشود، مصرف کنندگان مجبور خواهند بود برای محصولات دخانی هزینه بیشتری بپردازند. علاوه بر افزایش هزینه مصرف محصولات دخانی به صورت بسته بندی، احتمال ممنوعیت پنهان کردن پاکت سیگار برای جوانان و نوجوانان وجود دارد که این امر باعث می شود مردم از خرید محصولات دخانی جلوگیری کنند.

سود کلان برای شرکت های دخانیات در شرایط مالیاتی فعلی

رئیس دبیرخانه مرکز ملی کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه مالیات بر دخانیات در کشور مشکل ساختاری دارد، افزود: اگرچه علاوه بر مالیات بر ارزش افزوده، هر ساله پنج واحد درصد افزایش می یابد. از زمان اجرای این قانون تا کنون برای محصولات داخلی تولیدی با نشان ایران به 40 درصد و نشان بین المللی به 55 درصد رسیده است، نرخ مالیات قانون بودجه 1402 محصولات دخانی نیز در پنج هفتم در نظر گرفته شد. سال برنامه توسعه است اما در نهایت میزان این مالیات نسبت به قانون بودجه ۱۴۰۲ بسیار کمتر مصوب شده است.

لزوم اعمال موقعیت های خاص برای فروش سیگار و محاسبه مالیات خرده فروشی

ادامه: برای اثربخشی قانون مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی، مراکز فروش محصولات دخانی باید مجهز به غرفه های ویژه باشند. به این ترتیب نرخ مصوب مالیات فرآورده های دخانی به صورت خرده فروشی محاسبه و اخذ می شود. البته اجرای جایگاه ویژه مراکز عرضه محصولات دخانی و محاسبه مالیات بر اساس خرده فروشی می تواند در کاهش میزان مصرف تاثیرگذار باشد. وضعیت مالیاتی فعلی سودهای کلانی را برای شرکت های دخانیات فراهم می کند و روش های فرار مالیاتی را فراهم می کند.

ولی زاده گفت: همچنین لازم است سازمان امور مالیاتی کشور میزان درآمد حاصل از مالیات دخانیات را اعلام و به طور مشخص درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده قانونی محصولات دخانی را که مستقیماً به حساب سازمان واریز می شود، مشخص کند. وزارت کشور با علامت ستاره اعلام شده از سوی شورای عالی بهداشت باید به طور کامل تامین مالی شود و وزارت کشور گزارشی از اثربخشی هزینه مالیات بر ارزش افزوده محصولات دخانی به ستاد ملی مبارزه با دخانیات ارائه کند. از وزارت بهداشت

سالانه 50 هزار ایرانی بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند.

ولی زاده با بیان اینکه امیدواریم با اجرای قانون مالیاتی صحیح و راهکارهای دیگر برای کاهش عرضه و تقاضای محصولات دخانی مشکل مصرف دخانیات را حل کنیم، گفت: آمارها نشان می دهد که 8 میلیون و 700 هزار نفر در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند. استفاده از تنباکو هر سال میزان مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در کشور ما سالانه معادل 50 هزار نفر است.

دکمه بازگشت به بالا