یک گام برای جبران ضرر خودروسازان

خودرو

در هفته ای که گذشت فضای اقتصادی ایران متاثر از قیمت خودرو، تاخیر دو نهاد در اعلام قیمت ها و در نهایت اعلام نرخ های جدید توسط مدیرعامل سایپا در 30 فروردین ماه بود. با این گام می توان بخشی از زیان خودروسازان را کاهش داد و در مسیر بهبود وضعیت قرار گرفت.

میجیک گفت بالاخره 30 فروردین ماه منتظر نهایی شدن قیمت خودروی جدید هستیم. اعلام نرخ های جدید این اقدام در دومین روز هفته گذشته در حالی انجام شد که قیمت کارخانه ای خودروها در سال گذشته افزایشی نداشت و به همین دلیل فاصله عجیبی بین قیمت کارخانه و بازار وجود دارد. در این شرایط خودروسازان زیان انباشته ای را تجربه خواهند کرد و دلالان سود خواهند داشت.

خودروسازان کیلومترها از فروشندگان عقب هستند

از اواسط ماه جاری شورای رقابت که متولی سیاست و قیمت خودروهای جدید است نرخ هایی را اعلام کرد که گفته می شود در برخی موارد بیش از 70 درصد افزایش می یابد. پس از آن معاون اول رئیس جمهور وارد موضوع شد و خواستار اصلاح قیمت شد. در نهایت نرخ های جدید با میانگین رشد 29 درصدی اعلام شد. با این حال، هنوز تفاوت قابل توجهی بین قیمت کارخانه و نرخ بازار وجود دارد. به عنوان مثال 207 درب اتوماتیک کارخانه برای امسال 348 میلیون تومان قیمت دارد و امروز در بازار آزاد یک میلیارد و 145 میلیون تومان به فروش می رسد.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند افزایش قیمت رسمی خودرو تاثیری بر بازار قیمت بازار آزاد ندارد و متاثر از نوسانات نرخ ارز و تورم است. اما نباید تصور کرد که این وضعیت باید توسط عرضه کنترل شود.

سکه ها کم می شوند

حوزه مهم دیگری که برای مردم مهم است، بازار ارز است که اکنون آرام است. دلار به نوعی مسیر قیمت ها را در سایر بازارها از جمله طلا و مسکن تعیین می کند. امروز با وجود افزایش قیمت جهانی اونس طلا، سکه طلا در بازار ایران نسبت به ابتدای هفته قیمت کاهش یافته است. در صورت تداوم ثبات قیمت ارز می توان انتظار ثبات در بازار طلا، مواد غذایی و مسکن را داشت.

در روزهای پایانی ماه عسل خود خرید و فروش کنید

اما قیمت مسکن در سال جاری نوسان داشته است. نرخ ها طبق نظر مشاور املاک می باشد برای آنها خریداری نمی شود و روی کاغذ تغییر کرده است. البته برخی از فروشندگان ملک تحت تاثیر انتظارات تورمی که معمولا در پایان و ابتدای هر سال رخ می دهد، فروش را به تعویق انداخته اند و ممکن است پس از کاهش قیمت پیشنهادی، به تدریج در اردیبهشت ماه وارد بازار شوند.

در خصوص تولید چهار میلیون خانه در چهار سال دولت طرحی را اجرا کرد. روز گذشته در ششمین جلسه شورای بزرگ مسکن با حضور رئیس جمهور، نقاط قوت و ضعف طرح نهضت ملی مسکن بررسی و مقرر شد از توان خصوصی بیشتر استفاده شود. بسته 14 پیشنهادی در حوزه تامین مالی، کمک به دهک های پایین، تامین مصالح ساختمانی و ساخت شهرک های جدید در سواحل جنوبی کشور ارائه شد.

مرغ بالا، گوشت پایین

مخصوصا هفته پیش چیزهایی که مردم نیاز دارند شاهد کاهش و افزایش آن هستیم. قیمت مرغ و گوجه با اندکی افزایش اما گوشت گوسفندی به 30 هزار تومان کاهش یافت. به طور کلی اتفاقات مهمی در بخش کشاورزی و بازار مواد غذایی رخ می دهد که از مهم ترین آنها می توان به تغییر وزیر جهاد و کشاورزی، نوسانات قیمت پروتئین و محصولات کشاورزی اشاره کرد.

تجارت فولاد ایران و عربستان سعودی

پس از از سرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان، روابط اقتصادی نیز آغاز شد. به گفته خانه صمت، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت، از سه ماه پیش تاکنون بیش از 14 میلیون تومان تجارت فولاد ایران و عربستان به پایان رسید. لازم به ذکر است که تجارت مرتبط با فولاد معمولاً مستلزم بازار مستمر است و این نشان می دهد که روابط تجاری دو کشور برای موضوعاتی مانند فولاد که نیاز به تداوم دارد آماده است که ممکن است در آینده منجر به توسعه اقتصادی شود. روابط در سطوح دیگر نیز.

دولت چقدر به بانک مرکزی بدهکار است؟

مجموعه ای از عوامل باعث افزایش پایه پولی می شود که یکی از آنها عدم تعادل سیستم بانکی ناشی از اضافه برداشت بانک ها است و عامل دوم عدم تعادل دولت و بدهی به سیستم بانکی است. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در گفت و گوی تلویزیونی این موضوع را بیان کرد. وی همچنین اعلام کرد که دولت او 117 بدهی در بانک های مختلف دارد و اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم، دولت و بانک ها باید مابه التفاوت را تسویه کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا