لایحه اصلاح قوانین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مراحل پایانی را طی می‌کند

میجیک / مرکزی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در این زمینه لایحه ای تهیه شده که از مرحله نهایی عبور می کند. . و اتفاقا این لایحه بازگشتی اساسی به نظریه پایه منطقه آزاد و به ویژه اقتصاد است.

حجت الله عبدالمالکی روز یکشنبه 12 دی ماه 1402 در مراسم افتتاحیه مجموعه ورزشی کارتینگ منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایران (جزیره) در شهرستان زرندیه با اشاره به فعال بودن 48 منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی گفت. در کشور و بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان یکی از فعال ترین مناطق ویژه اقتصادی کشور در اطراف پایتخت است که با استفاده از گردشگری فعالیت خود را آغاز کرده و همچنان فعال خواهد بود. در زمینه های بهداشت و مراقبت، علم و فناوری.

وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی ایران یکی از مناطق ویژه پرافتخار و نمونه در سطح بین المللی است، تصریح کرد: سرمایه گذاری های بالایی در این منطقه ویژه انجام شده تا زیرساخت های حضور سرمایه گذاران در این منطقه فراهم شود. منطقه ویژه اقتصادی

عبدالملکی با اشاره به اینکه در زمینه برگزاری مسابقات ورزشی با محوریت بیشتر مسابقات اتومبیل رانی اتفاقات بزرگی در این حوزه رخ داده است، افزود: مجموعه ورزشی کارتینگ که دارای بالاترین استانداردهای جهانی است آمادگی برگزاری مسابقات بین المللی بر اساس شاخص های برگزاری مسابقات جهانی اتومبیلرانی و احترام به ورزش جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به سبک این منطقه ویژه گفت: منطقه ویژه اقتصادی ایران در آینده نزدیک به الگویی از منطقه ویژه اقتصادی در جهان تبدیل می شود.

مشاور رئیس جمهور در ادامه گفت: اکثر مناطق آزاد و برخی از مناطق ویژه اقتصادی کشور از امکانات ورزشی خوبی حتی در سطح جهانی برخوردار هستند و این زیرساخت ها می تواند به ورزش قهرمانی کشور کمک کند. بخشی از وظیفه منطقه آزاد و تجاری در حوزه گردشگری است و ورزش یکی از شاخه های اصلی صنعت گردشگری است و حوزه ورزش قهرمانی گردش اقتصادی بسیار بالایی دارد.

وی با تاکید بر توسعه زیرساخت ها و امکانات ورزشی در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی کشور گفت: در برخی از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فضاهای ورزشی به گونه ای فراهم شده است که بتوان فوتبال ملی را برگزار کرد. مسابقات تنیس، اتومبیل رانی و غیره در فوتبال، صنعت نفت آبادان و ملوان بندر انزلی از تیم های مورد حمایت منطقه آزاد آبادان و انزلی هستند.

دبیر شورای بزرگ مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به رویکرد دولت برای حمایت از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، گفت: دولت سیزدهم برای مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی دو ویژگی دارد که از جمله آنها می توان به این موضوع اشاره کرد. بهشت سرمایه گذاری و تیم ملی اقتصاد بین الملل جمهوری، ایران اسلامی را باور دارند و این منطقه را بهترین کانون و هدف سرمایه گذاری می دانند.

وی بیان کرد: همچنین یک سوم صادرات غیرنفتی کشور از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور انجام می شود و بیش از 70 درصد ترانزیت کشور به این مناطق اختصاص دارد و بخش عمده آن نیز خارجی است. سرمایه گذاری هایی که وارد کشور می شود در این حوزه انجام می شود، بر این اساس دولت به مناطق ویژه و آزاد اختصاص دارد و مناطق آزاد و ویژه را موتور محرکه اقتصاد کشور می داند.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: در این راستا لایحه ای در دست تهیه است که مراحل نهایی را طی می کند و به این ترتیب این لایحه یک بازگشت اساسی است. به نظریه پایه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی.

وی بیان کرد: طی 30 سال گذشته مناطق آزاد و ویژه در کشور ایجاد شده است که متأسفانه انحرافات قانونی از آنچه که تئوری منطقه است وجود دارد و با ارسال این لایحه به دولت و تصویب مجلس آن را فراخوانده است. تئوری حقوقی و همه انحرافات اساسی و تغییر کلاسیک با هدف این منطقه کمک شایانی به متولیان منطقه آزاد که بخشی از آنها بخش خصوصی هستند و نیز بسیار خواهد بود. منافع برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی

عبدالملکی افزود: زیرساخت های اساسی، استانداردها و طراحی روز دنیا در منطقه ویژه اقتصادی در سرزمین ایران (جزایر) فراهم شده و علاوه بر آن سرمایه گذاری های قابل توجهی در زمینه روبنایی و بهره برداری صورت گرفته است.

وی بیان کرد: این ظرفیت در این منطقه ویژه برای استفاده ایرانیان از ایجاد و حتی مسکن هر چند محدود و تفریحی، ورزشی، علمی و غیره فراهم شده است.

به گزارش میجیک، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ایران زمین (جزیره) زرندیه نیز در این آیین گفت: مجموعه ورزشی کارتینگ 2500 متری این منطقه ویژه بزرگترین مجموعه ایران و یکی از استانداردترین هاست. مجموعه ای در خاورمیانه که می تواند مسابقات بین المللی و جهانی برگزار کند

سید جواد موسوی با اشاره به اینکه فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی در بازدید خود به این مجموعه استانداردهای سطح A در زمینه ایمنی و توپوگرافی اعطا کرده است، افزود: با استفاده از این طرح آمادگی ادامه رقابت در سطح حرفه ای (کشوری) را دارد. و مسابقات بین المللی) و آماتورها (با حضور عموم) به صورت 24 ساعته در مجموعه به عنوان خدمات گردشگری و تفریحی مطابق با سیاست دولت. این طرح با مشارکت گروه مالی بانک گردشگری راه اندازی شده است.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی ایران (جزیره) زرندیه تنها منطقه ویژه گردشگری کشور است که فازهای مختلف آن در بخش هایی مانند مجتمع های تجاری، تفریحی، ورزشی و مناطق ویژه، دهکده های ویژه و گلف، ویلاهای موضوعی در حال ساخت است. سرمایه گذاری بخش خصوصی

موسوی افزود: این منطقه ویژه اقتصادی به مساحت یک هزار و 400 هکتار در مرز استان تهران و مرکز قرار دارد و بخش خصوصی تاکنون بیش از 120 هزار میلیارد ریال برای زیرساخت های آب، فاضلاب، برق، گاز و … هزینه کرده است. راه ها و آماده سازی زمین سرمایه گذاری و تکمیل تمامی این زیرساخت ها به 50 هزار میلیارد ریال دیگر نیاز دارد.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی ایران (جزیره) پس از افتتاح، توانایی ایجاد 120 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در حوزه گردشگری به ویژه خدمات تفریحی و ورزشی را دارد.

لایحه اصلاح قانون مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراحل پایانی خود قرار دارد

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا