قطع شدن برق صنایع به ضرر تولید و اقتصاد تمام می‌شود

اقتصاد | برق صنایع

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت باید برای جلوگیری از قطعی برق در صنایع علاوه بر حفظ برق خانگی تلاش جدی کند و آن را در اولویت قرار دهد.

حمیدرضا صالحی در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: در سال های گذشته با درگیری هایی در صنعت برق در کشور مواجه بودیم. به این ترتیب در تابستان میزان مصرف برق از میزان تولید بیشتر می شود. با توجه به اینکه دولت و مسئولان در اولویت قرار داده اند نباید برق منازل قطع شود، بنابراین چاره ای جز قطع برق صنایع نیست.

وی با اشاره به زمان بندی اعلام شده از سوی وزارت نیرو برای قطع برق در این صنعت در سال گذشته، گفت: حدود یک سوم برق تولیدی کشور به صنعت بالای یک مگاوات اختصاص یافته است. یعنی اگر تولید و مصرف برق را حدود 341 میلیارد کیلووات ساعت در نظر بگیریم، حدود 120 میلیارد کیلووات ساعت برق برای صنایع بالای یک مگاوات مصرف می شود. این عدد مقدار کمی نیست و وقتی کاهش می‌یابد، عملاً تولید از برق به محصولات، ارزش افزوده یا صادرات یا تامین خوراک برای حلقه‌های پایین دستی تبدیل می‌شود، خطر دارد.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی تهران با اشاره به نوع برنامه ریزی های انجام شده توسط سایر کشورها در این زمینه، تصریح کرد: سایر کشورهایی که در زمینه اقتصاد و صنعت پیشرفت کرده اند، برق مصرفی خانگی را برق و برق صنعتی را تولید و تبدیل می نامند. . برق.. در این کشورها برق صنعتی ارزانتر از برق خانگی تامین می شود و دلیل آن این است که برق صنعتی ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می کند و درآمد مالیاتی بیشتری برای دولت ایجاد می کند.

صالحی به نام سال جاری نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات برای تحقق این شعار تلاش برای خاموش نشدن برق صنعتی است. در این صورت تغییر نگرش و رویکرد دستگاه های سیاست گذار نسبت به تامین برق از صنعت ضروری است. البته راه حل هایی برای رفع عدم تعادل برق مانند تسهیل سرمایه گذاری خصوصی در منطقه وجود دارد. در غیر این صورت بن بست صنعت باعث کاهش تولید، اشتغال و صادرات می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا