شوک ارزی جنگ یمن و آمریکا گذراست/ مردم تصمیم هیجانی نگیرند

آمریکا | شوک ارزی

یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه اتفاقاتی مانند حادثه تروریستی کرمان و بمباران یمن توسط آمریکا و انگلیس معمولا تاثیر روانی بر قیمت دلار دارد، گفت: بر اساس با تجربه چند ماه گذشته بانک مرکزی توانایی خوبی در کنترل بازار ارز دارد و نوسانات آن در حال تغییر است. مردم نیز باید درک کنند که این افزایش نرخ ارز موقتی است و کنترل خواهد شد.

مسعود دانشمند -عضو اتاق بازرگانی ایران- در گفت وگو با میجیک، با اشاره به تأثیر روانی اتفاقات جدید در کشور و جهان که معمولاً بر قیمت دلار تأثیر روانی دارد، گفت: نفت می فروشیم. در پایانه خارک، این رویداد قرمز دریا کاهش یافته و ظاهرا ادامه دارد و باعث افزایش قیمت حمل و نقل برای مصرف کنندگان نهایی شده است.

وی افزود: چون کشتی ها سفر می کنند حدود 20 روز بیشتر طول می کشد. اگر اجاره کشتی حدود 50 هزار دلار باشد در این شرایط حداقل یک میلیون دلار اجاره بها افزایش می یابد و مصرف کننده نهایی این افزایش اجاره را پرداخت می کند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: اتفاقی که در بازار ارز ما می افتد جای تعجب دارد. متاسفانه گاهی در این شرایط افراد سریع و احساسی تصمیم می گیرند و دلار می خرند و کسانی که دلار دارند سعی می کنند آن را نگه دارند.

دانشمند گفت: اگر دولت تسلیم این شوک دلاری نشود و بانک مرکزی مداخله کافی برای تعدیل و تثبیت قیمت داشته باشد، از این موج عبور خواهیم کرد و مشکلی به خاطر ماجرای جنگ یمن و آمریکا وجود نخواهد داشت. . مثل تصادف تروریسم در کرمان موقتی است. ما تجربه قطعنامه 598 را داشتیم که قیمت دلار در طول روز کاهش زیادی پیدا کرد و عده ای سکته کردند و به بیمارستان رفتند، اما پس از مدتی سطح دلار به جای خود برگشت و هیجانات پایین آمد، زیرا آنجا چیز خاصی نبود در اقتصاد اتفاق می افتد.

یکی از اعضای اتاق بازرگانی در پایان گفت: بانک مرکزی بر اساس تجربه چند ماه گذشته توانایی خوبی در کنترل بازار ارز و نوسانات آن دارد. مردم نیز باید درک کنند که افزایش نرخ ارز موقتی است و کنترل خواهد شد، زیرا افزایش نرخ ارز در روز گذشته لذتی است که برطرف می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا