سهم دلار در ذخایر جهانی رکورد ۲۸ ساله را شکست

ذخایر جهانی | سهم دلار

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که سهم دلار از ذخایر جهانی به پایین‌ترین سطح خود در ۲۸ سال گذشته رسیده است.

به گزارش میجیک به نقل از بیزینس، بر اساس آخرین داده های صندوق بین المللی پول، روند تنوع ارزی از دلار در سطح جهان رو به افزایش است.

آمارهای ردیابی شده توسط آژانس مستقر در واشنگتن نشان می دهد که سهم دلار از ذخایر رسمی طلا و ارز خارجی در سه ماهه چهارم سال 2022 به 58 درصد کاهش یافته است که پایین ترین سطح در سه دهه اخیر است.

بر اساس گزارش ها، این حرکت تدریجی بوده و سهم دلاری از ذخایر ارزی بانک مرکزی هم اکنون تقریباً در حد آخرین بار در سال 95 است.

در سال‌های اخیر، وضعیت دلار به‌عنوان ارز غالب جهان به‌دلیل نگرانی‌ها در مورد افزایش بدهی آمریکا و تحریم‌های گسترده که از این ارز به‌عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند، تضعیف شده است.

به گفته استفان جن، مدیر عامل شرکت Eurizon SLJ Capital Limited، این تغییر زمانی که نرخ ارز تعدیل می شود مشهودتر است.

وی گفت: آنچه در سال 2022 اتفاق خواهد افتاد کاهش شدید سهم دلار به صورت واقعی است.

به گفته جن، این اقدام شدید باعث شده است که کشورهایی مانند عربستان سعودی، چین، هند و ترکیه برای تنوع بخشیدن به ذخایر خود از سایر ارزها تجدید نظر کنند.

بر اساس گزارش بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS)، سهم یوان از تجارت جهانی فارکس خارج از بورس از تقریباً صفر 15 سال پیش به هفت درصد افزایش یافته است.

وی افزود: اکنون بانک های مرکزی جهانی به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی های خود، جمع آوری بدهی های شرکت ها، دارایی های واقعی مانند املاک و مستغلات و سایر ارزها هستند.

مارک تینکر، مدیر عامل Toscafund هنگ کنگ گفت: «دلارزدایی یک فرآیند مداوم است و دلار کمتری در سیستم جهانی استفاده خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا