سرمایه گذاری ۸ میلیارد دلاری در چابهار

سرمایه گذار | سرمایه گذاری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از سرمایه گذاری هشت میلیارد دلاری در این منطقه در سال گذشته خبر داد.

امیر مقدم در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: حاصل اقدامات انجام شده در حوزه جذب سرمایه در سال گذشته، مجموع سرمایه گذاری انجام شده از 4.9 میلیارد دلار در پایان سال 1400 به 8 میلیارد دلار در پایان سال 1401 و برای سال 1402 بوده است. هدف گذاری شده است که این رقم به 14 میلیارد دلار برسد.

وی افزود: از مجموع هشت میلیارد دلار سرمایه گذاری، دو میلیارد دلار در حوزه انرژی های پاک جذب شده است. ساخت کارخانه تولید سلول خوشیدی در منطقه آزاد آغاز شده است، این نیروگاه از ابتدا تا انتها ظرفیت تولید سلول های خورشیدی را دارد و می تواند سلول هایی را برای تولید برق سالانه 5000 مگاوات از انرژی خورشیدی تولید کند. این مجتمع در حین ساخت برای 5000 نفر اشتغالزایی کرده و پس از بهره برداری برای 3000 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می کند. فاز اول کارخانه تولید سلول خوشیدی در سال 1404 و آخرین فاز در سال 1407 به بهره برداری رسید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: یکی دیگر از موارد برجسته، تامین 800 میلیون دلار سرمایه گذاری در حوزه صنایع سنگین و فولاد است. همانند ماه پایانی سال، مقدمات این سرمایه گذاری مستقیم توسط یک شرکت کنسرسیومی با 80 درصد سرمایه گذاری خارجی و 20 درصد سرمایه گذاری داخلی در صنعت فولاد انجام شد و پیش بینی می شود در ابتدا این پروژه وارد فاز اجرایی شود. نیمی از سال جدید این پروژه پس از بهره برداری 3.5 میلیون تن ظرفیت تولید فولاد کشور را افزایش می دهد و برای 6000 نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد می کند.

آغاز پروژه 2.5 میلیارد دلاری تامین و انتقال آب شیرین شده به سه ولایت شرقی

مقدم تشویق و ترغیب سرمایه گذاران و تسهیل مسیر سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی را از اقدامات انجام شده در سال گذشته عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال ایجاد تفاهم نامه، تامین زمین و اعطای مجوزهای لازم برای شروع فاز اولیه است. از پروژه بزرگ تامین و انتقال آب شیرین کن به سه استان شرقی کشور با اولویت تامین آب مورد نیاز چابهار با ظرفیت نهایی 2.4 میلیون متر مکعب در روز و به ارزش بیش از 2.5 میلیارد دلار به بهره برداری رسید. برنامه کار. پروژه ای که چهره اقتصادی و اجتماعی شرق کشور را بهبود می بخشد. همچنین پروژه آب شیرین کن و آب شیرین کن مربوط به پارک پتروشیمی نگین مکران به میزان 110 هزار مترمکعب از سال گذشته آغاز شد.

وی افزود: از دیگر اقدامات انجام شده با محوریت توسعه زیرساخت ها، در زمینه تامین شبکه های آبرسانی است. بطوریکه پروژه احداث شبکه انتقال و توزیع آب روستای بزرگ تیس به عنوان بزرگترین روستای منطقه با مبلغ اولیه 900 میلیارد ریال به اتمام رسید. همچنین پرداخت بیش از 60 درصد مطالبات پیمانکار و احیای پروژه های عمرانی منطقه، توسعه زیربنای لجستیک و حمل و نقل با استفاده از 4000 متر مربع انبار سرپوشیده، توسعه زیرساخت های برق منطقه آزاد با اولویت منطقه صنعتی و تولید و تکمیل یک طرح جامع مطالعه منطقه آزاد، تصویب اولیه نیز یکی از اقدامات انجام شده در سال گذشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار همچنین اجرای ساختار حفاظتی اراضی منطقه آزاد را برای جلوگیری از مصادره اراضی و حفظ و حراست از اراضی ملی و مستندسازی اراضی برشمرد و افزود: این اقدام در راستای احترام به اموال و اموال است. امنیت سرمایه گذاران تهیه نقشه کاداستر اراضی محدوده الحاقی منطقه آزاد به مساحت تقریبی 68 هزار هکتار و انتقال اسناد مالکیت به نام سازمان منطقه آزاد از طرف دولت. جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به پایان رسید.

مقدم درباره اقدامات انجام شده برای تسهیل سرمایه گذاری در چابهار نیز بیان کرد: چابهار سرزمینی پاک و قدرتمند برای توسعه فعالیت های اقتصادی است و به همان اندازه که روند کسب و کار در این حوزه تسهیل شود، شاهد سرمایه گذاری بیشتر در چابهار هستیم. بنابراین در گام اول سه مرحله «افزایش تفاهم نامه ها و قراردادهای سرمایه گذاری با انعقاد قرارداد برای پروژه های بزرگ و محرک»، «جذب سرمایه گذار و تکمیل قرارداد در زمینه تولید انرژی پاک» و «راه اندازی منظم خط کشتیرانی از چین به چابهار. عملیاتی است.

وی ادامه داد: در گام بعدی «به دنبال و تلاش برای رفع موانع تولید و راه اندازی مجدد واحدهای تولیدی متوقف شده»، «جذب بیش از 100 درصدی بودجه مصوب در بخش درآمد و منابع» و «ایجاد خط سبز» در چابهار. سفارشی برای فعال اقتصادی» با توجه به سابقه خوب و سطح فعالیت این امر انجام می شود. و در نهایت برنامه ریزی برای تامین زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای آپارتمانی با استانداردهای روز برای طبقه متوسط ​​جامعه، برنامه ریزی و اقدام در جهت تدوین بسته های حمایتی واحدهای تولیدی و برنامه ریزی برای تسهیل و تسریع امور مربوط به سرمایه گذاران و کاهش فرآیندها و دستورالعمل ها. . دستور کار در سال 1401 قرار می گیرد. مجموعه ای از اقدامات امیدوارکننده که روند جذب سرمایه به چابهار را تسهیل می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا