رکاب زدن در جاده باطل! / سقوط آزاد با دوچرخه به ته چاه ناکامی

شکست خورده، تنها دستاورد ایران در تایلند

دوچرخه

تیم دوچرخه سواری جاده ایران در رده های جوانان، بزرگسالان و زیر 23 سال حضور داشت اما در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 موفق به کسب مدال نشد و این دومین بار در 10 سال گذشته است که ایران بدون مدال مانده است. در بخش جاده

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، چهل و دومین دوره مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی آسیا، بیست و نهمین دوره مسابقات دوچرخه سواری قهرمانی جوانان آسیا و یازدهمین دوره مسابقات پارا دوچرخه سواری قهرمانی آسیا از 27 تا 23 خردادماه در تایلند برگزار شد.

تیم ایران با 7 دونده مرد و 5 دونده زن در این مسابقات شرکت کرد که نتیجه این ارسال 12 نفره حتی یک مدال برای ایران کسب نکرد. تیم دوچرخه سواری جاده ایران در رده های جوانان، بزرگسالان و زیر 23 سال حضور داشت اما در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 موفق به کسب مدال نشد و این دومین بار در 10 سال گذشته است که ایران بدون مدال مانده است. در بخش جاده ایران در مسابقات قهرمانی آسیا 2014 در بخش جاده مدالی کسب نکرد.

نتایج ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به شرح زیر است:
آزمایشات ترکیبی: (حسین عسگری، بهنام آرین، آیدین علیاری، سمیه یزدانی، ماندانا دهقان و ریحانه خاتونی) هفتم

قسمت مردانه
تایم تریل انفرادی جوانان: (پوریا یعقوبی) هفتم
تایم تریل انفرادی بزرگسالان: (حسین عسگری) شانزدهم
تایم تریل انفرادی زیر 23 سال: (رامیار قوامی) دوازدهم
تاب آوری جوانان: (پوریا یعقوبی) ۱۳
استقامت در جاده در 23 سالگی: علی لبیب دهم و رامیار قوامی مسابقه را تمام نکردند.

بخش زنان
تایم تریل انفرادی جوانان: (ساناز ایران منش) هفتم
تایم تریل انفرادی بزرگسالان: (سومیا یزدانی) مسابقه را تمام نکرد.
استقامت جوانی: (ساناز ایران منش) نوبت دوازدهم
استقامت جاده بزرگسالان: (ماندانا دهقان) 39، (سمیا یزدانی) 48، (ریحانه خاتونی) 63 و (پریسا مجنونی) ایران مسابقه را به پایان نرساندند.

عملکرد تیم اتومبیلرانی ایران در مسابقات جاده ای فراتر از یک فاجعه بود. در حالی که فدراسیون قبل از اعزام این تیم به تایلند مدعی شده بود که فقط دوندگانی را به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام می کند که شانس کسب مدال داشته باشند، نه تنها 12 دونده مدال نگرفتند، بلکه 3 دونده ایرانی نیز به مدال نرسیدند. خط پایان شاهد اتفاقات مکرر و خنده دار سالهاست که طنز تلخی درباره شناگران ایرانی وجود دارد که احتمال غرق شدن در مسابقات بین المللی و برون مرزی را دارند! اما حالا این کنایه از استخر به جاده و پیست هم سرایت کرده و شاهد بوده ایم که در هر تورنمنت احتمال 100 درصد نرسیدن دونده ایرانی به خط پایان وجود دارد!

رکاب زدن به روش اشتباه!  / سقوط آزاد با دوچرخه به ته چاه شکست خورده

** کلاه فاجعه در تایلند

فاجعه تایلند فراتر از این است. شکست مطلق مسابقه و نرسیدن 3 دونده به خط پایان، موفقیت در مقابل این فاجعه محسوب می شود! در تایلند 3 اتفاق عجیب برای تیم ملی اتومبیلرانی ایران افتاد که بدون شک حتی در یک مسابقه محلی هم امکان ندارد!

پنچر شدن یک راکب، دیر آمدن دیگری به مسابقه و بدتر از آن جریمه عدم رعایت مقررات در این سطح ثابت می کند که مسابقه ایرانی نه تنها از نظر فنی سطح اول باخته است و سقوط آزاد را تجربه کرده است، بلکه در اصل بدیهیات، شایسته و دور از ذهن نیست که بتواند یک رسوایی بزرگ بسازد و به یک شوخی خاص و عمومی تبدیل شود.

ابتدا سمیه یزدانی در روز چهارم مسابقات در تایم تریل انفرادی دچار پنچری شد و به دلیل این نقص فنی از مسابقات خارج شد و به خط پایان نرسید. وقوع چنین اتفاقی در مسابقات بین المللی یکی از معجزات است و نشان از فرسودگی تجهیزات دوچرخه سواران ایرانی دارد. عجیب اینکه به نظر می رسد مسئولان تیم ایران تجهیزات دوومیدانی ایرانی را قبل از مسابقه بررسی نکردند که این اتفاق افتاد.

** ما همه دیر آمدیم!

حادثه دوم اما عجیب تر و فاجعه بارتر بود. در روز پنجم مسابقات و در مسابقات تایم تریل انفرادی آقایان، حسین عسگری با دقایقی تأخیر در خط شروع مسابقات به مقام شانزدهم دست یافت، اتفاقی بسیار عجیب و غافلگیرکننده بود. مسئولان فدراسیون دوچرخه سواری مدعی شدند دیر آمدن رکابزن ایرانی به مسابقه تقصیر میزبان بوده که تغییر زمان مسابقه را اعلام نکردند. باید پرسید چرا این کم اطلاعاتی فقط در تیم ایران اتفاق افتاده و چه کسی باید پاسخگوی این موضوع باشد؟

رسول اسدی رئیس فدراسیون به تشریح این اتفاق عجیب پرداخت و گفت: مسئولان مسابقات تغییر زمان بازی را برای همه تیم ها به جز ما اعلام کرده اند و به طور رسمی چیزی به ما اعلام نشده است. آنها فقط به نصب اطلاعیه روی تابلوی مسابقات بسنده می کنند و تیم ما تنها کسی است که از تغییر ساعت اطلاعی ندارد! اعتراض کردیم اما داور مسابقه قانع نشد که تغییر ناگهانی زمان مسابقه مشکل دوچرخه سوار نیست و به همین دلیل 4 دقیقه از زمان شروع مسابقه را از دست داد.

این جمله که عقل بدتر از گناه است و پای چوبی از چندین کیلومتر نمایان است. مجید ناصری، داور بین المللی مسابقه ایرانی که در تایلند عضو هیئت ژوری است، ادعای فدراسیون را رد کرد و گفت: مسابقات تایم تریل انفرادی طبق برنامه و در همان تاریخ اعلام شده آغاز و برگزار شد و هیچ تغییری ایجاد نشد. . برنامه. ضمناً آخرین اطلاعات مربوط به مسابقات در موضوعات مختلف بر روی تابلوی اعلانات درج خواهد شد تا تمامی تیم ها، مسئولین، ورزشکاران و مربیان مطلع شوند.

در نهایت عسگری در رده شانزدهم این رقابت ها قرار گرفت و علیرغم ناکامی عسگری در مسابقه تایم تریل انفرادی به دلیل دیر رسیدن، مقایسه رکورد عسگری با سایر رانندگان ثابت می کند که کسب مدال عسگری تقریبا غیرممکن است و فقط صعود می کند. تا شکست نخورد.. فاصله رکورد عسگری با مدال آوران با اینکه 4 دقیقه زودتر از رقبای خود مسابقه را شروع کرد باز هم مدال نگرفت!

رکاب زدن به روش اشتباه!  / سقوط آزاد با دوچرخه به ته چاه شکست خورده

**ما متفاوت هستیم!

گاف های تیم اعزامی ایران به همین جا ختم نشد و سومین اتفاق عجیب برای تیم اعزامی ایران در این رقابت ها افتاد تا یک هت تریک شکست را تکمیل کنند. آیدین علیاری یکی از دوچرخه سواران مرد ایرانی در ششمین روز از رقابت های آزمایشی تیمی فرمی مشابه سایر بازیکنان تیم نداشت تا ایران 250 فرانک سوئیس جریمه شود. آستین آیدین علیاری با بقیه فرق داشت و داور این تورنمنت که اهل چین است قاطعانه عمل کرد و او را 250 فرانک سوئیس یعنی حدود 250 دلار جریمه کرد.

رنگ بازو و لباس علیاری با بقیه متفاوت بود و داور چینی 250 هزار فرانک برای تیم ایران جریمه کرد. به طرز تکان دهنده ای، کارکنان دیده بان ایران این حادثه را تکذیب کردند. ظاهرا نمی دانستند لباس تیم ها باید یکدست باشد و کمیته برگزاری مسابقات در پاسخ به تیم ایران که همه لباس ها یکسان باشد. این حادثه به قدری عجیب و شگفت انگیز است که غیرقابل باور است.

تفاوت لباس یکی از اعضای تیم ایران با سایرین چیزی است که حتی در یک نگاه هم به چشم می خورد و نشان از بی توجهی و بی مسئولیتی مسئولان تیم حتی اگر داشته باشد دارد. واقعه آشکار رخ داده است، آنها آن را ندیده اند و از چشمان خود دور می مانند. توضیحات مسئول فدراسیون در این خصوص از توضیحات قبلی هم عجیب تر است و کمیته مسابقات را متهم به سخت گیری کردند! در واقع، آنها از کمیته برگزاری انتظار داشتند که به یکی از اعضای تیم اجازه دهد با لباسی متفاوت و ناهماهنگ رقابت کند! شاید مسئولان تیم ایران با تماشای بازی والیبال لیگ ملت ها که همزمان با این رقابت ها برگزار شد و با دیدن حضور یک بازیکن (لیبرو) در تیم والیبال با لباسی متفاوت، ناگهان این فکر به ذهنشان خطور کرد. آنها که بهتر است این کار را در بازی نیز اجرا کنند.

رکاب زدن به روش اشتباه!  / سقوط آزاد با دوچرخه به ته چاه شکست خورده

** لطفا از تعریف و تمجید خودداری کنید

اینکه در هر مسابقه اتفاقات عجیبی فقط برای تیم ایران بیفتد غیرقابل قبول است. در مسابقات دوچرخه سواری کوهستان قهرمانی آسیا مدیر تیم ایران شماره ورزشکار را در هتل گذاشته است و در مسابقات جاده قهرمانی آسیا نیز سرپرست و مربی لباس ورزشکار و زمان مسابقه را چک نکردند. همه اینها عدم مدیریت صحیح فدراسیون و مسئولان هیئت را نشان می دهد.

آنچه از اتفاق عجیب تیم اعزامی مشخص است، ناکارآمدی برخی از مسئولان اعزامی است که نمی توانند به ساده ترین اطلاعات دسترسی داشته باشند و ظاهرا فقط گردشگران هستند. در این مشکل، رئیس فدراسیون مشکل دارد، چرا فردی را در تیم قرار ندهیم که احساس مسئولیت و توانایی بیشتری داشته باشد؟

اولین وظیفه سرپرست و مربی تیم بررسی مشکلات روتین هر تیم قبل از مسابقه است و اگر سرپرست و مربی نباید به این مشکلات اهمیت دهند پس چرا باید به آنها پول پرداخت شود و چرا باید با آنها اعزام شوند. تیم؟ بدتر از آن این است که ماموران در مواجهه با رسوایی طوری رفتار می کنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده و اشتباه طبیعی است! فدراسیون باید تعریف و تمجید از افراد را کنار بگذارد و به جای مهربانی و آسایش با افراد خاطی و گردشگرانی که فاجعه را رقم زدند و مایه ذلت ایران در عرصه بین المللی شدند برخورد جدی کرد.

** سقوط آزاد فنی

جدا از مشکلات حاشیه ای که برای تیم ایران در مسابقات پیش آمد و مایه شرمساری بود، از نظر فنی، مسابقه ایران عملکرد ضعیف و ناامیدکننده ای داشت. دوچرخه های ایرانی همیشه در بخش جاده رقابتی بوده اند و با توجه به شرایط بدنی دوچرخه سواران، همیشه در مسابقات جاده ای خوب هستند و رقیبان جدی هستند. در واقع مدال‌های ایران همیشه بیشتر در بخش جاده بوده تا در پیست، اما ناکامی مطلق در مسابقات قهرمانی آسیا ثابت می‌کند که چقدر در این بخش سقوط کرده‌ایم. مدال نگرفتن تیم ایران در رده جوانان و زیر 23 سال نشان می دهد که در بحث حمایت و پایه استعداد نداریم و دور باطل ناکامی ادامه خواهد داشت. اعزام دوچرخه سوار 48 ساله به مسابقات ضعف دوچرخه سواری ایران را در بخش جاده به خوبی نشان می دهد و از قضا عسگری 48 ساله با وجود 4 دقیقه تاخیر بهترین نتیجه را کسب کرد!

با توجه به نتایج مسابقات قهرمانی آسیا در تایلند باید منتظر ادامه ناکامی در بازی های آسیایی هانگجو باشیم. رقیب ایران در مسابقات قهرمانی آسیا هم در بازی های آسیایی است و با این شرایط دیگر امیدی به موفقیت و مدال نیست. فراموش نکنید که سطح فنی بازی های آسیایی از مسابقات قهرمانی آسیا بالاتر است و از آنجایی که بازی های المپیک پیشرفت کرده است، همه ورزشکاران در بهترین حالت خود وارد مسابقات می شوند.

دوچرخه سواری ایران در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا بدون مدال ماند و مطمئنا این ماجرا در هانگژو 2022 نیز تکرار خواهد شد. ناکامی تیم ملی دوچرخه سواری در مسابقات قهرمانی آسیا ثابت می کند که چقدر در این رشته پیشرفت کرده ایم. با این نتایج باید منتظر شکست دیگری در بازی های آسیایی هانگژو باشیم.

دکمه بازگشت به بالا