رونمایی مصحف مشهد رضوی – میجیک

در این مراسم با حضور حجه الاسلام و المسلمین حاج سید جواد شهرشتانی نماینده ولی فقیه حضرت آیت الله العظمی سیستانی و به همت چندین ساله معظم له این قرآن به صورت فاکس چاپ شد. اصل.)، و با حضور تولیت آستان. قدس سره و بیش از چهارصد نفر از چهره های علمی حوزه ها و دانشگاه ها و قرآن پژوهان، مصحف با ظاهری زیبا و تقریباً منحصر به فرد اعلام شد.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
یکی از علوم و معارف معروف در بحث علوم قرآنی، خواندن و کتاب یا به عبارتی روش کتابت قرآن است و برای درک دقیقتر ابعاد سابق رایج در ابتدای قرن اسلامی و. روش نگارش، یکی از مهم ترین منابعی که می توان از آن استفاده کرد، قرآن و کتب قدیمی در کنار منابع روایی است.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
البته تحقیقات در این زمینه اطلاعات دقیق تری را ارائه می دهد و خوشبختانه تقریباً 200 نسخه قدیمی در کتابخانه های مختلف داریم و این تحقیق می تواند بینش روشن تری نسبت به کتابت، کتابت و قرائت قرآن ارائه دهد. بیایید روند کتابت قرآن را آغاز کنیم.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
اهمیت انتخاب این مصحف شریف که به امیرالمومنین علی (ع) داده شده، از مقدس ترین و نورانی ترین انتساب هاست و دوم این که قدمت و متعلق به قرن اول اسلام است. و همچنین اینکه این مصحف در مقایسه با سایر مصحف ها تقریبا کامل و کامل است.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
مصحف مشهد رضوی عنوان قدیمی ترین نسخه قرآن به خط قدیم حجازی از قرن اول هجری قمری است که در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می شود. این نسخه در 252 برگ به جا مانده است که بیش از 95 درصد قرآن را در بر می گیرد.

وقف نامه ابتدای مصحف رضوی مشهد نشان می دهد که این قرآن توسط یکی از قاریان اهل سنت نیشابور در اواخر قرن پنجم هجری به حرم مطهر امام رضا در مشهد وقف شده و در کتابخانه نگهداری می شود. آستان قدس رضوی. از آنجایی که خواهد شد
متن تقدیم نامه به شرح زیر است:

این قرآن است
و او همانا امیرالمؤمنین است
علی بن ابی طالب علیه السلام
وقف علی مشهد السید امام السعید
الشهید ابی الحسن علی بن موسی الرضا
خدا رحمتش کند
موضوع بالتوس مزاحمت مالک است
علی بن ابی التقسی مقره السراوی
نزدیک به خداوند متعال
و از خداوند منان دعا می کنم
و کتیبه…

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
امروزه نسخه مستقلی از قرن اول در جهان وجود ندارد که حاوی این جلد از متن قرآن باشد.
در این مراسم پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری بین المللی جناب آقای سید علی حسینی، حجت الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی مسئول کتابخانه آستان قدس رضوی توضیحاتی در مورد فعالیت ارائه کرد. کتابخانه آستان قدس.
وی خدمت به بارگاه مطهر رضوی را توفیق بی نظیری دانست و هرچه در این باره گفته می شود عدالت رعایت نشده است و با بیان اینکه در تاریخ آستان مقدس رضوی قدیمی ترین مرکز فرهنگی نزدیک مرجع حضرت رضا علیه السلام کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: اگر به دنبال موفقیت فرهنگی، علمی، اجتماعی و به طور کلی سلامت جامعه هستیم، باید به کتاب و کتابخوانی اهمیت بیشتری دهیم.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
وی با اشاره به اینکه ماموریت سازمان باید متناسب با ساختار آن باشد، گفت: رسالت سازمان کتابخانه ها تاکید بر روند علمی شدن امور در بخش های مختلف این سازمان است.
وی با ارائه آماری از منابع موجود در بخش های مختلف این سازمان و نگارش برنامه های انجام شده در دوران تصدی افزود: در این مدت در برنامه ریزی ها بیشترین خرد را در نظر گرفتیم; زیرا اهداف و استراتژی ها نسبتاً واضح است.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
حجت الاسلام سید جلال حسینی در پایان با اشاره به نقش مهم کتابخانه در ساماندهی سبک زندگی اسلامی خاطرنشان کرد: نباید کتابخانه را مکانی برای کتابخوانی بدانیم و اگر کتابخانه در سبک زندگی مردم به ویژه تأثیری نداشته باشد. جوانان، پس ما به نتیجه نرسیده ایم.
حجت الاسلام حسینی در بیان بخشی از برنامه مدیریت سازمان کتابخانه، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، رسالت اصلی کتابخانه در عصر جدید را الگوسازی، ستادی و شبکه ای دانست و افزود: : توجه بیشتر به بیت المال، ارتباط بیشتر با مرکز علمی و حوزه علمیه و امکان استفاده آسان محققان از منابع ارزشمند این سازمان به عنوان بخشی از برنامه آینده.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی

سپس جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدوی راد یکی دیگر از محققین مشهور قرآن ایران و دانشیار دانشگاه تهران و دبیر جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران. ، کلماتی غنی و گرانبها برای احیای قرآن به خط ائمه معصومین علیهم السلام و تفاوت خط در این قرن بیان کنید. از این رو در قرون بعد با تحقیق علمی بدون شایستگی سخنان و تحقیقات کارشناس قرآن همه حاضرین در مراسم را به تفکر دقیق و جامع واداشت. تا زمانی که اکثر شرکت کنندگان در سالن کنفرانس را وادار به موافقت و تمجید از یافته های تحقیق کرد.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
سپس جناب آقای دکتر کریمی نیا، قرآن پژوه که هفت سال است به جمع آوری قرآن می پردازد، مطالبی را همراه با فیلم کوتاهی از اندیشمندان، قرآن پژوهان، فعالان دینی و … ارائه نمودند.
دکتر کریمی نیا پژوهشگر قرآن ضمن سخنانی در این مراسم درباره جزئیات این قرآن گفت:
قرآن کریم با حجم 252 صفحه کامل‌ترین مجموعه نسخه‌های قرآن به خط حجازی قرن اول هجری در جهان است و نسخه‌ای است که 95 درصد نسخه‌های قرآن را در خود جای داده است.
وی افزود: با بررسی ویژگی‌های متن قرآن، ویژگی‌های نگارش و همچنین ویژگی‌های املایی، تفاوت‌های قرائت و چینش حروف قرآن و در نهایت بر اساس آزمون کربن 14 مورد بررسی قرار گرفت. مشخص شد که قسمت اصلی این نسخه از قرآن کریم در قرن اول هجری قمری نوشته شده است.
وی خاطرنشان کرد: قرآن «مشهد الرضویه» نام دو نسخه از قرآن به خط قدیم حجازی، قرآن حجازی است که در کتابخانه حرم مطهر رضوی نگهداری می شود. و تمام حروف قرآن را کامل و شامل شود.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
وی تصریح کرد که قرآن مسیحة الرضویه بر روی ورقه ای چرمی به ابعاد 50×35 سانتی متر در مدینه یا کوفه نوشته شده است.

دکتر کریمی نیا با بیان اینکه قرآن حجازی قدیمی ترین قرآن جهان است و تعداد آن بسیار کم است، گفت: بیش از 50 نسخه در جهان وجود ندارد و تنها چند برگ از آن باقی مانده است، در حالی که این نسخه. کامل ترین آیه قرآن و شامل 95 درصد سوره ها و آیات است.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
دکتر کریمی نیا در ادامه خاطرنشان کرد: «قرآن مشهد رضوی» با مقدمه و توضیح به زبان عربی و انگلیسی توسط مؤسسه آل البیت وسلم به منظور احیا منتشر می شود.
وی افزود: این قرآن تاریخی با عکاسی باکیفیت و چاپ فاخر بر روی کاغذ گلاسه، با استفاده از رنگ ها و طرح های زیبا و پوشش چرمی منحصر به فرد متمایز است.
در این هنگام آستانه رضوی حجت الاسلام و المسلمین مروی با تشکر و قدردانی از رئیس مؤسسه آل البیت (ع) یعنی حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی نماینده مراجع تقلید مقامات جهان تشیع را یک عمل تاریخی می نامند و این بزرگ یک ورق زرین است و بقیه زحمات شخصی خود را مد نظر قرار داد و در هنگام تشکر از همه کسانی که در احیای اولین قرآن گرانقدر شرکت کردند. قرن و همراه با خط امیرالمومنین علیه السلام که مهمترین قرآن کامل در این زمینه، ثواب دنیوی و اخروی بدون شک به شمار می رود.
آنها گران قیمت توصیف می شوند.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
در پایان این مراسم و در محفلی فوق العاده و معنوی، مصحف رضوی با خط حجازی و با چهره ای زیبا و تقریباً منحصر به فرد افتتاح شد.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
لازم به ذکر است در قدم اول دکتر. کریمی نیا و به نمایندگی از جناب حجت الاسلام و المسلمین شهرستانی در مراسمی جداگانه به حضرات آیات سبحانی، وحید خراسانی، نوری حمدانی و جوادی آملی تقدیم شد. می گویند این عمل بزرگ مورد ستایش است.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
همچنین نسخه ای از مصحف شریف رضویه به حضرت آیت الله العظمی سیستانی تقدیم شد.
این حادثه در دیدار استاد قرآن کریم مرتضی کریمی نیا با آیت الله سیستانی در شهر مقدس نجف اشرف رخ داد.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
در این جلسه دکتر کریمی نیا مسئول تحقیق و چاپ نسخه خطی قرآن در مسیح الرضویه توضیحات مختصری در خصوص اهمیت نسخه خطی قرآن و تاریخچه آن ارائه کرد. بازگشت به قرن اول
حضرت آیت الله اعظمی سیستانی با بیان آگاهی از این اثر با هدف معرفی قدیمی ترین نسخه های خطی قرآن در اثری مهم، بر نیاز پژوهشگران این حوزه تاکید کردند.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
معظم له سپس فرمودند: هفتاد سال پیش که ابزارهای امروزی در دسترس نبود، توانستم چند نسخه خطی از قرآن منسوب به اهل بیت سلام الله علیه را در کتابخانه رضوی ببینم. معبد. “

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
وی افزود: از انتشار چنین اسناد و منابع تاریخی بسیار خرسند و خوشحالم که به همت و تلاش مؤسسه آل البیت(ع) به مطالعه علمای اسلام کمک می کند.

آیت الله سیستانی همچنین ابراز امیدواری کرد که کتب و نسخ خطی تاریخی مانند نظرات وزیر مغربی احیا شود.

افتتاحیه مشهد مصحف رضوی
سپس آیت الله سیستانی فرمودند: درود و سعادت من را بر مردانی که برای چاپ قرآن گرانقدر در مسجد رضوی حمایت کردند، برسانید.

خادم افتخاری عزت مقدس عراق
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران
تهران
16 دسامبر 1402

دکمه بازگشت به بالا