در حوزه دریامحور، بر ریل اقتصادی قبل از انقلاب حرکت کردیم
دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه در حوزه اقتصادی دریامحور کاری را که باید و می شود انجام نمی دهیم، گفت: اگرچه تغییر اساسی در سیاست داریم. منطقه به سمت اقتصاد دریا محور، در عمل کمتر با هم هستیم و در مسیر حرکت، اقتصاد را قبل از انقلاب پیش می بریم.
به گزارش میجیک، حجت عبدالملکی در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی دریامحور ایران که امروز برگزار شد، با بیان اینکه امروز دومین گام انقلاب اسلامی از اولین روز سال ششم است، گفت: در چهلمین سال انقلاب هستیم. انقلاب دوم اسلامی و افق 1437 افق شکل گیری تمدن اسلامی است. و این اتفاق بزرگی در جامعه بشری خواهد بود. بعد اقتصادی الگوی توسعه اسلامی ایران را اقتصاد مقاومتی می نامند، اقتصادی که با وجود همه سختی ها می تواند به اهداف خود دست یابد.
وی ادامه داد: همه نظام های اقتصادی دنیا هدف دارند و همه با مشکل مواجه هستند و به آن اقتصاد مقاومتی می گویند که با وجود همه مشکلات می تواند به اهداف خود برسد. با این نگاه همه دنیا تلاش می کنند اقتصاد را مقاوم کنند. ایجاد اقتصاد مقاومتی شامل سه بخش شناسایی ظرفیت، شناسایی موانع و طراحی نظامی بر اساس ظرفیت و موانع است.
دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه یکی از این ظرفیت ها اقتصاد دریایی است، گفت: در ایران 5800 کیلومتر دریا در شمال و جنوب داریم، دسترسی به باز داریم. آب و عمق آب در ساحل ما برای پهلوگیری کشتی ها مناسب هستیم.
عبدالمالکی با بیان اینکه باید بین اقتصاد دریا و بندر محور تفاوت قائل شد، می گوید: اقتصاد دریا از اقتصاد بندری پیشی می گیرد. در اقتصاد دریایی چهار قسمت از سواحل، بستر و بستر دریا، بستر دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار می گیرد. در بخش ساحلی کشتی، در بستر دریا، استخراج و ترانزیت نفت و گاز، در زمینه دریا، بهره برداری از آبزیان، در سطح دریا، موضوع حمل و نقل مطرح شده است.
وی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب اقتصاد دریایی کشور کمترین اهمیت را داشت، افزود: دوران استعمار ایران از سال 1310 تا 1357 که انگلستان، آمریکا و فرانسه در ایران بودند و مدل اقتصادی ما دریانوردی بود؛ دریانوردی در کشور ایران بود. بنابراین، ما فقط چند نفر را در ساحل می بینیم. تاکنون هزاران کیلومتر از سواحل دریا خالی از سکنه مانده است که نتیجه نگرش غرب برای جلوگیری از واقعی شدن استفاده از ظرفیت دریاست.
دبیر شورای عالی منطقه آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود این در سالهای پس از انقلاب، ظرفیت بنادر ما در حوزه نفت ۱۴ برابر، ظرفیت کانتینری حدود ۱۰۰ برابر شده است. و از نظر مسافر ظرفیت ما حدود 50 برابر شده است در حوزه کشتیرانی هم اکنون در حال ساخت نفتکش ها و کشتی ها هستیم و به طور کلی رویکرد ما به اقتصاد دریایی مورد توجه قرار گرفته است.
عبدالملکی با به اشتراک گذاشتن خبر سیاست کلی اقتصادی توسعه دریا محور از سوی مقام معظم رهبری گفت: در حوزه اقتصاد دریا محور کاری را که باید انجام دهیم و می توانستیم انجام نمی دهیم. در واقع اگرچه در حوزه سیاستگذاری تحول اساسی به اقتصاد دریایی محور داریم، اما در عمل کمتر درگیر هستیم و به سمت مسیر اقتصادی قبل از انقلاب حرکت می کنیم. یکی از این محورها حمل و نقل است و ما ظرفیت زیادی برای کشورهای اطراف داریم. کریدور شمال-جنوب سال هاست که پیشنهاد شده است، اما سرعت ما کند است.
در امتداد…