خرید برنج مرغوب گیلان از هفته آینده توسط بازرگانان آغاز می شود

برنج | گیلان

میجیک/گیلان وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان شمالی از ظرفیت ها و استعدادهای بالقوه کشاورزی برخوردار است، گفت: از هفته آینده خرید برنج هاشمی و سایر ارقام پرمحصول گیلان توسط تجار تکمیل می شود.

به گزارش میجیک، محمدعلی نیکبخت شامگاه گذشته در جلسه شورای کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه استان شمالی از ظرفیت بالقوه کشاورزی برخوردار است، اظهار کرد: گیلان یکی از استان های مهم در تامین امنیت غذایی از سوی دولت است. ، که باید به طور خاص توسعه یابد. تولید و توسعه محصولات کشاورزی در استان کمک می کند.

وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص مشکلات بخش کشاورزی در استان های شمالی گفت: از روز چهارشنبه بنا به دستور رئیس جمهور محترم به استان های شمالی رفتند تا مشکلات حوزه کشاورزی را به طور دقیق بررسی و رسیدگی کنند. مراحل حل آنها را انجام خواهم داد.

وزیر جهاد کشاورزی نقش استان شمالی را در تامین انواع محصولات کشاورزی و نیاز داخلی کشور بسیار مهم دانست و اظهار داشت: قسمت عمده نیاز داخلی کشور توسط سه استان گیلان تامین می شود. گلستان و مازندران از این رو در سیاست ابلاغی مقام معظم رهبری به محصولات استراتژیک منطقه مانند برنج، ماهی، دام و طیور، صنایع لبنی، چای، زیتون و بادام توجه شده است.

نیکبخت از تولید 35 درصد برنج کشور در گیلان خبر داد و گفت: 30 درصد اشتغال و 80 درصد مساحت گیلان مربوط به فعالیت های کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در شمال کشور و گیلان باید برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از آب گام های اساسی برداشته شود، تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته طرح جامع آب و خاک برای گیلان و همه در نظر گرفته شده است. تلاش دولت 13. اجرای این امر در گیلان حائز اهمیت است زیرا در افزایش تولید محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم توجه به استفاده بهینه از فرآوری محصولات کشاورزی در گیلان تاکید کرد و گفت: فرآوری محصولات کشاورزی می تواند به رشد اقتصادی و افزایش صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر کمک کند چرا که حذف ضایعات آسان است. محصولات کشاورزی در فرآوری و در نتیجه صادرات استفاده می شود.

نیکبخت با اشاره به اقدامات ایمنی اتخاذ شده از محدودیت های مالی در توسعه صنعت کشاورزی، دام و طیور و همچنین صیادی در گیلان، گفت: با وجود همه محدودیت های مالی، با توجه به اهمیت فعالیت های کشاورزی در حوزه آبزی پروری، صیادی و صیادی. در تلاش برای توزیع منابع خوب در مراقبت هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت سیزدهم کاهش مالکیت در توزیع کودهای شیمیایی است، افزود: باید از ظرفیت تشکل های کشاورزی در توزیع کودهای شیمیایی و کشاورزی استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای قراردادهای کشت خصوصی در کشور از دو سال گذشته افزود: کشت و تولید قراردادی از دو سال قبل در کشور آغاز شده و در سال 1401 در یک و نیم هکتار کشت گندم آغاز شده است. طبق قرارداد انجام می شود، امسال دو برابر می شود.

نیکبخت، واردات کالا از دولت سیزدهم برای تامین نیاز 85 میلیون نفری را حمایت از تولید داخلی و تولیدکنندگان دانست و اظهار داشت: نگاه ما به تامین کالا به جمعیت 85 میلیونی توجه به تولید داخلی و تولیدکنندگان است. در این خصوص قول خواهیم داد در تصمیم گیری در وزارت جهاد کشاورزی به شالیکاران توجه جدی شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان به دلیل واردات و تامین نیاز داخلی آسیب نبینند، گفت: در سیاست واردات و صادرات محصولات کشاورزی به گونه ای عمل می کنیم که تولیدکنندگان به دلیل نظر دولت متضرر نشوند. 13 حمایت ویژه از کشاورزان است.

وزیر جهاد کشاورزی از آغاز خرید ارقام برنج پرمحصول در کشور با موافقت رئیس جمهور خبر داد و افزود: خرید ارقام پرمحصول برنج در کشور آغاز شده و رئیس جمهور جمهوری با این امر موافقت کرده است و در این زمینه با همکاری وزرای مربوطه اعتبارات خوبی وجود دارد.»

نیکبخت ادامه داد: در گام دوم از هفته آینده برنج هاشمی و سایر ارقام مرتفع توسط تجار گیلان خریداری می شود.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی اجازه نمی دهد برنج در دست کشاورزان بماند، تصریح کرد: برنج داخلی باید به اندازه واردات خریداری شود.

اسدالله عباسی استاندار گیلان نیز گفت: برنج محصول مرغوب این منطقه باید با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شود تا در آستانه فصل برداشت جدید انبارها برای برداشت جدید آماده شود. .

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین دولت سه ماه قبل و سه ماه پس از برداشت برنج قابل واردات نیست، افزود: واردات برنج به مقدار زیاد قوانین بازار را به هم می زند و اکنون تولید داخل قابل فروش نیست.

استاندار گیلان تایید کرد: بحث تامین آب کشاورزی در سال گذشته به خوبی مدیریت شده و امسال نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

عباسی با اعلام اینکه سال گذشته 27 هزار تن چای خشک اصل و ارگانیک در استان گیلان تولید شد، نسبت به واردات بیش از نیاز بازار مصرف داخلی که صنعت چای کشور را با مشکل مواجه می کند، هشدار داد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا